KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 57 i art. 62 ust. 14 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) System bezzałogowego statku powietrznego (SBSP) zawiera jednostkę sterująco-monitorującą (CMU) i jej podzespoły, które powinny być objęte systemem analizy informacji o bezpieczeństwie wdrożonym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja"), aby przekazywać odpowiednim organom państw członkowskich i Komisji informacje, w tym zalecenia lub działania naprawcze, które należy podjąć, w celu zareagowania na problem związany z bezpieczeństwem oraz na incydent związany z bezpieczeństwem informacji lub podatność na zagrożenia mające potencjalny wpływ na bezpieczeństwo lotnicze.
(2) Do celów udzielenia wymaganego zezwolenia na operację zgodnie z art. 12 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 2 właściwy organ powinien uwzględnić warunki określone w warunkach lotu ustanowionych i zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 3 , w przypadku gdy bezzałogowy statek powietrzny, którego projekt jest certyfikowany, nie spełnia stosownych wymagań dotyczących zdatności do lotu lub w przypadku którego nie wykazano, że spełnia on takie wymagania.
(3) W celu zapewnienia jednolitego wdrażania wymagań dotyczących zdatności do lotu w odniesieniu do eksploatacji SBSP oraz zgodności z takimi wymaganiami, w przypadku gdy ryzyko operacji wykonywanych z użyciem SBSP w kategorii "szczególnej", określonej w art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, można ograniczyć wyłącznie za pomocą SBSP, któremu wydano certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu dla projektu, należy wymagać świadectwa zdatności do lotu lub ograniczonego świadectwa zdatności do lotu dla bezzałogowego statku powietrznego. Ponadto należy również wymagać świadectwa zdatności w zakresie hałasu w przypadkach, gdy Agencja ustanowiła wymogi ochrony środowiska.
(4) Do celów wymiany informacji dotyczących bezpieczeństwa zgodnie z art. 19 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 operator SBSP bezzałogowego statku powietrznego, którego projekt jest certyfikowany, powinien zgłaszać posiadaczowi zatwierdzenia projektu SBSP lub podzespołu wszelkie zdarzenia lub stany związane z bezpieczeństwem SBSP lub podzespołu zidentyfikowane przez organizację zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 4 .
(5) Aby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, operator SBSP bezzałogowego statku powietrznego, którego projekt jest certyfikowany lub który wykorzystuje certyfikowany podzespół SBSP, powinien wdrożyć wszelkie środki bezpieczeństwa nakazane przez właściwy organ lub odpowiednie obowiązkowe informacje dotyczące bezpieczeństwa wydane przez Agencję, w tym dyrektywy zdatności do lotu zgodnie z wymaganiami dotyczącymi ciągłej zdat- ności do lotu SBSP określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1107 5 .
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947.
(7) Aby dać zainteresowanym stronom wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi ramami dotyczącymi początkowej zdatności do lotu certyfikowanych SBSP, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 maja 2025 r.,
(8) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go wraz z opinią nr 03/2023 6 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.