KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2292 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 i ma na celu zapewnienie, aby przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, i niektórych towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi pochodzące z państw trzecich lub ich regionów spełniały niektóre unijne wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności lub wymogi uznane za co najmniej równoważne z tymi wymaganiami. W rozporządzeniu tym określono w szczególności zwierzęta i towary przeznaczone do spożycia przez ludzi, do których ma zastosowanie wymóg przybycia z państwa trzeciego lub jego regionu widniejącego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(2) Art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że niektóre przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mają być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego figurującego w wykazie państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii takich przesyłek zawierających produkty przeznaczone do spożycia przez ludzi.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 3 ustanowiono wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych wysoko przetworzonych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(4) Od czasu niedawnej zmiany 4 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 wysoko przetworzone produkty obejmują również pochodne tłuszczów i środki aromatyzujące do żywności dopuszczone zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 6 , podlegające zabiegom wykluczającym wszelkie zagrożenie dla zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt. Należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405 w celu zachowania spójności z tą zmianą.
(5) Azerbejdżan przedłożył plan kontroli obejmujący ikry i mlecz oraz kawior. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony.
(6) Liban przedłożył plan kontroli obejmujący miód. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony.
(7) Wyspa Man jest wymieniona w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa owczego i koziego. Wyspa Man poinformowała jednak Komisję, że nie jest już zainteresowana wywozem mięsa koziego do Unii. Pozycja dotycząca Wyspy Man w odniesieniu do mięsa owczego i koziego w tej tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 powinna zatem obejmować wyłącznie mięso owcze.
(8) Japonia jest wymieniona w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa wieprzowego. Japonia poinformowała jednak Komisję, że nie jest już zainteresowana przedłożeniem planu kontroli w odniesieniu do mięsa wieprzowego, lecz zamierza wykorzystywać wyłącznie mięso wieprzowe pochodzące z państw członkowskich albo z państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie takich produktów do Unii. W związku z powyższym należy odpowiednio dostosować pozycję dotyczącą Japonii w odniesieniu do mięsa wieprzowego w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(9) Zjednoczone Królestwo jest wymienione w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa króliczego. Zjednoczone Królestwo poinformowało jednak Komisję, że nie jest już zainteresowane przedłożeniem planu kontroli w odniesieniu do mięsa króliczego, lecz zamierza wykorzystywać wyłącznie mięso królicze pochodzące z państw członkowskich albo z państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie takich produktów do Unii. W związku z powyższym należy odpowiednio dostosować pozycję dotyczącą Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do mięsa króliczego w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(10) Tajlandia nie przedłożyła Komisji planu kontroli w odniesieniu do mleka. Tajlandia przedstawiła jednak gwarancje wykorzystania wyłącznie mleka pochodzącego z państw członkowskich albo z państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii mleka. Państwo to poinformowało również Komisję, że takie mleko przeznaczone na wywóz do Unii nie będzie ograniczone do produktów złożonych zawierających przetworzone produkty mleczne. W związku z powyższym należy odpowiednio dostosować pozycję dotyczącą Tajlandii w odniesieniu do mleka w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(11) Stany Zjednoczone Ameryki przedłożyły plan kontroli obejmujący osłonki. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony.
(12) Rwanda jest obecnie wymieniona w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do miodu, a Kolumbia i Syria są wymienione w odniesieniu do osłonek. Ponieważ te państwa trzecie nie przedłożyły Komisji planów dotyczących odpowiednich produktów, pozycje te powinny zostać usunięte z tabeli w tym załączniku.
(13) Mołdawia przedłożyła program zwalczania salmonelli w stadach kur niosek w celu uzyskania zezwolenia na wprowadzanie do Unii jaj klasy A zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Komisja oceniła ten program zwalczania jako zadowalający. Zgodność z wymogami dotyczącymi zwalczania salmonelli zgodnie z art. 10 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 dodatkowo sprawdzono podczas audytu przeprowadzonego przez Komisję w kwietniu 2022 r. 8 Mołdawii należy zatem zezwolić na wprowadzanie do Unii jaj klasy A.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2023 r.