Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1084 z dnia 6 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 305/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi eCall na terenie całej UE

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1084
z dnia 6 lutego 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 305/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi "eCall" na terenie całej UE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu 1 , w szczególności jej art. 6 ust. 8,

po zasięgnięciu opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 305/2013 2  ustanowiono specyfikacje dotyczące modernizacji infrastruktury punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (PSAP) niezbędnej do prawidłowego odbierania i prawidłowej obsługi zgłoszeń "eCall" w celu zapewnienia zgodności, interoperacyjności i ciągłości zharmonizowanej usługi "eCall" na terenie całej UE.

(2) W komunikacie Komisji w sprawie strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 3  wskazano na potrzebę dostosowania ram prawnych dotyczących systemu "eCall" do nowych technologii łączności elektronicznej.

(3) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 305/2013 Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) przyjął nowe wersje normy EN 15722 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Minimalny zbiór danych eCall" oraz normy EN 16072 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Wymagania operacyjne dotyczącego ogólnoeuropejskiego eCall". W szczególności norma EN 15722:2020 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Minimalny zbiór danych eCall" wymaga podawania dwóch ostatnich lokalizacji pojazdu przed miejscem zdarzenia. Informacje te są niezbędne PSAP w celu dostarczenia odpowiednim służbom ratowniczym lub partnerom usługi dokładnych i wiarygodnych informacji na temat lokalizacji i kierunku jazdy pojazdu przed incydentem związanym z systemem "eCall". Takie informacje są ważne dla skrócenia czasu reakcji służb ratowniczych, zwłaszcza na autostradach lub mostach. Należy zatem zaktualizować odniesienie do tych norm.

(4) Normy europejskie EN 16062 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Wymagania wysokiego poziomu dla aplikacji (HLAR) eCall" oraz EN 16454 "Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Kompleksowe badanie zgodności eCall" opierają się na systemie "eCall" pracującym z wykorzystaniem sieci komórkowych z komutacją łączy (2G/3G). Ponieważ operatorzy sieci łączności ruchomej planują stopniowe wycofanie sieci 2G/3G w latach 2025-2030 we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest dostosowanie PSAP do najnowszych sieci łączności z komutacją pakietów, przy jednoczesnym wspieraniu sieci komórkowych z komutacją łączy, dopóki na ich terytorium działają publiczne bezprzewodowe sieci łączności ruchomej z komutacją łączy.

(5) CEN przyjął niedawno - zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 4  - dwie nowe specyfikacje techniczne dotyczące systemu "eCall" oparte na sieciach z komutacją pakietów. Te specyfikacje techniczne należy dodać do wymogów dotyczących PSAP w celu wsparcia odbioru i obsługi zgłoszeń "eCall".

(6) Art. 109 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 5  zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby dostawcy publicznie dostępnych usług łączności interpersonalnej wykorzystujących numery, w przypadku gdy te usługi umożliwiają użytkownikom końcowym nawiązywanie połączeń z numerem należącym do krajowego lub międzynarodowego planu numeracji, zapewniali dostęp do służb ratunkowych za pomocą zgłoszeń alarmowych kierowanych do najwłaściwszego PSAP. W celu zapewnienia spójności z tą dyrektywą konieczne jest zatem dostosowanie niektórych definicji zawartych w zmienianym rozporządzeniu.

(7) W art. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/444 6  zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia bezzwłocznego kierowania zgłoszeń alarmowych i informacji o lokalizacji osoby wykonującej połączenie do najwłaściwszego PSAP, który jest technicznie zdolny do przekazywania informacji kontekstowych służbom ratunkowym w momencie ich zaalarmowania.

(8) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby przetwarzanie danych osobowych w kontekście obsługi zgłoszeń "eCall" przez PSAP, służby ratownicze i partnerów usługi odbywało się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7  i dyrektywą 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 . Zgodnie z zasadą ograniczenia przechowywania określoną w art. 5 rozporządzenia (UE) 2016/679 danych osobowych nie należy zachowywać dłużej niż jest to konieczne do celów przetwarzania i należy ustanowić terminy służące zapewnieniu zgodności z tą zasadą. Ponieważ PSAP ponoszą odpowiedzialność za spełnienie wymogów zgodności z normami dotyczącymi systemu "eCall", po zakończeniu obsługi zgłoszenia "eCall" konieczne jest zachowanie minimalnego zbioru nieprzetworzonych danych otrzymanego wraz ze zgłoszeniem "eCall" oraz prezentowanej treści minimalnego zbioru danych (MSD). Państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiednie okresy zatrzymywania tych danych zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi odpowiedzialności. W przypadku gdy prawo państw członkowskich nie przewiduje okresu zatrzymywania, dane te nie powinny być zachowywane dłużej niż przez okres, w którym właściwe organy mogą zwrócić się do PSAP o wykazanie zgodności, a w każdym razie nie dłużej niż przez 10 lat.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 305/2013.

(10) Aby zapewnić czas niezbędny na dostosowanie istniejących infrastruktur PSAP przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być stosowane od 1 stycznia 2026 r. w odniesieniu do infrastruktur już wdrożonych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(11) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał swoją opinię 13 listopada 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 305/2013

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 305/2013 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) »publiczny punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach« (PSAP) oznacza publiczny punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach lub PSAP zdefiniowany w art. 2 pkt 36 dyrektywy (UE) 2018/1972 * ;

b)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) »najbardziej właściwy PSAP« oznacza najwłaściwszy publiczny punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach zdefiniowany w art. 2 pkt 37 dyrektywy (UE) 2018/1972;";

c)
lit. j) otrzymuje brzmienie:

"j) »minimalny zbiór danych« (MSD) oznacza informacje kontekstowe określone w normie »Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Minimalny zbiór danych eCall« (EN 15722:2020), przesyłane do punktu przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall«;";

d)
lit. m) otrzymuje brzmienie:

"m) »publiczna bezprzewodowa sieć łączności ruchomej« oznacza sieć elektronicznej łączności ruchomej dostępną publicznie zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972;";

e)
lit. n) otrzymuje brzmienie:

"n) »ratownicze centrum kontroli« oznacza obiekt wykorzystywany przez co najmniej jeden rodzaj służb ratowniczych do przetwarzania informacji kontekstowych pochodzących ze zgłoszeń alarmowych lub z MSD;";

2)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie zapewniają, aby każdy punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« był odpowiednio wyposażony do celów obsługi zgłoszeń »eCall« i odbierania MSD pochodzących z urządzeń pokładowych zgodnie z normą »Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Wymagania operacyjne dotyczące ogólnoeuropejskiego eCall« (EN 16072:2022). Jeżeli kolejne wersje normy EN 16072 zaczną obowiązywać na podstawie art. 5 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2015/758 * , te kolejne wersje stosuje się zamiast normy EN 16072:2022.

Państwa członkowskie zapewniają, aby każdy punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« był odpowiednio wyposażony do celów obsługi zgłoszeń »eCall« i odbierania MSD pochodzących z urządzeń pokładowych zgodnie z normą »Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Wymagania wysokiego poziomu dla aplikacji (HLAP) eCall« (EN 16062:2023), dopóki na ich terytorium działają publiczne bezprzewodowe sieci łączności ruchomej z komutacją łączy.

Państwa członkowskie zapewniają, aby każdy punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« był odpowiednio wyposażony do celów obsługi zgłoszeń »eCall« i odbierania MSD pochodzących z urządzeń pokładowych zgodnie ze specyfikacją techniczną »Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Protokoły dla aplikacji wysokiego poziomu (HLAP) eCall wykorzystujące sieci z komutacją pakietów IMS« (CEN/TS 17184:2022). Jeżeli kolejne wersje tej specyfikacji technicznej CEN/TS 17184 lub nowa równoważna norma EN 17184 zaczną obowiązywać na podstawie art. 5 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2015/758, te kolejne wersje lub tę nową normę EN 17184, w zależności od tego, która z nich będzie mieć zastosowanie, stosuje się zamiast CEN/TS 17184:2022.

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« jest w stanie odbierać treści danych z minimalnego zbioru danych i przedstawiać je operatorowi punktu przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« w sposób jasny i zrozumiały.

Jeżeli MSD zawiera opcjonalne dane dodatkowe określone w normie EN 15722:2020, punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« jest w stanie odbierać treści takich opcjonalnych dodatkowych danych i przedstawiać je operatorowi punktu przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall«, pod warunkiem że takie opcjonalne dane dodatkowe są określone zgodnie z opublikowanymi normami lub specyfikacjami technicznymi CEN dotyczącymi systemu »eCall«, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2015/758.

Jeżeli opcjonalne dane dodatkowe, o których mowa w akapicie drugim, są określone zgodnie z opublikowanymi normami lub specyfikacjami technicznymi CEN dotyczącymi systemu »eCall«, o których nie ma mowy w rozporządzeniu (UE) 2015/758, punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« zachęca się do uzyskania zdolności odbierania tych opcjonalnych danych dodatkowych i przedstawiania ich operatorowi punktu przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« zgodnie z tymi normami lub specyfikacjami technicznymi.";

c)
w ust. 4 wyrażenie "EN 15722" zastępuje się wyrażeniem

"EN 15722:2020";

3)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Ocena zgodności

1. Państwa członkowskie wyznaczają organy właściwe do oceny zgodności funkcjonowania punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« z wymogami wymienionymi w art. 3 i powiadamiają o nich Komisję.

2. Ocena zgodności opiera się na tej części normy »Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Kompleksowe badanie zgodności eCall« (EN 16454:2023), która dotyczy zgodności PSAP z ogólnoeuropejskim systemem »eCall«, pod warunkiem że na ich terytorium działają publiczne bezprzewodowe sieci łączności ruchomej z komutacją łączy, oraz na tej części specyfikacji technicznej »Inteligentne systemy transportowe - eBezpieczeństwo - Wszystkie testy zgodności z systemem przełączonym IMS« (CEN/TS 17240:2018), która dotyczy zgodności PSAP z ogólnoeuropejskim systemem »eCall«. Jeżeli kolejne wersje tej specyfikacji technicznej CEN/TS 17240 lub nowa równoważna norma EN 17240 zaczną mieć zastosowanie na podstawie art. 5 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2015/758, te kolejne wersje lub ta nowa norma EN 17240, w zależności od tego, która z nich będzie mieć zastosowanie, stosuje się zamiast CEN/TS 17240:2018.";

4)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Obowiązki związane z wdrożeniem infrastruktury punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall«

Państwa członkowskie zapewniają stosowanie niniejszego rozporządzenia w przypadku, gdy ich infrastruktura punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall« jest wdrażana zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 585/2014/UE * oraz zgodnie z zasadami dotyczącymi specyfikacji i wdrażania określonymi w załączniku II do dyrektywy 2010/40/UE.

5)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Przepisy dotyczące ochrony prywatności i danych

1. PSAP, w tym punkty przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall«, uznaje się za administratorów w rozumieniu art. 4 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 * . W przypadku gdy dane systemu »eCall« mają zostać przesłane do innych ratowniczych centrów kontroli lub partnerów usługi zgodnie z art. 3 ust. 5 niniejszego rozporządzenia, podmioty te również uznaje się za administratorów danych.

2. Państwa członkowskie zapewniają, aby protokoły dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym okresy zatrzymywania określone zgodnie z art. 7 ust. 2, były ustanawiane na odpowiednim poziomie i właściwie przestrzegane.

6)
art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W tym celu oraz w uzupełnieniu innych istniejących środków związanych z obsługą zgłoszeń alarmowych, które kierowane są na numer 112, zarówno minimalny zbiór nieprzetworzonych danych otrzymany wraz ze zgłoszeniem »eCall«, jak i treść MSD przedstawiana operatorowi obsługującemu zgłoszenie »eCall«, są zatrzymywane przez określony okres zgodnie z przepisami krajowymi lub, w przypadku braku przepisów krajowych, przez okres nie dłuższy niż 10 lat.";

7)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Sprawozdawczość

Państwa członkowskie przekazują Komisji do dnia 1 kwietnia 2026 r. sprawozdanie na temat wykonania niniejszego rozporządzenia. Sprawozdanie to zawiera co najmniej wykaz organów właściwych do oceny zgodności funkcjonowania punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall«, wykaz i zasięg geograficzny punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach »eCall«, opis testów zgodności oraz opis protokołów ochrony prywatności i ochrony danych.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do nowo wdrażanej infrastruktury od dnia jego wejścia w życie. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r. do infrastruktury już wdrożonej w dniu jego wejścia w życie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 207 z 6.8.2010, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 305/2013 z dnia 26 listopada 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi "eCall" na terenie całej UE (Dz.U. L 91 z 3.4.2013, s. 1).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości", COM(2020) 789 final z 9.12.2020.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/444 z dnia 16 grudnia 2022 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 o środki zapewniające skuteczny dostęp do służb ratunkowych za pomocą zgłoszeń alarmowych kierowanych pod jednolity europejski numer alarmowy "112" (Dz.U. L 65 z 2.3.2023, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
8 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 77).";
* Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 585/2014/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie wdrożenia inte- roperacyjnej usługi eCall na terenie całej UE (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 6).";
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1084

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1084 z dnia 6 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 305/2013 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE w odniesieniu do zharmonizowanego zapewnienia interoperacyjnej usługi eCall na terenie całej UE
Data aktu: 12/04/2024
Data ogłoszenia: 12/04/2024
Data wejścia w życie: 02/05/2024, 01/01/2026