KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1 i art. 61 ust. 1 lit. d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 56 rozporządzenia (UE) 2018/1139 dotyczący spełniania wymogów przez bezzałogowe statki powietrzne, bio- rąc pod uwagę charakter operacji bezzałogowych statków powietrznych i związane z nimi ryzyko, stanowi, że w zależności od takiego ryzyka i charakteru może być wymagany certyfikat do celów projektowania, produkcji i obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych oraz ich silników, śmigieł, części, wyposażenia nieinsta- lowanego i wyposażenia do zdalnego sterowania nimi.
(2) Zgodnie z art. 56 rozporządzenia (UE) 2018/1139 w art. 40 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 2 ustanowiono wymogi dotyczące certyfikacji systemów bezzałogowych statków powietrznych.
(3) Art. 58 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1139 stanowi, że warunki i procedury wydawania certyfikatu wymagane na podstawie art. 55 tego rozporządzenia mogą opierać się na zasadniczych wymogach dotyczących projektu określonych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2018/1139 i wymogach dotyczących efektywności środowiskowej określonych w załączniku III do tego rozporządzenia, lub mogą być tożsame z tymi wymogami.
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 3 ustanawiające wymogi dotyczące projektowania i produkcji cywilnych statków powietrznych oraz silników, śmigieł i części, które mają być w nich montowane, należy dostosować w celu uwzględnienia specyfiki systemów bezzałogowych statków powietrznych.
(5) Taka specyfika obejmuje wyposażenie do zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym zdefiniowane w art. 3 pkt rozporządzenia (UE) 2018/1139. Wyposażenie to zostało zdefiniowane jako "jednostka sterująco-moni- torująca" w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2024/1110 4 .
(6) Bezpieczna eksploatacja bezzałogowych statków powietrznych podlegających certyfikacji wymaga, aby jednostka sterująco-monitorująca podlegała tym samym procedurom, na podstawie których wydawane są certyfikaty dla bez- załogowych statków powietrznych, co oznacza, że ten sam proces certyfikacji ma zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych, ponieważ składają się one z bezzałogowych statków powietrznych i ich jednostek sterująco-monitorujących.
(7) Systemy bezzałogowych statków powietrznych lżejszych od powietrza stwarzają nieodłączne ryzyko dla osób trzecich, choć mniejsze niż inne konfiguracje bezzałogowych statków powietrznych, i w związku z tym mogą być eksploatowane bez konieczności wydawania certyfikatu projektu.
(8) Weryfikację projektu systemów bezzałogowych statków powietrznych specjalnie zaprojektowanych lub zmodyfikowanych do celów badawczych, doświadczalnych lub naukowych można przeprowadzać bez konieczności wydawania certyfikatu typu, ponieważ są one zazwyczaj użytkowane w środowisku o niższym ryzyku.
(9) Ciągła zdatność do lotu systemów bezzałogowych statków powietrznych, dla których wymagany jest certyfikat typu, powinna być zapewniania zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2024/1107 5 , natomiast zgodność nie jest wymagana w odniesieniu do tych systemów bezzałogowych statków powietrznych, które są przeznaczone do wykorzystania w operacjach, w odniesieniu do których certyfikat typu nie jest wymagany zgodnie z art. 40 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2019/945, nawet jeżeli producent zdecydował się o niego wystąpić.
(10) Aby zapewnić zainteresowanym stronom wystarczająco dużo czasu na zapewnienie zgodności z nowymi ramami dotyczącymi początkowej zdatności do lotu certyfikowanych systemów bezzałogowych statków powietrznych, niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.