a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) nr 576/2013 ustanowiono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt mające zastosowanie do przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych do państwa członkowskiego z innego państwa członkowskiego i z państw trzecich oraz kontrole mające zastosowanie do takiego przemieszczania.
(2) W art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 576/2013 określono warunki, na jakich zwierzęta domowe należące do gatunków wymienionych w części A załącznika I do tego rozporządzenia, a mianowicie psy, koty i fretki, mogą być przemieszczane w celach niehandlowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego. Zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. c) takie zwierzęta domowe muszą zostać poddane badaniu poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania, które spełnia wymogi dotyczące ważności określone w załączniku IV do wspomnianego rozporządzenia.
(3) Na zasadzie odstępstwa od art. 10 ust. 1 lit. c) art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 576/2013 stanowi, że badanie poziomu przeciwciał metodą miareczkowania nie jest wymagane w przypadku psów, kotów i fretek, które są przemieszczane do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego wymienionego w wykazie m.in. na podstawie art. 13 ust. 2 tego rozporządzenia.
(4) Aby zostać umieszczone w wykazie na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 576/2013, terytorium lub państwo trzecie powinno złożyć wniosek, w którym wykaże, że w przypadku psów, kotów i fretek spełnia przynajmniej szczegółowe kryteria określone w art. 13 ust. 2 lit. a)-e), aby zapewnić wystarczający poziom bezpieczeństwa w odniesieniu do zagrożeń dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt związanych z takim przemieszczaniem o charakterze niehandlowym zwierząt domowych.
(5) W części 2 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 577/2013 2 ustanowiono wykaz terytoriów i państw trzecich korzystających z odstępstwa przewidzianego w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 576/2013.
(6) Kontrole przeprowadzone w ostatnich latach przez organy krajowe w punktach wprowadzania do Unii zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) nr 576/2013 wykazały powtarzające się niezgodności w zakresie profilaktycznych środków zdrowotnych przeciwko wściekliźnie w odniesieniu do psów, kotów i fretek przemieszczanych z Białorusi i Rosji. Niezgodności te obejmują brak i niewłaściwe podawanie szczepionek przeciwko wściekliźnie, a także sfałszowaną dokumentację szczepień przeciwko wściekliźnie, których ważność została nieprawidłowo poświadczona w towarzyszących świadectwach zdrowia zwierząt.
(7) W ramach kryteriów, które każde państwo trzecie musi spełnić we wniosku o wpis do wykazu przewidzianego w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 576/2013, w lit. d) tego artykułu nałożono wymóg, aby obowiązywały i zostały skutecznie wdrożone przepisy dotyczące zapobiegania wściekliźnie i jej zwalczania, aby zminimalizować ryzyko zakażenia zwierząt domowych, w tym przepisy dotyczące szczepienia zwierząt domowych przeciwko wściekliźnie.
(8) Ponadto służby odpowiedzialne za kontrole urzędowe muszą zapewnić, aby psy, koty i fretki były przemieszczane wraz ze świadectwami zdrowia zwierząt należycie wypełnionymi i wydanymi zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 576/2013. Oznacza to sprawdzenie i poświadczenie, że takie zwierzęta domowe zostały poddane szczepieniu przeciwko wściekliźnie, które jest w pełni zgodne z przepisami załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 576/2013.
(9) Białoruś i Rosja przedstawiły odpowiednie gwarancje wraz z wnioskiem o wpis do wykazu. Powtarzające się niezgodności stwierdzone przez organy krajowe w punktach wprowadzania do Unii w odniesieniu do psów, kotów i fretek przemieszczanych z Białorusi i Rosji świadczą jednak o poważnych niedociągnięciach w egzekwowaniu prawa na szczeblu krajowym w tych państwach. Niedociągnięcia te budzą poważne wątpliwości co do stałego stosowania i skutecznego wdrażania przez właściwe organy tych państw trzecich przepisów dotyczących zapobiegania wściekliźnie i jej zwalczania, a także co do dokładności świadectw urzędowych wydawanych na szczeblu tych państw.
(10) Biorąc pod uwagę znaczną częstość występowania niezgodności w odniesieniu do statusu zwierząt domowych w zakresie szczepień przeciwko wściekliźnie oraz dokładność ich certyfikacji, zwolnienie psów, kotów i fretek pochodzących z Białorusi i Rosji z obowiązku poddania się badaniu poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania przed wprowadzeniem na terytorium Unii budzi poważne obawy co do ryzyka wprowadzenia wścieklizny do Unii wskutek przemieszczania o charakterze niehandlowym takich zwierząt domowych.
(11) Ponadto niekorzystna sytuacja epidemiologiczna w Białorusi i Rosji - gdzie nadal występuje wścieklizna i jest regularnie wykrywana u psów i kotów, co potwierdzają informacje zgromadzone na szczeblu międzynarodowym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt - przyczynia się do dodatkowego zwiększenia ryzyka wprowadzenia wścieklizny do Unii.
(12) Aby zaradzić tej sytuacji i zmniejszyć ryzyko wprowadzenia wścieklizny wskutek przemieszczania o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek przemieszczanych z Białorusi i Rosji, należy ponownie wprowadzić wymóg, aby takie zwierzęta domowe zostały poddane badaniu poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania przed wprowadzeniem na terytorium Unii.
(13) Należy zatem zaktualizować wykaz terytoriów i państw trzecich zawarty w części 2 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 577/2013 oraz usunąć z tego wykazu pozycje dotyczące Białorusi i Rosji.
(14) Aby zapobiec zbędnym zakłóceniom w przemieszczaniu o charakterze niehandlowym zwierząt domowych należących do gatunków wymienionych w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 576/2013 z Białorusi i Rosji oraz aby zachować zgodność z harmonogramem przewidzianym w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 576/2013 na potrzeby uznawania badania poziomu przeciwciał przeciwko wściekliźnie metodą miareczkowania za ważne, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 16 września 2024 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2024 r.