Rozporządzenie wykonawcze 2023/2882 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2882
z dnia 18 grudnia 2023 r.
zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 654/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/886 2  w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone"), które przewiduje stosowanie dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych w następujący sposób:

a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;

b) w drugim etapie - kolejne dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku miały być stosowane od dnia 1 czerwca 2021 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("WTO") lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować swoje środki ochronne w odniesieniu do produktów z Unii.

(2) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/502 3 , które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:

a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 20 % i 7 % na przywóz produktów wymienionych i określonych w art. 1 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia weszły w życie w dniu 8 maja 2021 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;

b) w drugim etapie kolejne dodatkowe cła ad valorem w wysokości 4,4 % na przywóz produktu określonego w art. 1 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia powinny być stosowane od dnia 8 lutego 2023 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.

(3) W dniu 31 maja 2021 r., w następstwie opublikowanego w dniu 17 maja 2021 r. wspólnego oświadczenia UE-S- Stany Zjednoczone, w którym UE i Stany Zjednoczone uzgodniły, że "wyznaczą ścieżkę prowadzącą do zakończenia sporów w ramach WTO w następstwie zastosowania przez Stany Zjednoczone taryf celnych na przywóz z UE na podstawie sekcji 232", Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/866 4  zawieszające do dnia 30 listopada 2021 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem na produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.

(4) W dniu 31 października 2021 r. Unia Europejska i Stany Zjednoczone ogłosiły, że w ciągu dwóch lat wynegocjują porozumienie - znane jako globalne porozumienie w sprawie zrównoważonej produkcji stali i aluminium - w celu rozwiązania problemu pozarynkowej nadwyżki mocy produkcyjnych i intensywności emisji w przemyśle stalowym i aluminiowym. Gdyby takie porozumienie zostało zawarte, oznaczałoby to zniesienie amerykańskich ceł na przywóz wyrobów ze stali i aluminium z UE. W dniu 31 października 2021 r. Stany Zjednoczone również ogłosiły ustanowienie kontyngentów taryfowych na przywóz do USA wyrobów ze stali i aluminium z UE do dnia 31 grudnia 2023 r. W następstwie tego ogłoszenia w dniu 26 listopada 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2083 5  zawieszające do dnia 31 grudnia 2023 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502.

(5) Na szczycie 20 października 2023 r., chociaż Unia Europejska i Stany Zjednoczone nie zakończyły negocjacji dotyczących globalnego porozumienia w sprawie zrównoważonej produkcji stali i aluminium, uznały, że poczyniły znaczne postępy w identyfikowaniu źródeł pozarynkowej nadwyżki mocy produkcyjnych i lepszym poznaniu narzędzi służących ograniczeniu intensywności emisji w przemyśle stalowym i aluminiowym.

(6) Po zakończeniu szczytu UE-Stany Zjednoczone, który odbył się 20 października 2023 r., Stany Zjednoczone poinformowały Komisję, że zamierzają przedłużyć o dodatkowy okres obowiązujące kontyngenty taryfowe na przywóz do USA wyrobów ze stali i aluminium z UE.

(7) Komisja w imieniu Unii może zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/886 6  i (UE) 2020/502 7 , jeżeli uzna to za stosowne w celu uwzględnienia ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.

(8) W związku z tym Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 na okres do dnia 31 marca 2025 r.

(9) Zawieszenie to uznaje się za konieczne w kontekście przedłużenia kontyngentów taryfowych przez Stany Zjednoczone oraz aby umożliwić Unii i Stanom Zjednoczonym zacieśnienie istniejącej współpracy, m.in. w celu zniesienia swoich taryf celnych.

(10) Komisja powinna nadal dokonywać przeglądów zawieszenia w zależności od ewentualnych zmian, na przykład takich, które byłyby niekorzystne dla wywozu z Unii podlegającego nadal środkom ochronnym Stanów Zjednoczonych, w tym kontyngentów taryfowych.

(11) Zawieszenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Unii, zgodnie z którym środki ochronne stosowane przez Stany Zjednoczone pozostają niezgodne z porozumieniem WTO.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 8 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zawiesza się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 marca 2025 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % w odniesieniu do przywozu produktów wymienionych w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.

Artykuł  2

Zawiesza się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 marca 2025 r. stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w stawkach 20 %, 7 % i 4,4 % w odniesieniu do przywozu produktów wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2023 r.

1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50; zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/167 z dnia 10 lutego 2021 r. (Dz.U. L 49 z 12.2.2021, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/886 z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/724 (Dz.U. L 158 z 21.6.2018, s. 5).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/502 z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (Dz.U. L 109 z 7.4.2020, s. 10).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/866 z dnia 28 maja 2021 r. zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886 (Dz.U. L 190 z 31.5.2021, s. 94).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/2083 z dnia 26 listopada 2021 r. zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 (Dz.U. L 426 z 29.11.2021, s. 41).
6 Motyw 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.
7 Motyw 19 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2882

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2882 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502
Data aktu: 18/12/2023
Data ogłoszenia: 19/12/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024