KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2003/861/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. dotyczącą analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro 1 , w szczególności jej art. 1,
uwzględniając decyzję Rady 2003/862/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. rozszerzającą skutki decyzji 2003/861/WE dotyczącej analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro na państwa członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty 2 , w szczególności jej art. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe ("ECTN") ustanowiono w ramach Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarczych i Finansowych (DG ECFIN) Komisji zgodnie z art. 1 decyzji Komisji 2005/37/WE 3 .
(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001 4 właściwe organy krajowe, Komisja i Europejski Bank Centralny są zobowiązane do współpracy, aby chronić euro przed fałszowaniem poprzez wymianę informacji i zapewnienie wzajemnej pomocy.
(3) ECTN wykonuje swoje zadania w Brukseli. Niektóre z jego zadań wykonywane są we francuskim Krajowym Centrum Analiz Monet utworzonym w ramach Mennicy Francuskiej w Pessac.
(4) Zgodnie z art. 2 decyzji 2005/37/WE zadaniem ECTN jest koordynacja realizacji procedur weryfikacji autentyczności zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 5 .
(5) ECTN używa dostępnego sprzętu technicznego do przeprowadzenia wstępnej, nieniszczącej analizy fałszywych monet euro. Obejmuje ona m.in. analizę mikroskopową, wizualną i techniczną fałszywych monet euro skonfiskowanych przez państwa członkowskie, przygotowanie odpowiedniej dokumentacji technicznej i kwerendy w specjalnych informatycznych bazach danych w celu określenia cech wspólnych z już istniejącymi i sklasyfikowanymi kategoriami fałszywych monet euro.
(6) Konieczne jest, aby ECTN przeprowadzało również zaawansowaną analizę nieniszczącą w celu wczesnego zidentyfikowania wysokiej jakości fałszywych monet euro, określenia ich cech technicznych i szybkiej oceny poziomu zagrożenia, jakie się z nimi wiąże. Tego rodzaju zaawansowana analiza nieniszcząca umożliwi ECTN podejmowanie właściwych, wczesnych i skutecznych decyzji politycznych w celu zapobiegania pojawiającym się zagrożeniom i informowania organów ścigania o tych zagrożeniach w ramach strategii zwalczania fałszerstw. W tym celu ECTN powinno być w stanie nabyć odpowiedni sprzęt techniczny służący do przeprowadzania takich zaawansowanych analiz nieniszczących. Na mocy obowiązujących regulacji finansowych wydatki związane z udostępnianym sprzętem technicznym i z personelem ECTN powinny być pokrywane z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
(7) ECTN wykonuje dodatkową analizę nieniszczącą w Mennicy Francuskiej w celu sfinalizowania klasyfikacji nowych rodzajów fałszywych monet euro. Na zasadzie ad hoc ECTN wykonuje również dodatkową analizę niszczącą przy użyciu specjalistycznego sprzętu technicznego w Mennicy Francuskiej.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2005/37/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 44.
2 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 45.
3 Decyzja Komisji 2005/37/WE z dnia 29 października 2004 r. ustanawiająca Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem (Dz.U. L 19 z 21.1.2005, s. 73).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem (Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu (Dz.U. L 339 z 22.12.2010, s. 1).