uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14 i ust. 15 lit. a), b) i c) oraz art. 72 ust. 5,
(1) Zgodnie z art. 58 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 szczegółowe wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu certyfikowanych systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP) użytkowanych w kategorii "szczegól- ególnej", dla których należy uzyskać świadectwo zdatności do lotu, oraz ich podzespołów, a także organizacji i personelu zaangażowanych w takie działania, określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1107 2 .
(2) Aby zapewnić jednolite stosowanie tych szczegółowych wymagań dotyczących ciągłej zdatności do lotu, należy ustanowić zasady i procedury oceny zgodności z tymi wymaganiami, które mają być stosowane przez właściwe organy. Przedmiotowe zasady i procedury mają odzwierciedlać wymogi dotyczące właściwych organów odpowiedzialnych za ciągłą zdatność do lotu załogowych statków powietrznych określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1321/2014 3 , ale jednocześnie powinny być dostosowane do specyficznych ram SBSP.
(3) Ponadto w celu zarządzania ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa wynikającym z zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji konieczne jest, aby właściwe organy odpowiedzialne za ciągłą zdatność do lotu certyfikowanych bezzałogowych statków powietrznych i ich podzespołów stosowały wymagania dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/203 4 . Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203, aby objąć jego zakresem również te właściwe organy.
(4) Należy dać właściwym organom wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi zasadami i procedurami oceny zgodności certyfikowanych SBSP ze szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi ciągłej zdatności do lotu i w związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 maja 2025 r. Wymogi dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem informacji o potencjalnym wpływie na bezpieczeństwo lotnicze należy jednakże odroczyć do czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/203.
(5) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wspomagała Komisję zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139 i w dniu 31 sierpnia 2023 r. przedłożyła Komisji odnośną opinię nr 03/2023 5 .
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Stosowania Wspólnych Zasad Bezpieczeństwa w dziedzinie Lotnictwa Cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1109 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1109 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 w odniesieniu do wymogów i procedur administracyjnych mających zastosowanie do właściwych organów, dotyczących certyfikacji, nadzoru i egzekwowania przepisów w zakresie ciągłej zdatności do lotu certyfikowanych systemów bezzałogowych statków powietrznych, oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/203 |
| Data aktu: | 10/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 23/05/2024 |
| Data wejścia w życie: | 12/06/2024, 01/05/2025, 22/02/2026 |