uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 187,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/761 2 ustanowiono zasady administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz i wywóz produktów rolnych, zarządzanymi przy wykorzystaniu systemu pozwoleń na przywóz i wywóz, oraz określono przepisy szczegółowe.
(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 stanowi, że jeżeli wnioskodawca składa więcej wniosków o kontyngent taryfowy niż maksymalna liczba określona w art. 6 ust. 3 tego rozporządzenia wykonawczego, wszystkie jego wnioski są niedopuszczalne, a wniesione zabezpieczenia ulegają przepadkowi. Aby uniknąć nadmiernego karania, należy wyeliminować możliwość przepadku zabezpieczenia.
(3) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 podmioty ubiegające się o pozwolenia w ramach kontyngentów taryfowych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/760 3 , są zobowiązane do wniesienia odpowiednich zabezpieczeń przed końcem okresu składania wniosków. W przypadku pozwoleń niezwiązanych z kontyngentami taryfowymi podmioty wnoszą natomiast zabezpieczenie w dniu złożenia wniosku o pozwolenie. Sytuacja ta może powodować trudności w zarządzaniu pozwoleniami. Aby uniknąć ryzyka niewłaściwego administrowania i nadużyć, krajowe organy wydające pozwolenia powinny mieć możliwość ustalenia terminu wnoszenia zabezpieczeń w odniesieniu do pozwoleń na kontyngenty taryfowe.
(4) Art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 4 stanowi, że w przypadku gdy dany okres upływa w dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub niedzielę, jego koniec zostaje przesunięty na koniec następnego dnia roboczego. Art. 13 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 stanowi, że zasada ta nie ma zastosowania do okresu ważności pozwoleń w ramach kontyngentów taryfowych. Art. 12 ust. 1 lit. e) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 stanowi, że zasadę tę należy wskazać w specjalnej sekcji pozwoleń w odniesieniu do kontyngentów taryfowych, jeżeli okres ważności pozwolenia upływa ostatniego dnia okresu obowiązywania kontyngentu taryfowego. W związku z tym art. 12 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 należy dostosować do art. 13 ust. 1 tego rozporządzenia wykonawczego, aby uniknąć błędnej interpretacji.
(5) Art. 16 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 zobowiązuje państwa członkowskie do zgłaszania Komisji niewykorzystanych ilości objętych pozwoleniami. W celu poprawy jakości przekazywanych danych państwa członkowskie powinny również powiadamiać o ilościach produktów objętych pozwoleniami na przywóz i dopuszczonych do swobodnego obrotu w poprzednim okresie obowiązywania przywozowego kontyngentu taryfowego.
(6) Ponieważ kontyngent taryfowy o numerze porządkowym 09.4264 jest niewystarczający, jego tabelę i odniesienie do niego należy skreślić z załączników I i XII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(7) Ze względu na nadmierny popyt na ilości objęte kontyngentami taryfowymi o numerach porządkowych 09.4268 i 09.4269 przepisy dotyczące rejestracji w elektronicznym systemie rejestracji i identyfikacji podmiotów (LORI) oraz przepisy dotyczące ilości referencyjnej powinny mieć również zastosowanie do tych kontyngentów taryfowych. Ponadto przepisy dotyczące dowodu handlu mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy wymóg dotyczący ilości referencyjnej zostaje zawieszony zgodnie z art. 9 ust. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760.
(8) Kontyngenty taryfowe o numerach porządkowych 09.4281 i 09.4282 są otwarte odpowiednio w odniesieniu do wołowiny i wieprzowiny z Kanady. Zgodnie z art. 46 i 66 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761 ilość wyraża się w ekwiwalencie tuszy. Aby uniknąć niejasności, należy to wyjaśnić również w odpowiednich tabelach w załącznikach VIII i X do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761. Ponadto w celu zapewnienia jasności należy usunąć całkowitą ilość dostępną w ostatnich latach.
(9) Kontyngent taryfowy o numerze porządkowym 09.4226 jest otwarty na przywóz Skyr z Islandii, natomiast kontyngent taryfowy o numerze porządkowym 09.4227 jest otwarty na przywóz z Islandii serów z wyłączeniem "Skyr". Po ostatniej aktualizacji kodu TARIC dla Skyr kod ten należy włączyć do tabel tych kontyngentów taryfowych w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761.
(10) Ze względu na trudności w pełnym wykorzystaniu kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych: 09.4225, 09.4226 i 09.4227, wymóg przedstawienia dowodu handlu w przypadku tych kontyngentów powinien zostać zniesiony.
(11) W celu zapewnienia przejrzystości we wzorach świadectw IMA 1 określonych w załączniku XIV.5 do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761, w częściach A.1 i A.2, należy podać - w polu 16 - numer kontyngentu taryfowego, do którego odnosi się świadectwo. Ponadto, aby uniknąć pomyłek z polem 4, pole 3 wzoru świadectwa IMA 1 dla kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4195 i 09.4182, określonych w części A.2 załącznika XIV.5 do tego rozporządzenia wykonawczego, powinno zawierać nazwę nabywcy zamiast numeru i daty faktury.
(12) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/761.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- w języku bułgarskim: Член 3, параграф 4 от Регламент (ЕИО, Евратом) № 1182/71 не се прилага
- w języku hiszpańskim: No es de aplicación el artículo 3, apartado 4, del Reglamento (CEE, Euratom) n o 1182/71
- w języku czeskim: Ustanovení čl. 3 odst. 4 nařízení (EHS, Euratom) č. 1182/71 se nepoužije
- w języku duńskim: Artikel 3, stk. 4, i forordning (E0F, Euratom) nr. 1182/71 finder ikke anvendelse
- w języku niemieckim: Artikel 3 Absatz 4 der Verordnung (EWG, Euratom) Nr. 1182/71 kommt nicht zur Anwendung
- w języku estońskim: Määruse (EMÜ, Euratom) nr 1182/71 artikli 3 lõiget 4 ei kohaldata
- w języku greckim: To áp9po 3 пapàYpaфoç 4 tou kqvoviouoú (EOK, EupaTóu) api9. 1182/71 8ev Ефарр^етаї
- w języku angielskim: Article 3(4) of Regulation (EEC, Euratom) No 1182/71 shall not apply
- w języku francuskim: L'article 3, paragraphe 4, du règlement (CEE, Euratom) n o 1182/71 ne s'applique pas
- w języku chorwackim: Članak 3. stavak 4. Uredbe (EEZ, Euratom) br. 1182/71 se ne primjenjuje
- w języku włoskim: L'articolo 3, paragrafo 4, del regolamento (CEE, Euratom) n. 1182/71 non si applica
- w języku łotewskim: Regulas (EEK, Euratom) Nr. 1182/71 3. panta 4. punktu nepiemēro
- w języku litewskim: Reglamento (EEB, Euratomas) Nr. 1182/71 3 straipsnio 4 dalis netaikoma
- w języku węgierskim: Az 1182/71/EGK, Euratom rendelet 3. cikkének (4) bekezdését nem kell alkalmazni
- w języku maltańskim: L-Artikolu 3(4) tar-Regolament (KEE, Euratom) Nru 1182/71 ma ghandux japplika
- w języku niderlandzkim: Artikel 3, lid 4, van Verordening (EEG, Euratom) nr. 1182/71 is niet van toepassing
- w języku polskim: Artykuł 3 ust. 4 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1182/71 nie ma zastosowania
- w języku portugalskim: O artigo 3. o, n. o 4, do Regulamento (CEE, Euratom) n. o 1182/71 não é aplicável
- w języku rumuńskim: Articolul 3 alineatul 4 din Regulamentul (CEE, Euratom) nr. 1182/71 nu se aplica
- w języku słowackim: Článok 3 ods. 4 nariadenia (EHS, Euratom) č. 1182/71 sa neuplatňuje
- w języku słoweńskim: Člen 3(4) Uredbe (EGS, Euratom) št. 1182/71 se ne uporablja
- w języku fińskim: Asetuksen (ETY, Euratom) N:o 1182/71 3 artiklan 4 kohtaa ei sovelleta
- w języku szwedzkim: Artikel 3.4 i förordning (EEG, Euartom) nr 1182/71 skall inte tillämpas.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.35.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/254 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/761 w odniesieniu do niektórych przepisów technicznych dotyczących administrowania kontyngentami taryfowymi |
| Data aktu: | 06/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 07/02/2023 |
| Data wejścia w życie: | 14/02/2023 |