Rozporządzenie wykonawcze 2024/1061 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do bezpiecznej wymiany danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym i dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1061
z dnia 10 kwietnia 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do bezpiecznej wymiany danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym i dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 1  oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE, w szczególności jego art. 37 ust. 8 lit. b), d), e) i f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/133 2  ustanowiono wymogi dotyczące formatu i struktury elementów danych świadectw zgodności w formacie elektronicznym, a także wyznaczono europejski system informacji o pojazdach i prawach jazdy ("EUCARIS") 3  do celów wymiany tych danych. W niniejszym rozporządzeniu określono dalsze wymogi w celu zapewnienia bezpiecznej wymiany świadectwa zgodności w formacie elektronicznym poprzez zagwarantowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa środków identyfikacji elektronicznej oraz ustanowienie środków umożliwiających organom udzielającym homologacji przyznanie dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu.

(2) Aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa chroniący przed nieuprawnionym dostępem i uszkodzeniem danych, zagwarantować odpowiedni poziom ochrony danych i uniknąć powielania wymienianych komunikatów i elementów danych, konieczne jest ustanowienie wymogów dotyczących opracowanych przez EUCARIS aplikacji i systemów elektronicznych wykorzystywanych do wymiany komunikatów zawierających wyjściowe informacje o pojeździe (IVI) między producentami a krajowymi punktami dostępu.

(3) Aby zapewnić stosowanie właściwego formatu i struktury komunikatów IVI do wymiany między producentami, krajowymi punktami dostępu i systemem EUCARIS, należy ustanowić proces walidacji tych komunikatów i elementów danych za pośrednictwem odpowiednich aplikacji internetowych i systemów wykorzystywanych do wymiany tych komunikatów IVI.

(4) Aby ułatwić dostęp do ustrukturyzowanych danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym, konieczne jest wprowadzenie niepowtarzalnego identyfikatora pojazdu, który można łatwo znaleźć i którym oznaczony jest każdy pojazd.

(5) Aby umożliwić organom udzielającym homologacji udzielanie publicznego dostępu do świadectwa zgodności w formacie elektronicznym wyłącznie do odczytu, należy ustanowić wymogi dotyczące obsługi takiego dostępu za pośrednictwem aplikacji lub systemów internetowych udostępniających świadectwo zgodności w formacie elektronicznym.

(6) Ponieważ w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/133 ustanowiono wymogi dotyczące składu elementów danych w świadectwach zgodności, w celu zapewnienia pewności i jasności prawa należy zmienić to rozporządzenie poprzez wprowadzenie zmian w formacie i strukturze tych elementów danych, tak aby przepisy te były zawarte w tym samym rozporządzeniu. Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/133 w celu uwzględnienia wyłączenia producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach.

(7) Aby umożliwić organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i organom rejestracyjnym państw członkowskich oraz producentom dokonanie niezbędnych zmian w ich systemach elektronicznych i przygotowanie się do stosowania niniejszego rozporządzenia, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(8) Nie ma potrzeby odraczania daty rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących wyłączenia dla producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach, ponieważ nie potrzebują oni więcej czasu na wdrożenie tych wymogów.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wymogi dotyczące bezpiecznej wymiany danych

1. 
Podczas wymiany danych producenci i krajowe punkty dostępu europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy ("EUCARIS") stosują bezpieczne lokalne łącze internetowe oraz strukturę i zasady schematu Extensible Markup Language (XML).
2. 
Producenci i krajowe punkty dostępu EUCARIS korzystają ze stron internetowych zabezpieczonych kwalifikowanym certyfikatem uwierzytelniania witryn internetowych, spełniającym wymogi określone w załączniku IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 4 .
3. 
Wymiana komunikatów między producentami a krajowymi punktami dostępu EUCARIS oraz w ramach EUCARIS jest zabezpieczona podpisem elektronicznym w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 910/2014 i protokołami szyfrowania danych.
4. 
Krajowe punkty dostępu EUCARIS i wyznaczony organ operacyjny EUCARIS zapewniają walidację podpisów elektronicznych poprzez weryfikację i potwierdzenie spełnienia wymogów art. 26 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w momencie składania podpisu.
5. 
Krajowe punkty dostępu EUCARIS zapewniają identyfikowalność komunikatów wymienianych za pośrednictwem tego systemu poprzez rejestrowanie informacji na temat tej wymiany oraz zapewniają środki umożliwiające przeglądanie i wyszukiwanie tych informacji.
Artykuł  2

Wymogi dotyczące niepowtarzalnego identyfikatora pojazdu

1. 
Niepowtarzalnym identyfikatorem pojazdu jest numer identyfikacyjny pojazdu ("VIN").
2. 
Bez uszczerbku dla przepisów art. 12 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/535 5 , VIN musi spełniać wymagania określone w części 2 sekcja A pkt 2 załącznika II do tego rozporządzenia.
Artykuł  3

Dostęp wyłącznie z prawem odczytu

1. 
Do celów art. 37 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/858 organ udzielający homologacji każdego państwa członkowskiego zapewnia dostęp do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu za pośrednictwem aplikacji internetowej lub systemu umożliwiającego dostęp do ustrukturyzowanych danych zawartych w świadectwie zgodności w formacie elektronicznym za pomocą niepowtarzalnego identyfikatora pojazdu, o którym mowa w art. 2.
2. 
Aplikacja internetowa lub system, o których mowa w ust. 1, zapewniają dostęp do świadectwa zgodności w formacie elektronicznym wyłącznie z prawem odczytu z aplikacji internetowych lub systemów ustanowionych przez organy udzielające homologacji typu w dowolnym państwie członkowskim.
Artykuł  4

Zmiana rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/133

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/133 dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

Wyłączenie dla producentów konkretnych kategorii i typów pojazdów produkowanych w małych seriach

Na zasadzie odstępstwa od art. 1 i 2, w przypadku producentów określonych kategorii pojazdów i typów pojazdów produkowanych w małych seriach elementy danych elektronicznej wersji certyfikatu zgodności wystarczy udostępnić wprowadzając je ręcznie lub ładując plik IVI XML.".

Artykuł  5

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 5 lipca 2025 r.

Art. 4. stosuje się jednak od dnia 1 maja 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133 z dnia 4 lutego 2021 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do podstawowego formatu, struktury i środków wymiany danych dotyczących świadectw zgodności w formacie elektronicznym (Dz.U. L 42 z 5.2.2021, s. 1).
3 Wersja skonsolidowana traktatu EUCARIS dotyczącego europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS), wraz ze zmianami podpisanymi przez strony w dniu 8 czerwca 2017 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/535 z dnia 31 marca 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w odniesieniu do jednolitych procedur i specyfikacji technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnych cech konstrukcyjnych i bezpieczeństwa (Dz.U. L 117 z 6.4.2021, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1061

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1061 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do bezpiecznej wymiany danych dotyczących świadectwa zgodności w formacie elektronicznym i dostępu do świadectwa zgodności wyłącznie z prawem odczytu oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/133
Data aktu: 10/04/2024
Data ogłoszenia: 11/04/2024
Data wejścia w życie: 05/07/2025, 01/05/2024