KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1 lit. a), b), c) i d),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2018/1139 określono zasadnicze wymogi dotyczące obsługi technicznej bezzałogowych statków powietrznych, w szczególności tych, które mogą podlegać certyfikacji określonej w art. 56 ust. 1 tego rozporządzenia.
(2) Art. 40 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 2 stanowi, że systemy bezzałogowych statków powietrznych ("SBSP") przeznaczone do eksploatacji w kategorii "szczególnej" określonej w art. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 3 , w przypadku których nie można odpowiednio ograniczyć ryzyka operacji, muszą być certyfikowane i spełniać szczegółowe wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu.
(3) Biorąc pod uwagę szczególny charakter SBSP, konieczne jest ustanowienie szczegółowych specjalnych wymagań dotyczących ciągłej zdatności do lotu odnośnie do tych SBSP i ich podzespołów oraz organizacji i personelu zaangażowanych w zadania zapewniania ciągłej zdatności do lotu.
(4) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 szczegółowe wymagania dotyczące SBSP powinny być proporcjonalne do ryzyka związanego z daną operacją lub danym rodzajem operacji wymaganych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/947 w odniesieniu do operacji wysokiego ryzyka należących do kategorii "szczególnej".
(5) Te szczegółowe wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu SBSP powinny opierać się na szczegółowych wymogach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1321/2014 4 , które mają zastosowanie do lekkich statków powietrznych w lotnictwie załogowym, i być z nimi zharmonizowane, ale należy je dostosować i skorygować, tak aby zapewnić ich adekwatność pod kątem szczególnego charakteru SBSP oraz proporcjonalności względem ryzyka, jakie stwarza ich eksploatacja.
(6) W przypadku gdy ważne świadectwo zdatności do lotu nie jest dostępne i wydaje się SBSP zezwolenie na lot, te szczegółowe wymagania nie powinny mieć zastosowania, a zamiast tego powinny obowiązywać wymogi dotyczące ciągłej zdatności do lotu ustanowione w warunkach lotu zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 5 .
(7) Konieczne jest zapewnienie płynnego przejścia do nowych ram regulacyjnych ustanowionych niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym należy dać zainteresowanym stronom i administracjom państw członkowskich wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do tych nowych ram regulacyjnych i zapewnienie spełnienia ich wymogów.
(8) Wymagania w zakresie ochrony systemów informacyjnych i komunikacyjnych oraz danych ustanowione dla organizacji zapewniających ciągłą zdatność do lotu należy odroczyć do czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/203 6 .
(9) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przedłożyła Komisji opinię nr 03/2023 7 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz art. 76 ust. 1 tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.