uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2292 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 i ma na celu zapewnienie, aby przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, i niektórych towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi pochodzące z państw trzecich lub ich regionów spełniały niektóre unijne wymagania w zakresie bezpieczeństwa żywności lub wymogi uznane za co najmniej równoważne z tymi wymaganiami. W rozporządzeniu tym określono w szczególności zwierzęta i towary przeznaczone do spożycia przez ludzi, do których ma zastosowanie wymóg przybycia z państwa trzeciego lub jego regionu widniejącego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(2) Art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że niektóre przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mają być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego figurującego w wykazie państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii takich przesyłek zawierających produkty przeznaczone do spożycia przez ludzi.
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 3 ustanowiono wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych wysoko przetworzonych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(4) Od czasu niedawnej zmiany 4 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 wysoko przetworzone produkty obejmują również pochodne tłuszczów i środki aromatyzujące do żywności dopuszczone zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 6 , podlegające zabiegom wykluczającym wszelkie zagrożenie dla zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt. Należy zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405 w celu zachowania spójności z tą zmianą.
(5) Azerbejdżan przedłożył plan kontroli obejmujący ikry i mlecz oraz kawior. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony.
(6) Liban przedłożył plan kontroli obejmujący miód. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony.
(7) Wyspa Man jest wymieniona w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa owczego i koziego. Wyspa Man poinformowała jednak Komisję, że nie jest już zainteresowana wywozem mięsa koziego do Unii. Pozycja dotycząca Wyspy Man w odniesieniu do mięsa owczego i koziego w tej tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 powinna zatem obejmować wyłącznie mięso owcze.
(8) Japonia jest wymieniona w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa wieprzowego. Japonia poinformowała jednak Komisję, że nie jest już zainteresowana przedłożeniem planu kontroli w odniesieniu do mięsa wieprzowego, lecz zamierza wykorzystywać wyłącznie mięso wieprzowe pochodzące z państw członkowskich albo z państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie takich produktów do Unii. W związku z powyższym należy odpowiednio dostosować pozycję dotyczącą Japonii w odniesieniu do mięsa wieprzowego w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(9) Zjednoczone Królestwo jest wymienione w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do wywozu do Unii mięsa króliczego. Zjednoczone Królestwo poinformowało jednak Komisję, że nie jest już zainteresowane przedłożeniem planu kontroli w odniesieniu do mięsa króliczego, lecz zamierza wykorzystywać wyłącznie mięso królicze pochodzące z państw członkowskich albo z państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie takich produktów do Unii. W związku z powyższym należy odpowiednio dostosować pozycję dotyczącą Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do mięsa króliczego w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(10) Tajlandia nie przedłożyła Komisji planu kontroli w odniesieniu do mleka. Tajlandia przedstawiła jednak gwarancje wykorzystania wyłącznie mleka pochodzącego z państw członkowskich albo z państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii mleka. Państwo to poinformowało również Komisję, że takie mleko przeznaczone na wywóz do Unii nie będzie ograniczone do produktów złożonych zawierających przetworzone produkty mleczne. W związku z powyższym należy odpowiednio dostosować pozycję dotyczącą Tajlandii w odniesieniu do mleka w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(11) Stany Zjednoczone Ameryki przedłożyły plan kontroli obejmujący osłonki. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i w związku z tym powinien zostać zatwierdzony.
(12) Rwanda jest obecnie wymieniona w tabeli w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do miodu, a Kolumbia i Syria są wymienione w odniesieniu do osłonek. Ponieważ te państwa trzecie nie przedłożyły Komisji planów dotyczących odpowiednich produktów, pozycje te powinny zostać usunięte z tabeli w tym załączniku.
(13) Mołdawia przedłożyła program zwalczania salmonelli w stadach kur niosek w celu uzyskania zezwolenia na wprowadzanie do Unii jaj klasy A zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Komisja oceniła ten program zwalczania jako zadowalający. Zgodność z wymogami dotyczącymi zwalczania salmonelli zgodnie z art. 10 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 dodatkowo sprawdzono podczas audytu przeprowadzonego przez Komisję w kwietniu 2022 r. 8 Mołdawii należy zatem zezwolić na wprowadzanie do Unii jaj klasy A.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.71.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/514 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405 w odniesieniu do wysoko przetworzonych produktów, wykazu państw trzecich posiadających zatwierdzony plan kontroli oraz umieszczenia Mołdawii w wykazie państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek jaj przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu jako jaja klasy A |
| Data aktu: | 08/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/03/2023 |
| Data wejścia w życie: | 29/03/2023 |