a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono między innymi wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego. Zgodnie z jednym z tych wymagań w zakresie zdrowia zwierząt przesyłki te muszą pochodzić z państwa trzeciego lub terytorium, bądź ich strefy lub kompartmentu, wymienionych w wykazie zgodnie z art. 230 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/692 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek niektórych gatunków i kategorii zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego z państw trzecich lub terytoriów, bądź ich stref lub kompartmentów. Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/692 stanowi, że zezwala się na wprowadzanie do Unii przesyłek zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego objętych zakresem tego rozporządzenia wyłącznie wówczas, gdy pochodzą one z państwa trzeciego lub terytorium, bądź ich strefy lub kom- partmentu, wymienionych w wykazie odnośnie do poszczególnych gatunków i kategorii zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/404 3 ustanowiono wykazy państw trzecich lub terytoriów, bądź ich stref lub kompartmentów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek gatunków i kategorii zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego, które są objęte zakresem rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692. Wykazy i niektóre ogólne zasady dotyczące wykazów znajdują się w załącznikach I-XXII do tego rozporządzenia wykonawczego.
(4) W załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 ustanowiono wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek koniowatych. Republikę Południowej Afryki wymieniono w tym załączniku, przypisano do grupy sanitarnej F i zregionalizowano jako strefę ZA-1, ograniczoną do obszaru metropolitalnego Kapsztadu. Wprowadzanie do Unii przesyłek zarejestrowanych koni z tej strefy jest zawieszone od dnia 3 maja 2011 r.
(5) W październiku 2022 r. w Republice Południowej Afryki przeprowadzono audyt Komisji 4 , aby ocenić kontrole zdrowia zwierząt w odniesieniu do wprowadzania do Unii przesyłek zarejestrowanych koniowatych, zwłaszcza w zakresie gwarancji zdrowia zwierząt pod kątem afrykańskiego pomoru koni. Wyniki audytu wykazały, że w ostatnich latach Republika Południowej Afryki znacznie podniosła poziom nadzoru nad afrykańskim pomorem koni i zwalczania tej choroby na obszarze kontroli. Stwierdzono jednak również pewne niedociągnięcia. Republika Południowej Afryki przedstawiła plan działania, aby zastosować się do zaleceń sformułowanych w sprawozdaniu z audytu, oraz dodatkowe gwarancje dotyczące nadzoru nad afrykańskim pomorem koni i zwalczania tej choroby do celów wprowadzania do Unii przesyłek zarejestrowanych koni.
(6) W świetle tych gwarancji przedstawionych przez Republikę Południowej Afryki należy ponownie zezwolić na wprowadzanie do Unii przesyłek zarejestrowanych koni ze strefy ZA-1 zgodnie z warunkami szczególnymi dotyczącymi dodatkowych środków zmniejszających ryzyko w odniesieniu do afrykańskiego pomoru koni. W związku z tym w odniesieniu do strefy ZA-1 w Republice Południowej Afryki należy dodać warunek szczególny "AHS-ZA" w kolumnie 6 tabeli w części 1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 oraz datę otwarcia w kolumnie 9 tej tabeli. Ponadto w części 3 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 należy zawrzeć opis warunku szczególnego "AHS-ZA".
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/351 5 zmieniono załącznik II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/403 6 poprzez skreślenie wzoru świadectwa zdrowia zwierząt i wzoru oświadczenia na potrzeby tranzytu przez terytorium Unii przesyłek koniowatych nieprzeznaczonych do uboju (wzór "EQUI-TRANS- IT-X") oraz wzoru świadectwa zdrowia zwierząt i wzoru oświadczenia na potrzeby tranzytu przez terytorium Unii przesyłek koniowatych przeznaczonych do uboju (wzór "EQUI-TRANSIT-Y"), ponieważ w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/692 nie określono żadnych wymogów szczególnych dotyczących tranzytu koniowatych przez terytorium Unii. Ponadto rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2024/351 zmieniono wzór świadectwa zdrowia zwierząt i wzór oświadczenia na potrzeby powtórnego wprowadzenia na terytorium Unii zarejestrowanych koni po czasowym wywozie na okres nie dłuższy niż 90 dni w celu udziału w określonych wyścigach (wzór "EQUI-RE- ENTRY-90-RACE") poprzez włączenie zawodów Bahrain Turf Series i Pucharu Arabii Saudyjskiej. W związku z tym należy skreślić odniesienia do "EQUI-TRANSIT-X" i "EQUI-TRANSIT-Y" z kolumny 5 tabeli w części 1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404, natomiast odniesienia do "EQUI-RE-ENTRY-90-RACE" należy zaktualizować i pozostawić w kolumnie 5 tej tabeli w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Australii, Bahrajnu, Kanady, Hongkongu, Japonii, Kataru, Arabii Saudyjskiej, Singapuru i Stanów Zjednoczonych, ponieważ wzór "EQUI-RE-ENTRY-90-RACE" obejmuje konkretne wyścigi odbywające się wyłącznie w tych państwach trzecich.
(8) W załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 ustanowiono wykaz państw trzecich lub terytoriów, lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek psów, kotów i fretek domowych, wraz z warunkami szczególnymi, jakie muszą spełniać takie przesyłki, aby zezwolono na ich wprowadzanie do Unii.
(9) Kontrole przeprowadzone w ostatnich latach przez właściwe organy państw członkowskich w punktach kontroli granicznej wykazały powtarzające się niezgodności z niektórymi wymogami unijnymi w przypadku przesyłek psów, kotów i fretek domowych wprowadzanych do Unii z Białorusi i Rosji, w szczególności w odniesieniu do środków zapobiegania wściekliźnie i związanych z tym świadectw. W wyniku tych niezgodności rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/1130 7
zaktualizowano wykaz terytoriów i państw trzecich zawarty w części 2 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 577/2013 8 , w przypadku których nie jest obowiązkowe badanie poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania w odniesieniu do psów, kotów i fretek domowych wprowadzanych do Unii, aby usunąć z tego wykazu pozycje dotyczące Białorusi i Rosji.
(10) Aby uwzględnić art. 76 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692, w trosce o jasność prawa Unii należy uwzględnić niedawne aktualizacje wykazu zawartego w części 2 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 577/2013 w odniesieniu do pozycji dotyczących Białorusi i Rosji, poprzez wskazanie w kolumnie 5 tabeli w części 1 załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 warunku szczególnego, zgodnie z którym psy, koty i fretki domowe muszą posiadać ważne badanie poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania przed wprowadzeniem do Unii z Białorusi i Rosji. Te zmiany w części 1 załącznika VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 powinny mieć zastosowanie od dnia 16 września 2024 r., ponieważ jest to data rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2024/1130.
(11) W załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 ustanowiono wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa zwierząt kopytnych. Niektóre stany Brazylii wymieniono w tym załączniku jako upoważnione do wprowadzania do Unii przesyłek świeżego mięsa bydła.
(12) Brazylia poinformowała Komisję, że niektóre stany Brazylii, które są wymienione obecnie w wykazie dotyczącym wprowadzania do Unii świeżego mięsa bydła i objęte warunkiem szczególnym "Kontrolowany program szczepień" w kolumnie 5 tabeli w części 1 załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404, zaprzestały szczepień odnośnych zwierząt przeciwko pryszczycy ze względu na korzystną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby oraz że stany te uznano na szczeblu międzynarodowym za wolne od pryszczycy bez szczepień, zgodnie z procedurą WOAH dotyczącą urzędowego uznania statusu choroby 9 .
(13) W następstwie audytu przeprowadzonego przez Komisję w dniach 10-27 października 2023 r. w celu oceny systemu kontroli zdrowia zwierząt, w szczególności pryszczycy w Brazylii 10 , oraz dalszej wymiany informacji z tym państwem trzecim, określone w prawie Unii warunki wprowadzania do Unii przesyłek świeżego mięsa bydła mające zastosowanie w przypadku państwa trzeciego lub terytorium, lub ich strefy, w których nie przeprowadza się szczepień przeciwko pryszczycy, zostały spełnione przez niektóre stany brazylijskie, które zaprzestały szczepienia i które WOAH uznała za wolne od pryszczycy bez szczepień. W związku z tym warunek szczególny "Kontrolowany program szczepień", o którym mowa w kolumnie 5 tabeli w części 1 załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404, należy zastąpić warunkiem szczególnym "Brak szczepień" w odniesieniu do wymienionych stanów.
(14) Ponadto należy doprecyzować opis warunku szczególnego "Kontrolowany program szczepień" w części 3 załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404, uwzględniając sytuacje, w których właściwy organ państwa trzeciego, terytorium lub ich strefy zaprzestał szczepienia zwierząt przeciwko pryszczycy ze względu na korzystną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby.
(15) Ponadto należy doprecyzować opis warunku szczególnego "Brak szczepień" w części 3 załącznika XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 poprzez skreślenie odniesienia do regularnego nadzoru serologicznego, ponieważ w celu wykazania braku wirusa pryszczycy właściwy organ państwa trzeciego lub terytorium może również stosować inne metody nadzoru.
(16) W części 1 sekcja B załącznika XIV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 ustanowiono wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa drobiu i ptaków łownych.
(17) Mołdawia złożyła do Komisji wniosek o zezwolenie na wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa drobiu i przedstawiła gwarancje dotyczące zgodności z wymaganiami w zakresie powiadamiania i sprawozdawczości w związku z chorobami umieszczonymi w wykazie w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692 odnoszącymi się do świeżego mięsa drobiu, a także gwarancje dotyczące zgodności z odpowiednimi unijnymi wymaganiami w zakresie zdrowia zwierząt lub równoważnymi wymaganiami. W listopadzie 2023 r. w Mołdawii przeprowadzono audyt Komisji 11 w celu oceny stosowania środków zwalczania chorób w przypadku wywozu świeżego mięsa drobiu do Unii. Wyniki audytu wykazały, że Mołdawia poczyniła znaczne postępy we wprowadzaniu wcześniejszych zaleceń. Właściwy organ Mołdawii przedstawił również zadowalający plan działania w odniesieniu do zaleceń sformułowanych w sprawozdaniu z audytu.
(18) Po dniu 29 grudnia 2023 r. Mołdawia powiadomiła jednak Komisję o wystąpieniu kilku ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu. W związku z wystąpieniem tych ognisk Mołdawia wyznaczyła obszary objęte ograniczeniami o promieniu co najmniej 10 km wokół zakładów, w których wystąpiła choroba, oraz wprowadziła politykę likwidacji stad w celu kontroli występowania wysoce zjadliwej grypy ptaków i ograniczenia rozprzestrzeniania się tej choroby.
(19) Ponadto Mołdawia przedstawiła Komisji informacje o sytuacji epidemiologicznej na swoim terytorium oraz środkach, jakie wprowadziła celem zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się wysoce zjadliwej grypy ptaków. Na podstawie oceny Komisji oraz w celu ochrony statusu zdrowia zwierząt w Unii należy zezwolić na wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa drobiu z całego terytorium Mołdawii, z wyjątkiem rejonów, w których niedawno wystąpiły ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków. W związku z tym, ponieważ w tym państwie trzecim stosuje się regionalizację, strefę MD-1 należy wymienić w kolumnie 2 tabeli zawartej w części 1 sekcja B załącznika XIV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404, a w tabeli w części 2 tego załącznika należy dodać pozycję dotyczącą Mołdawii z opisem tej strefy.
(20) W załączniku XV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 ustanowiono wykaz państw trzecich lub terytoriów, bądź ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek produktów mięsnych ze zwierząt kopytnych, drobiu i ptaków łownych. Czarnogóra jest wymieniona w tym załączniku w odniesieniu do produktów mięsnych ze świń utrzymywanych lub dzikich, z przypisanym konkretnym procesem obróbki zmniejszającym ryzyko D przewidzianym w załączniku XXVI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(21) W styczniu 2024 r. Czarnogóra powiadomiła Komisję o pierwszym wystąpieniu u dzików afrykańskiego pomoru świń, który jest zakaźną chorobą wirusową dotykającą świnie utrzymywane i dzikie. Biorąc pod uwagę nową sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w Czarnogórze oraz biorąc pod uwagę, że minimalna temperatura 70 °C w przypadku procesu obróbki zmniejszającego ryzyko D nie stanowi skutecznej metody inaktywacji wirusa afrykańskiego pomoru świń, należy przypisać Czarnogórze surowszy proces obróbki zmniejszający ryzyko C na potrzeby wprowadzania do Unii przesyłek produktów mięsnych ze świń utrzymywanych z tego państwa trzeciego. Ponadto stosowanie procesu obróbki zmniejszającego ryzyko D należy ograniczyć w przypadku Czarnogóry do obróbki surowej szynki polegającej na fermentacji naturalnej i dojrzewaniu trwającym nie krócej niż dziewięć miesięcy, dzięki której produkt posiada określone właściwości zgodnie z opisem obróbki D w załączniku XXVI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/692.
(22) Ponadto ze względu na wyższe ryzyko przenoszenia chorób za pośrednictwem produktów mięsnych ze świń dzikich należy zawiesić wprowadzanie do Unii przesyłek takich produktów mięsnych ze świń dzikich, z wyjątkiem ras domowych, z Czarnogóry. Należy zatem zmienić pozycję dotyczącą tego państwa trzeciego w części 1 sekcja A załącznika XV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404.
(23) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki IV, VIII, XIII, XIV i XV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404.
(24) W załączniku XIV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404 ustanowiono wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa drobiu i ptaków łownych. W tytułach w części 3 i 4 tego załącznika należy sprostować błędne odniesienia do kolumn dotyczących warunków szczególnych i gwarancji zdrowia zwierząt w tabeli zawartej w części 1 sekcja B tego załącznika.
(25) Należy zatem odpowiednio sprostować załącznik XIV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/404.
(26) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: