a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla substancji czynnych 2,4-DB, jodosulfuron metylowy, mezotrion i piraflufen etylu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Podczas przeglądu tych NDP na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że pewne informacje dotyczące niektórych produktów są niedostępne. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP, które są bezpieczne dla konsumentów. W załączniku II do tego rozporządzenia wskazano luki w danych oraz wyznaczono datę, do której wnioskodawca ma przedłożyć Urzędowi te brakujące informacje na poparcie proponowanych NDP.
(3) W przypadku 2,4-DB wnioskodawca przedłożył brakujące informacje dotyczące metabolizmu i metod analitycznych w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego oraz pszenicy zwyczajnej, a Urząd stwierdził, że luki w danych wskazane w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zostały uzupełnione w wystarczającym stopniu 2 . W związku z tym w odniesieniu do tych produktów należy utrzymać obecne NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz skreślić z tego załącznika przypis zawierający wymóg przedłożenia dodatkowych informacji. W przypadku towarów ze świń (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka), z bydła (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), owiec (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), kóz (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), koniowatych (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), pozostałych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne) oraz w przypadku mleka (bydło, owce, kozy, konie), wnioskodawca przedłożył wprawdzie informacje dotyczące metod analitycznych, ale nadal brakuje badania żywieniowego na przeżuwaczach. Urząd stwierdził, że te informacje nie były wystarczające, aby uzupełnić wcześniej zidentyfikowaną lukę w danych, oraz zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie NDP dla tych produktów do granicy wykrywalności ("GO")2. W związku z tym należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP dla tych produktów na poziomie GO określonym dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika przypis zawierający wymóg przedłożenia dodatkowych informacji.
(4) W przypadku jodosulfuronu metylowego wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących stabilności przy przechowywaniu, metabolizmu upraw i badań pozostałości w siemieniu lnianym oraz badań pozostałości w kukurydzy. Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 3 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tych NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika [przypis zawierający] wymóg przedłożenia dodatkowych informacji.
(5) W przypadku mezotrionu wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących badań pozostałości w trzcinie cukrowej, w których zbadano by poziomy pozostałości tej substancji i jej metabolitu AMBA (wolnego i sprzężonego). Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 4 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tego NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do trzciny cukrowej należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika wymóg przedkładania dodatkowych informacji.
(6) W przypadku piraflufenu etylu wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących metod analitycznych w odniesieniu do chmielu. Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 5 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tego NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do chmielu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika wymóg przedkładania dodatkowych informacji.
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych GO. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych GO.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Lack of confirmatory data following Article 12 MRL reviews for 2,4-DB, iodosulfu- ron-methyl, mesotrione, methoxyfenozide and pyraflufen-ethyl" (Brak danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP 2,4-DB, jodosulfuronu metylowego, mezotrionu, metoksyfenozydu i piraflufenu etylu zgodnie z art. 12), Dziennik EFSA, 2023;21(5):8013.
3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Lack of confirmatory data following Article 12 MRL reviews for 2,4-DB, iodosulfu- ron-methyl, mesotrione, methoxyfenozide and pyraflufen-ethyl" (Brak danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP 2,4-DB, jodosulfuronu metylowego, mezotrionu, metoksyfenozydu i piraflufenu etylu zgodnie z art. 12), Dziennik EFSA, 2023;21(5):8013.
4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Lack of confirmatory data following Article 12 MRL reviews for 2,4-DB, iodosulfu- ron-methyl, mesotrione, methoxyfenozide and pyraflufen-ethyl" (Brak danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP 2,4-DB, jodosulfuronu metylowego, mezotrionu, metoksyfenozydu i piraflufenu etylu zgodnie z art. 12), Dziennik EFSA, 2023;21(5):8013.
5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Lack of confirmatory data following Article 12 MRL reviews for 2,4-DB, iodosulfu- ron-methyl, mesotrione, methoxyfenozide and pyraflufen-ethyl" (Brak danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP 2,4-DB, jodosulfuronu metylowego, mezotrionu, metoksyfenozydu i piraflufenu etylu zgodnie z art. 12), Dziennik EFSA, 2023;21(5):8013.