RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 . Dodatkowe tymczasowe środki dotyczące operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/31 2 .
(2) Wytyczne EBC/2014/31 stanowią, że KBC mogą przyjmować jako zabezpieczenie operacji polityki pieniężnej Euro- systemu niektóre krótkoterminowe instrumenty dłużne emitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, które nie spełniają kryteriów kwalifikacji aktywów rynkowych Eurosystemu, pod warunkiem że wypełniają one kryteria kwalifikacji i środki kontroli ryzyka spełniające minimalne standardy określone przez Radę Prezesów. W dniu 30 listopada 2023 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o zaprzestaniu przyjmowania takich krótkoterminowych instrumentów dłużnych jako zabezpieczenia operacji polityki pieniężnej Eurosystemu. Podejmując tę decyzję, Rada Prezesów wzięła pod uwagę nieznaczny udział tych instrumentów w całkowitej kwocie zabezpieczeń przekazanych przez kontrahentów Eurosystemu oraz ich idiosynkratyczny charakter, który nie został uznany za zgodny z zasadami spójności i prostoty, na których opiera się struktura zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń.
(3) Konieczne są dalsze wyjaśnienia dotyczące sposobu traktowania referencyjnych stóp procentowych w kontekście kwalifikowania zabezpieczeń do celów operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.
(4) 8 września 2023 r. rating emitenta Republiki Greckiej został podwyższony do stopnia 3 w zharmonizowanej skali
ratingowej Eurosystemu. W wyniku tego podwyższenia ratingu rynkowe dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez rząd centralny Republiki Greckiej stały się zgodne z minimalnymi wymogami Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej i powinny podlegać redukcji wartości w wycenie określonej w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 3 . W związku z tym przepisy zawarte w wytycznych EBC/2014/31 zezwalające KBC na przyjmowanie jako kwalifikowanego zabezpieczenia do celów operacji kredytowych Eurosystemu rynkowych instrumentów dłużnych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów jakości kredytowej Eurosystemu dla aktywów rynkowych, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, z zastrzeżeniem określonego systemu redukcji wartości, stały się nieaktualne i powinny zostać usunięte z tych wytycznych.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne EBC/2014/31,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: