Rozporządzenie wykonawcze 2023/564 w odniesieniu do treści i formatu dokumentacji dotyczącej środków ochrony roślin prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/564
z dnia 10 marca 2023 r.
w odniesieniu do treści i formatu dokumentacji dotyczącej środków ochrony roślin prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 67 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 użytkownicy profesjonalni środków ochrony roślin prowadzą i przechowują dokumentację dotyczącą stosowanych przez nich produktów, zawierającą nazwę środka, czas zastosowania i zastosowaną dawkę, obszar i uprawy, na których zastosowano środek ochrony roślin.

(2) Zgodnie z art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 na żądanie właściwego organu użytkownicy profesjonalni udostępniają odpowiednie informacje zawarte w tej dokumentacji. Ponadto strony trzecie mogą zażądać dostępu do tych informacji, zwracając się do właściwego organu, który musi dostęp taki zapewnić zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym lub unijnym.

(3) Strategia "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego (strategia "Od pola do stołu") 2  przyjęta przez Komisję w 2020 r. ma na celu zmniejszenie zależności od chemicznych środków ochrony roślin i ograniczenie ich stosowania. Odpowiednie rejestrowanie stosowania środków ochrony roślin oraz działania organów krajowych w zakresie monitorowania i kontroli oparte na takiej dokumentacji mają zatem zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celów strategii "Od pola do stołu".

(4) Istnieją różnice między krajowymi systemami w odniesieniu do dokumentacji prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych środków ochrony roślin na podstawie art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 oraz pod względem tego, czy są one prowadzone i przechowywane w formie elektronicznej. W związku z tym niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe przepisy dotyczące treści i formatu tej dokumentacji.

(5) Przepisy te określają sposób, w jaki elementy wymienione w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 dotyczące stosowania środków ochrony roślin (nazwa środka, czas zastosowania i zastosowana dawka, obszar i uprawy, na których zastosowano środek ochrony roślin) są rejestrowane, aby zapewnić odpowiednią i jednolitą jakość dokumentacji prowadzonej i przechowywanej na podstawie tego artykułu w całej Unii.

(6) Ponieważ stosowanie środków ochrony roślin przez użytkowników profesjonalnych najczęściej ma miejsce w ramach działalności rolniczej oraz w celu dostosowania do istniejących wymogów istotnych dla rolnictwa, w miarę możliwości identyfikację lokalizacji obszaru lub obiektu, w którym zastosowano środek ochrony roślin, należy przeprowadzić za pośrednictwem jednostki gruntów objętej zakresem geoprzestrzennego wniosku o przyznanie pomocy w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1173 3 . Jeżeli nie jest to możliwe, państwa członkowskie powinny zapewnić użytkownikom profesjonalnym odpowiednie alternatywne metody identyfikacji lokalizacji obszaru, na którym zastosowano środek ochrony roślin, oraz, w stosownych przypadkach, lokalizacji geoprzestrzennej.

(7) Aby osiągnąć jednolitość dokumentacji, nazwy upraw, umiejscowienie lub zastosowania w odniesieniu do gruntów, w stosownych przypadkach, należy rejestrować zgodnie z kodami stosowanymi przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin ("kody EPPO"), a fazy wzrostu roślin, w stosownych przypadkach, zgodnie z monografią BBCH 4 .

(8) Aby uniknąć wymagania od użytkowników profesjonalnych tworzenia wielu zestawów dokumentacji w odniesieniu do tego samego zastosowania w celu wypełnienia różnych obowiązków, należy doprecyzować, że państwa członkowskie mają możliwość wymagania od użytkowników zamieszczenia innych informacji w połączeniu z dokumentacją wymaganą na mocy art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(9) Dokumentacja powinna być prowadzona i przechowywana elektronicznie, ponieważ elektroniczne środki prowadzenia dokumentacji najlepiej nadają się do umożliwienia jednolitego stosowania obowiązku prowadzenia i przechowywania dokumentacji. Zapewnia to większą wiarygodność dokumentacji, ułatwia jej gromadzenie i weryfikację przez właściwe organy, a ostatecznie wspiera dokładne, wydajne i skuteczne działania w zakresie monitorowania i kontroli prowadzone przez państwa członkowskie. W tym celu stosowane formaty elektroniczne powinny również nadawać się do odczytu maszynowego zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 5 .

(10) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, użytkownicy profesjonalni powinni mieć wystarczająco dużo czasu między rejestracją każdego zastosowania środków ochrony roślin a przeniesieniem dokumentacji do formatu elektronicznego.

(11) Użytkownik profesjonalny może stosować środki ochrony roślin na podstawie ustaleń umownych na rzecz innej osoby fizycznej lub prawnej. W takich przypadkach użytkownik profesjonalny powinien zapewnić tej osobie dostęp do odpowiedniej prowadzonej i przechowywanej dokumentacji lub jej kopii bez zbędnej zwłoki lub ograniczeń.

(12) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla wykorzystania danych zawartych w dokumentacji do innych celów nieobjętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym. Dostępność zharmonizowanej dokumentacji elektronicznej może ułatwić wykorzystanie informacji do innych zgodnych z prawem celów, umożliwiając w ten sposób uniknięcie powielania wysiłków i zmniejszając obciążenie użytkowników profesjonalnych i organów publicznych.

(13) Aby umożliwić użytkownikom profesjonalnym przygotowanie się do spełnienia wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy zapewnić im rozsądną ilość czasu, zanim jego wymogi zaczną obowiązywać.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Treść dokumentacji

1. 
Użytkownicy profesjonalni środków ochrony roślin przekazują w dokumentacji, o której mowa w art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 ("dokumentacja"), informacje określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2. 
W przypadku gdy lokalizacja obszaru lub obiektu, w którym zastosowano środek ochrony roślin, nie może zostać zidentyfikowana poprzez jednostkę gruntu objętą zakresem geoprzestrzennego wniosku o przyznanie pomocy w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, o którym mowa w art. 8 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1173, lub w przypadku gdy zgodnie z ust. 1 nie jest to wymagane w przypadku danego rodzaju zastosowania, państwa członkowskie zapewniają użytkownikom profesjonalnym odpowiednie alternatywne metody identyfikacji. Takie metody identyfikacji umożliwiają identyfikację lokalizacji obszaru, jednostki lub obiektu, w którym zastosowano środek ochrony roślin, oraz, w stosownych przypadkach, jego lokalizacji geoprzestrzennej.
3. 
Państwa członkowskie udostępniają użytkownikom profesjonalnym informacje na temat nazw upraw, umiejscowienia lub zastosowania w odniesieniu do gruntów odpowiadające kodom EPPO oraz informacje dotyczące faz wzrostu roślin zgodnie z monografią BBCH w celu rejestrowania stosowania środków ochrony roślin.
4. 
Przepisy niniejszego artykułu pozostają bez uszczerbku dla możliwości wymagania przez państwa członkowskie, aby użytkownicy profesjonalni umieszczali w dokumentacji inne informacje nieobjęte zakresem art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
Artykuł  2

Format dokumentacji

Użytkownicy profesjonalni środków ochrony roślin prowadzą i przechowują dokumentację elektronicznie w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z definicją w art. 2 pkt 13 dyrektywy (UE) 2019/1024.

Artykuł  3

Termin rejestracji i przenoszenia do formatu elektronicznego

Użytkownik profesjonalny bez zbędnej zwłoki rejestruje każde zastosowanie środka ochrony roślin.

Jeżeli dokumentacja nie została pierwotnie utworzona w wymaganym formacie elektronicznym, przenosi się ją do takiego formatu nie później niż 30 dni od daty zastosowania środka ochrony roślin. W przypadku stosowania środków ochrony roślin na swoim terytorium państwa członkowskie mogą przewidzieć krótsze terminy przenoszenia do określonego formatu elektronicznego.

W odniesieniu do stosowania środków ochrony roślin na swoim terytorium przed dniem 1 stycznia 2030 r. państwa członkowskie mogą zezwolić na dłuższe terminy niż określone w akapicie drugim, dla przenoszenia dokumentacji do określonego formatu elektronicznego, pod warunkiem że cała dokumentacja będzie dostępna w określonym formacie elektronicznym przed dniem 31 stycznia roku następującego po roku stosowania środka ochrony roślin.

Artykuł  4

Udzielanie informacji właściwym organom i innym osobom fizycznym lub prawnym

Na wniosek właściwego organu na podstawie art. 67 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 o przekazanie informacji zawartych w dokumentacji użytkownik profesjonalny przekazuje te informacje bez zbędnej zwłoki.

Jeżeli właściwy organ wyraźnie zażąda informacji zawartych w dokumentacji utworzonej dla zastosowań środków ochrony roślin w określonym formacie elektronicznym, jak określono w art. 2, przed upływem odpowiedniego terminu określonego w art. 3 akapit drugi i trzeci, użytkownik profesjonalny przekazuje informacje w określonym formacie elektronicznym przed upływem tego terminu lub w ciągu 10 dni roboczych, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Użytkownicy profesjonalni, którzy działają na podstawie ustaleń umownych na rzecz innej osoby fizycznej lub prawnej, zapewniają tej osobie zawierającej umowę dostęp do dokumentacji lub jej kopię bez zbędnej zwłoki lub ograniczeń.

Artykuł  5

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Informacje, które należy zamieścić w dokumentacji, jak przewidziano w art. 1

Rodzaj zastosowania Środek ochrony roślin Czas zastosowania Zastosowana dawka (1) Lokalizacja lub identyfikacja obszaru lub jednostki poddanych działaniu środka (2) Wielkość obszaru lub liczba jednostek poddanych działaniu środka (3) Uprawa lub umiejscowienie zastosowanie w odniesieniu do gruntów
Zastosowanie na powierzchni obszarów (takich jak pola uprawne, obszary użyteczności publicznej, tory kolejowe, obszary pozauprawowe lub szklarnie inne niż te, o których mowa w następnym wierszu) Nazwa produktu i numer zezwolenia Data i, w stosownych przypadkach (4), godzina rozpoczęcia (godz.) Ilość

w kilogramach/li- trach zastosowanego środka ochrony roślin na hektar

Jeżeli jest dostępna, jednostka gruntów objęta zakresem geoprzestrzennego wniosku o przyznanie pomocy w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, o którym mowa w art. 8 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1173.

W przypadku gdy obszar nie może zostać zidentyfikowany w ramach geoprzestrzennego wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa powyżej, metoda identyfikacji, o której mowa w art. 1 ust. 2.

Liczba hektarów, na których zastosowano środek Nazwy upraw, umiejscowienie/ zastosowanie w odniesieniu do gruntów zgodnie z kodami EPPO (5), w stosownych przypadkach oraz fazy wzrostu roślin zgodnie z monografią BBCH (6), w stosownych przypadkach (7)
Zastosowanie w odniesieniu do pomieszczeń zamkniętych lub w takich pomieszczeniach (takie jak zamgławianie/ natryskiwanie instalacji magazynowych, pustych magazynów ziarna lub szklarni zgodnie z definicją w art. 3 pkt 27 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009) Nazwa produktu i numer zezwolenia Data Ilość

w kilogramach/li- trach środka ochrony roślin

zastosowanego na metr sześcienny lub kwadratowy

Numer magazynu/szklarni oraz metoda identyfikacji, o której mowa w art. 1 ust. 2. Objętość w metrach sześciennych lub powierzchnia (8) w metrach kwadratowych obiektu poddanego działaniu środka Nazwy upraw, umiejscowienie zgodnie z kodami EPPO, w stosownych przypadkach oraz fazy wzrostu roślin zgodnie z monografią BBCH, w stosownych przypadkach
Stosowanie środka w odniesieniu do nasion lub materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin (np. sadzeniaków ziemniaka) Nazwa produktu i numer zezwolenia Data Ilość

w kilogramach/li- trach środka ochrony roślin

zastosowanego na kilogram, tonę lub liczbę nasion (9)

Metoda identyfikacji, o której mowa w art. 1 ust. 2. Ilość poddana działaniu środka w kilogramach, tonach lub liczbie nasion Nazwy upraw zgodne z kodami EPPO, w stosownych przypadkach i numer partii, w stosownych przypadkach
(1) W stosownych przypadkach jednostki służące do rejestracji ilości mogą być korygowane.
(2) Wskazać, jaka część jednostki lub obszaru jest poddawana działaniu substancji, w stosownych przypadkach.
(3) W stosownych przypadkach jednostki służące do rejestracji obszaru i objętości mogą być korygowane.
(4) Np. gdy stosowanie środka ochrony roślin jest ograniczone do określonych pór dnia lub gdy czas stosowania jest istotny w kontekście danego zastosowania.
(5)https://gd.eppo.int/
(6) Meier, Uwe, ed. Growth stages of mono- and dicotyledonous plants. BBCH Monograph. Quedlinburg 2018. Open Agrar Repositorium. doi:

10.5073/20180906-074619 ISBN: 978-3-95547-071-5.

(7) Np. gdy stosowanie środka ochrony roślin jest ograniczone do określonych faz wzrostu roślin lub gdy faza wzrostu roślin jest istotna w kontekście danego zastosowania.
(8) W przypadku obiektów, w których uprawa prowadzona jest na wielu poziomach, należy zarejestrować całkowity obszar poddany działaniu środka.
(9) W stosownych przypadkach jednostki służące do rejestracji ilości poddanych działaniu środka mogą być korygowane.
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Strategia "Od pola do stołu" na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego (COM(2020) 381 final).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1173 z dnia 31 maja 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli we wspólnej polityce rolnej (Dz.U. L 183 z 8.7.2022, s. 23).
4 Meier, Uwe, ed. Growth stages of mono- and dicotyledonous plants. BBCH Monograph. Quedlinburg 2018. Open Agrar Repositorium. doi: 10.5073/20180906-074619 ISBN: 978-3-95547-071-5.
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.74.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/564 w odniesieniu do treści i formatu dokumentacji dotyczącej środków ochrony roślin prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009
Data aktu: 10/03/2023
Data ogłoszenia: 13/03/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2026, 02/04/2023