Decyzja wykonawcza 2024/1067 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1067
z dnia 12 kwietnia 2024 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 z dnia 15 marca 2023 r. ustanawiające unijny program bezpiecznej łączności na lata 2023-2027 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/588 unijny program bezpiecznej łączności ma być realizowany w drodze szeregu umów, które mogą mieć formę umów koncesji, zamówień na dostawy, usługi lub roboty budowlane lub zamówień mieszanych. W decyzji wykonawczej Komisji C(2023) 1776 2  Komisja zdecydowała o przystąpieniu do realizacji unijnego programu bezpiecznej łączności w drodze umowy koncesji oraz, wraz z ogłoszeniem o zamówieniu DEFIS/2023/CD/0008, o zawarciu umowy koncesji na wdrożenie unijnego programu bezpiecznej łączności, dotyczącej utworzenia infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych, z uwzględnieniem wdrożenia segmentu kosmicznego i naziemnego.

(2) Art. 5 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/588 stanowi, że infrastruktura systemu bezpiecznej łączności służąca potrzebom władz publicznych ma obejmować infrastrukturę naziemną służącą świadczeniu usług na rzecz użytkowników upoważnionych przez władze publiczne. Infrastruktura naziemna składa się z centrów, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588 ("centra kontroli").

(3) Aby spełnić wymogi dotyczące usług określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1053 3 , oferent ubiegający się o umowę koncesji, o której mowa w motywie 1, zaproponował koncepcję operacyjną opartą na trzech centrach kontroli zlokalizowanych w różnych obiektach. Zgodnie z tą koncepcją funkcjonowanie systemu bezpiecznej łączności musi się opierać na zrównoważonym podziale funkcji, w tym funkcji związanych z kontrolą satelitarną, kontrolą misji, zarządzaniem usługami i utrzymaniem, w ramach wyżej wymienionych obiektów. W tym celu centra kontroli muszą funkcjonować w sposób ciągły i być w stanie wspólnie zapewniać niezakłóconą rezerwę funkcji na potrzeby podstawowych operacji i zarządzania usługami systemu. Centra kontroli muszą również być w stanie zapewnić właściwe bilansowanie obciążenia funkcji w całym systemie, również w przypadku wysokiego zapotrzebowania lub sytuacji kryzysowej.

(4) W art. 5 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/588 określono wymóg, aby wybór lokalizacji centrów kontroli był przedmiotem otwartej i przejrzystej procedury. W tym celu Komisja wysłała do wszystkich państw członkowskich zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, dając każdemu państwu członkowskiemu możliwość wyrażenia zainteresowania utworzeniem centrum kontroli zgodnie z koncepcją działania zaproponowaną przez oferenta ubiegającego się o udzielenie koncesji. Komitet złożony z przedstawicieli Komisji i Agencji ocenił te wnioski pod kątem kryteriów operacyjnych i finansowych dotyczących wymogów technicznych, bezpieczeństwa (w tym ogólnych wymogów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/588), ryzyka, harmonogramu wdrożenia centrów kontroli, planowania świadczenia usług i kosztów, w celu ustalenia najkorzystniejszej relacji jakości do ceny.

(5) Francja, Włochy i Luksemburg zaproponowały utworzenie centrów kontroli w Tuluzie, Fucino i Bettembourgu. W wyniku oceny komitet zarekomendował lokalizacje zaproponowane przez Francję, Włochy i Luksemburg jako najbardziej odpowiednie dla centrów kontroli.

(6) Niniejsza decyzja wejdzie wkrótce w życie, aby zapewnić sprawną realizację programu, w szczególności terminowe i operacyjne wdrożenie obiektów naziemnej infrastruktury służącej potrzebom władz publicznych.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 4 , w składzie GOVSATCOM,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Centra należące do infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności ("centra kontroli") należy zlokalizować w Tuluzie (Francja), Fucino (Włochy) i Bettembourgu (Luksemburg), pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

a)
Komisja i potencjalny koncesjonariusz zawarli umowę koncesji zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/588, odnoszącą się m.in. do koncepcji działania opartej na ciągłym funkcjonowaniu trzech centrów, pełnieniu funkcji o równoważnym poziomie krytyczności oraz wspólnym zapewnianiu niezakłóconej rezerwy wszystkich funkcji na potrzeby eksploatacji systemu i świadczenia usług;
b)
Komisja i każde zainteresowane państwo członkowskie przyjmujące centrum kontroli, zawarły umowę o przyjęciu w formie umowy administracyjnej.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. L 79 z 17.3.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/588/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 1776 z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie finansowania unijnego programu bezpiecznej łączności oraz przyjęcia programu prac na lata 2023-2027 (zarządzanie bezpośrednie) i 2023-2027 (zarządzanie pośrednie).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1053 z dnia 30 maja 2023 r. ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do wymogów operacyjnych dotyczących usług rządowych świadczonych w ramach unijnego programu bezpiecznej łączności i dotyczącego go pakietu usług (Dz.U. L 141 z 31.5.2023, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/1053/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2021/696/oj).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1067

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1067 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/588 w odniesieniu do lokalizacji centrów kontroli wchodzących w skład infrastruktury naziemnej unijnego programu bezpiecznej łączności
Data aktu: 12/04/2024
Data ogłoszenia: 16/04/2024
Data wejścia w życie: 17/04/2024