a także mając na uwadze, co następuje:(1) Morskie krajowe pojedyncze punkty kontaktowe powinny zapewniać graficznym interfejsom użytkownika podmiotów zgłaszających dostęp do wszystkich funkcjonalności niezbędnych do wywiązania się z obowiązków sprawozdawczych wyszczególnionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/1239. Aby zapewnić zbliżone doświadczenia użytkowników, należy ustanowić wspólną listę funkcjonalności oraz udostępnić te funkcjonalności podmiotom zgłaszającym we wszystkich państwach członkowskich. W celu ograniczenia kosztów do minimum i zapewnienia kompatybilności z istniejącymi interfejsami, państwa członkowskie mogą jednak oferować dodatkowe funkcjonalności w swoim graficznym interfejsie użytkownika.
(2) W sektorze morskim powszechnie wykorzystuje się cyfrowe arkusze kalkulacyjne. Ułatwiają one podmiotom zgłaszającym ręczne wprowadzanie danych i wywiązywanie się ze spoczywających na nich obowiązków sprawozdawczych. Aby zapewnić podmiotom zgłaszającym możliwość ponownego wykorzystywania wzorów arkuszy kalkulacyjnych w różnych morskich krajowych pojedynczych punktach kontaktowych, właściwości tych arkuszy powinny zostać zharmonizowane, a Komisja powinna zarządzać ich różnymi wersjami na szczeblu centralnym. Ponadto w sytuacji, w której wzory arkuszy kalkulacyjnych są zgodne ze zharmonizowanymi właściwościami i spełniają wymogi zbioru danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych, powinny być akceptowane przez wszystkie graficzne interfejsy użytkownika, niezależnie od używanego języka.
(3) Specyfikacje techniczne dotyczące upubliczniania godzin wejścia i wyjścia statków powinny obejmować zarówno komunikację między użytkownikiem a systemem, jak i komunikację między dwoma systemami. Dzięki temu użytkownicy na całej długości łańcucha logistycznego będą mogli korzystać z informacji na temat godzin wejścia i wyjścia statków (publikowanych w formacie elektronicznym), co pozwoli zapewnić harmonizację na szczeblu UE.
(4) Należy określić wspólną strukturę stron internetowych pomocy technicznej, uwzględniając ich funkcjonalności. Pozwoli to zapewnić zbliżone doświadczenie użytkowników korzystających ze wszystkich morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych. Wspólna struktura ułatwi również udzielanie odpowiedniego wsparcia i informacji na temat procesów i wymogów technicznych związanych z korzystaniem z morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych i ich interfejsów.
(5) Adresy internetowe morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych powinny wykorzystywać wspólny, zachowujący aktualność format domen i poddomen, aby ułatwić użytkownikom nawigację, biorąc pod uwagę istniejące adresy internetowe wykorzystywane w państwach członkowskich. W celu zwiększenia dostępności morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, powinna ustanowić i aktualizować wykaz odpowiednich adresów internetowych.
(6) Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie i szybką dostępność bazy danych dotyczących statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych, wspólnej bazy danych dotyczących lokalizacji i wspólnej bazy danych dotyczących towarów niebezpiecznych, należy określić środki bezpieczeństwa systemowego i minimalne wymogi w zakresie wydajności systemu.
(7) W celu zagwarantowania możliwości szybkiego gromadzenia, przechowywania, aktualizowania i udostępniania informacji i danych identyfikacyjnych dotyczących statków baza danych dotyczących statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych powinna zapewniać możliwość komunikowania się z morskimi krajowymi pojedynczymi punktami kontaktowymi za pośrednictwem kanałów komunikacji między systemami i kanałów komunikacji między użytkownikiem a systemem. Wszelkie zmiany informacji i danych identyfikacyjnych dotyczących statków dokonywane na podstawie danych przekazywanych do morskiego krajowego pojedynczego punktu kontaktowego przez podmioty zgłaszające powinny zostać odzwierciedlone w bazie danych dotyczących statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych.
(8) Zwolnienia statków z wymogów dotyczących sprawozdawczości są wydawane przez odpowiednie organy, przy czym podmioty zgłaszające nie są proszone o ich okazanie w chwili zawinięcia do portu. Ponieważ tego rodzaju informacje są już dostępne w systemie SafeSeaNet 2 , baza danych dotyczących statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych powinna mieć możliwość połączenia się z tym systemem, automatycznego pobrania tych informacji i udostępnienia ich morskim krajowym pojedynczym punktom kontaktowym.
(9) W celu zagwarantowania możliwości szybkiego gromadzenia, przechowywania, aktualizowania i udostępniania kodów lokalizacji i kodów obiektów portowych wspólna baza danych dotyczących lokalizacji powinna zapewniać możliwość przesyłania informacji do morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych za pośrednictwem kanałów komunikacji między systemami i kanałów komunikacji między użytkownikiem a systemem. Wspólna baza danych dotyczących lokalizacji powinna być zsynchronizowana z innymi istotnymi źródłami informacji.
(10) W celu zagwarantowania możliwości szybkiego gromadzenia, przechowywania, aktualizowania i udostępniania informacji dotyczących materiałów niebezpiecznych wspólna baza danych dotyczących towarów niebezpiecznych powinna zapewniać możliwość przesyłania informacji do morskich krajowych pojedynczych punktów kontaktowych za pośrednictwem kanałów komunikacji między systemami i kanałów komunikacji między użytkownikiem a systemem. Wspólna baza danych dotyczących towarów niebezpiecznych powinna być zsynchronizowana z innymi istotnymi źródłami informacji, w tym z bazą danych MAR-CIS 3 opracowaną przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA).
(11) EMSA powinna wspierać Komisję w procesie ustanawiania bazy danych dotyczących statków europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych, wspólnej bazy danych dotyczących lokalizacji i wspólnej bazy danych dotyczących towarów niebezpiecznych, biorąc pod uwagę synergie między tymi bazami danych a istniejącymi bazami danych prowadzonymi przez EMSA oraz fakt, że jednym z celów Agencji wyznaczonych w rozporządzeniu (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 jest przyczynianie się do ogólnej skuteczności transportu morskiego.
(12) Rozporządzenie w sprawie europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych uprawnia Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych, aby określić wykaz istotnych informacji, jakie należy zawrzeć w przywozowej deklaracji skróconej, o której mowa w art. 127 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 5 , w celu ich udostępnienia morskim krajowym pojedynczym punktom kontaktowym. Ponieważ zakres obowiązywania przepisów rozporządzenia w sprawie europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych jest ograniczony do obszarów morskich, za istotne w tym kontekście uznaje się wyłącznie przywozowe deklaracje skrócone określone w kolumnach F10, F11, F12 i F13 w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 6 składane przez przewoźników morskich lub ich przedstawicieli na poziomie tytułu w zgłoszeniu i na poziomie przesyłki kapitańskiej, uwzględniając informacje dotyczące pozycji towarowej przesyłki kapitańskiej. Oznacza to, że przywozowe deklaracje skrócone składane przez podmioty inne niż te wymienione powyżej lub informacje na poziomie przesyłki spedytorskiej nie powinny być uznawane za istotne.
(13) Informacje zawarte w przywozowej deklaracji skróconej, które należy udostępnić morskim krajowym pojedynczym punktom kontaktowym, powinny pochodzić wyłącznie z dokumentów handlowych i przewozowych wydanych przez przewoźnika morskiego, których okazanie w związku z danym zawinięciem do portu może okazać się konieczne na podstawie innych obowiązków sprawozdawczych. Aby zapewnić interoperacyjność danych będących przedmiotem wymiany, wspomniane informacje powinny zostać przyporządkowane do elementów danych w zbiorze danych europejskiego systemu morskich pojedynczych punktów kontaktowych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1239.
(14) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2019/1239 stosuje się od dnia 15 sierpnia 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 28 października 2022 r.