KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 1 , w szczególności jej art. 6 ust. 8,
po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 305/2013 2 ustanowiono specyfikacje dotyczące modernizacji infrastruktury punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (PSAP) niezbędnej do prawidłowego odbierania i prawidłowej obsługi zgłoszeń "eCall" w celu zapewnienia zgodności, interoperacyjności i ciągłości zharmonizowanej usługi "eCall" na terenie całej UE.
(2) W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 3 wskazano na potrzebę dostosowania ram prawnych dotyczących systemu "eCall" do nowych technologii łączności elektronicznej.
(3) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 305/2013 Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) przyjął nowe wersje normy EN 15722 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Minimalny zbiór danych eCall" oraz normy EN 16072 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Wymagania operacyjne dotyczącego ogólnoeuropejskiego eCall". W szczególności norma EN 15722:2020 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Minimalny zbiór danych eCall" wymaga podawania dwóch ostatnich lokalizacji pojazdu przed miejscem zdarzenia. Informacje te są niezbędne PSAP w celu dostarczenia odpowiednim służbom ratowniczym lub partnerom usługi dokładnych i wiarygodnych informacji na temat lokalizacji i kierunku jazdy pojazdu przed incydentem związanym z systemem "eCall". Takie informacje są ważne dla skrócenia czasu reakcji służb ratowniczych, zwłaszcza na autostradach lub mostach. Należy zatem zaktualizować odniesienie do tych norm.
(4) Normy europejskie EN 16062 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Wymagania wysokiego poziomu dla aplikacji (HLAR) eCall" oraz EN 16454 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Kompleksowe badanie zgodności eCall" opierają się na systemie "eCall" pracującym z wykorzystaniem sieci komórkowych z komutacją łączy (2G/3G). Ponieważ operatorzy sieci łączności ruchomej planują stopniowe wycofanie sieci 2G/3G w latach 2025-2030 we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest dostosowanie PSAP do najnowszych sieci łączności z komutacją pakietów, przy jednoczesnym wspieraniu sieci komórkowych z komutacją łączy, dopóki na ich terytorium działają publiczne bezprzewodowe sieci łączności ruchomej z komutacją łączy.
(5) CEN przyjął niedawno - zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 4 - dwie nowe specyfikacje techniczne dotyczące systemu "eCall" oparte na sieciach z komutacją pakietów. Te specyfikacje techniczne należy dodać do wymogów dotyczących PSAP w celu wsparcia odbioru i obsługi zgłoszeń "eCall".
(6) Art. 109 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 5 zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby dostawcy publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery, w przypadku gdy te usługi umożliwiają użytkownikom końcowym nawiązywanie połączeń z numerem należącym do krajowego lub międzynarodowego planu numeracji, zapewniali dostęp do służb ratunkowych za pomocą zgłoszeń alarmowych kierowanych do najwłaściwszego PSAP. W celu zapewnienia spójności z tą dyrektywą konieczne jest zatem dostosowanie niektórych definicji zawartych w zmienianym rozporządzeniu.
(7) W art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/444 6 zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia bezzwłocznego kierowania zgłoszeń alarmowych i informacji o lokalizacji osoby wykonującej połączenie do najwłaściwszego PSAP, który jest technicznie zdolny do przekazywania informacji kontekstowych służbom ratunkowym w momencie ich zaalarmowania.
(8) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby przetwarzanie danych osobowych w kontekście obsługi zgłoszeń "eCall" przez PSAP, służby ratownicze i partnerów usługi odbywało się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 i dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 . Zgodnie z zasadą ograniczenia przechowywania określoną w art. 5 rozporządzenia (UE) 2016/679 danych osobowych nie należy zachowywać dłużej niż jest to konieczne do celów przetwarzania i należy ustanowić terminy służące zapewnieniu zgodności z tą zasadą. Ponieważ PSAP ponoszą odpowiedzialność za spełnienie wymogów zgodności z normami dotyczącymi systemu "eCall", po zakończeniu obsługi zgłoszenia "eCall" konieczne jest zachowanie minimalnego zbioru nieprzetworzonych danych otrzymanego wraz ze zgłoszeniem "eCall" oraz prezentowanej treści minimalnego zbioru danych (MSD). Państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiednie okresy zatrzymywania tych danych zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi odpowiedzialności. W przypadku gdy prawo państw członkowskich nie przewiduje okresu zatrzymywania, dane te nie powinny być zachowywane dłużej niż przez okres, w którym właściwe organy mogą zwrócić się do PSAP o wykazanie zgodności, a w każdym razie nie dłużej niż przez 10 lat.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 305/2013.
(10) Aby zapewnić czas niezbędny na dostosowanie istniejących infrastruktur PSAP przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być stosowane od 1 stycznia 2026 r. w odniesieniu do infrastruktur już wdrożonych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał swoją opinię 13 listopada 2023 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2024 r.
1 Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 305/2013 z dnia 26 listopada 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi "eCall" na terenie całej UE (Dz.U. L 91 z 3.4.2013, s. 1).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości", COM(2020) 789 final z 9.12.2020.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/444 z dnia 16 grudnia 2022 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 o środki zapewniające skuteczny dostęp do służb ratunkowych za pomocą zgłoszeń alarmowych kierowanych pod jednolity europejski numer alarmowy "112" (Dz.U. L 65 z 2.3.2023, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
8 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 77).";
* Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 585/2014/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie wdrożenia inte- roperacyjnej usługi eCall na terenie całej UE (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 6).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).";