Decyzja EBC/2023/37 (2023/2870) zmieniająca decyzję (UE) 2019/166 w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku (EBC/2019/3)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/2870
z dnia 7 grudnia 2023 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2019/166 w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku (EBC/2019/3) (EBC/2023/37)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 3,

uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2012/13 z dnia 18 lipca 2012 r. w sprawie TARGET2-Se- curities 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W świetle doświadczeń zdobytych od czasu utworzenia Rady ds. Infrastruktury Rynku konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian do jej regulaminu. Zmiany te mają w szczególności na celu znalezienie równowagi między zapewnieniem w Radzie ds. Infrastruktury Rynku reprezentatywności całej społeczności użytkowników usług TARGET a zachowaniem pewnego stopnia ciągłości.

(2) Zmiana jest również konieczna w celu wdrożenia zalecenia zewnętrznego kontrolera T2S dotyczącego wprowadzenia stałych punktów porządku obrad na posiedzeniach Rady ds. Infrastruktury Rynku.

(3) Konieczne są dalsze zmiany, m.in. w celu odzwierciedlenia obecnej roboczej praktyki Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym przyznania szerszej roli zastępcy przewodniczącego, dostosowania oczekiwanych możliwości wykonywania pracy zawodowej przez członków Rady ds. Infrastruktury Rynku do spraw Rady ds. Infrastruktury Rynku oraz wprowadzenia odniesienia do podręcznika zarządzania utrzymywanego przez Radę ds. Infrastruktury Rynku.

(4) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (EU) 2019/166 (EBC/2019/3) 2  powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W załącznikach I, II i IV do decyzji (UE) 2019/166 (EBC/2019/3) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem 7 grudnia 2023 r.

Christine LAGARDE

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I, II i IV do decyzji (UE) 2019/166 (EBC/2019/3) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU

MANDAT

WPROWADZENIE

Eurosystem oferuje infrastruktury rynkowe, platformy, aplikacje i powiązane usługi w zakresie rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniami, na które składają się usługi TARGET obejmujące usługi T2, T2S i TIPS, oraz na które w przyszłości będzie składać się system zarządzania zabezpieczeniami w Eurosystemie (ECMS) ("usługi dotyczące infrastruktury Eurosystemu").

Rada ds. Infrastruktury Rynku jest organem zarządzania wspierającym Radę Prezesów (»Rada Prezesów«) Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zapewnianiu utrzymywania i dalszego rozwoju usług dotyczących infrastruktury Eurosys- temu, a także zarządzania projektami dotyczącymi tych usług (»projekty dotyczące infrastruktury Eurosystemu« lub »projekty«) w sposób zgodny z określonymi w Traktacie celami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), potrzebami biznesowymi, postępem technologicznym, ramami prawnymi mającymi zastosowanie do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, jak również wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi, przy pełnym uwzględnieniu mandatów komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego 3 . Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada przed organami decyzyjnymi EBC.

Z niniejszej decyzji nie wynika domniemanie, iż każdy nowy projekt dotyczący infrastruktury rynku wchodzący w zakres definicji projektu dotyczącego infrastruktury Eurosystemu zawartej w niniejszej decyzji podlega automatycznie powierzeniu Radzie ds. Infrastruktury Rynku. Jedynie projekty wyraźnie powierzone przez Radę Prezesów Radzie ds. Infrastruktury Rynku są przez nią zarządzane.

1. Rola Rady ds. Infrastruktury Rynku

Rada Prezesów niniejszym powierza Radzie ds. Infrastruktury Rynku wykonywanie zadań określonych w jej mandacie.

Rada Prezesów, z zastrzeżeniem przysługujących jej ostatecznych uprawnień decyzyjnych, powierzyła Radzie ds. Infrastruktury Rynku wykonywanie jasno określonych zadań związanych zarówno z obsługą usług, jak i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu. Rada Prezesów, z zastrzeżeniem kompetencji KBC wynikających ze Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, może powierzyć Radzie ds. Infrastruktury Rynku kolejne jasno określone zadania, ponad te określone w pkt 2, które leżą w kompetencji Rady Prezesów. W związku z tym, że ostateczne kompetencje w odniesieniu do spraw związanych z infrastrukturą Eurosystemu należą do Rady Prezesów, wszelkie zadania powierzone Radzie ds. Infrastruktury Rynku nadal mogą być wykonywane przez Radę Prezesów.

2. Obowiązki i zadania Rady ds. Infrastruktury Rynku

2.1. Przygotowywanie projektów decyzji Rady Prezesów w sprawie usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu

Z zastrzeżeniem odpowiedzialności Zarządu za przygotowanie posiedzeń Rady Prezesów i za bieżące sprawy EBC Rada ds. Infrastruktur Rynku przedkłada Radzie Prezesów projekty decyzji dotyczących następujących kwestii, w zakresie w jakim Rada Prezesów powierzyła Radzie ds. Infrastruktury Eurosystemu odpowiedzialność za konkretny projekt lub infrastrukturę, a także przy pełnym uwzględnieniu mandatów komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego:

a) ogólnej strategii, w tym określenia zakresu i opisu usług;

b) kwestii dotyczących zarządzania projektami;

c) kwestii finansowych, w tym:

(i) opracowania podstawowych zasad finansowych (w szczególności budżetu, kwot, okresu rozliczeniowego, finansowania), zgodnie z regułami Komitetu ds. Kontrolingu;

(ii) regularnej analizy ryzyka finansowego, na jakie narażony jest Eurosystem;

(iii) zasad zarządzania rachunkami prowadzonymi w księgach EBC i zarządzanymi przez Radę ds. Infrastruktury Rynku w imieniu Eurosystemu;

(iv) metodologii kosztów;

(v) polityki cenowej; oraz

(vi) analizy zasad dotyczących odpowiedzialności;

d) ogólnego planowania;

e) rozwiązań prawnych w odniesieniu do krajowych banków centralnych (KBC) świadczących usługi dotyczące infrastruktury rynku na rzecz Eurosystemu lub realizującymi projekty Eurosystemu dotyczące infrastruktury rynku z Eurosystemem ("dostarczające KBC");

f) rozwiązań prawnych w odniesieniu do klientów, a także wszelkich ustaleń umownych lub warunków, które mają zostać zawarte pomiędzy Eurosystemem a zewnętrznymi podmiotami zainteresowanymi;

g) zasad zarządzania ryzykiem;

h) umów o gwarantowanym poziomie usług z odpowiednimi podmiotami;

i) zatwierdzania i ustalania kolejności wniosków o zmianę i strategii testowania lub strategii migracyjnych;

j) strategii dotyczących łączności sieciowej;

k) strategii zarządzania w sytuacjach kryzysowych;

l) strategii i ram dotyczących odporności cybernetycznej i bezpieczeństwa informacji;

m) odpowiedzialności i innych roszczeń; oraz

n) pozostawania przez uczestników usług dotyczących infrastruktury Eurosystemu w zgodności z mającymi zastosowanie kryteriami kwalifikowalności.

2.2. Czynności dotyczące zarządzania usługami i projektami dotyczącymi infrastruktury Eurosystemu

2.2.1. Zarządzanie i sterowanie

Rada ds. Infrastruktury Rynku zajmuje się ogólnym zarządzaniem usługami i projektami dotyczącymi infrastruktury Eurosystemu w zakresie, w jakim Rada Prezesów powierzyła jej konkretny projekt lub infrastrukturę, przy pełnym uwzględnieniu mandatów komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

W tym zakresie Rada ds. Infrastruktury Rynku:

a) zapewnia zgodność usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu z potrzebami rynku;

b) wdraża ogólne strategie lub zarządza nimi, w tym w odniesieniu do definicji zakresu lub opisu usług;

c) wdraża zasady zarządzania lub zarządza nimi;

d) wdraża uzgodnienia i strategie finansowe lub zarządza nimi;

e) zarządza odpowiednimi czynnościami dotyczącymi zarządzania zmianami i wersjami usług;

f) w granicach określonych przez Radę Prezesów zarządza opracowywaniem, obsługą i utrzymaniem narzędzi analitycznych i symulacyjnych;

g) w porozumieniu z Komitetem Eurosystemu ds. Infrastruktury Rynku i Płatności (Market Infrastructure and Payments Committee - MIPC) i, w stosownych przypadkach, innymi odpowiednimi komitetami ESBC oraz z zastrzeżeniem decyzji Rady Prezesów, zarządza analizami wykonalności;

h) koordynuje procesy zarządzania zmianami i ustala kolejność zatwierdzonych zmian w odniesieniu do nowych wersji, tworzy scenariusze testowe testów odbiorczych Eurosystemu, koordynuje testy, w których uczestniczą różne typy zainteresowanych podmiotów, oraz koordynuje procesy dotyczące testów użytkowników;

i) zarządza szczegółowym planowaniem usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu w oparciu o ogólne plany programowe zatwierdzone przez Radę Prezesów;

j) w granicach określonych przez Radę Prezesów wdraża odpowiednie zasady zarządzania ryzykiem lub zarządza nimi;

k) w ramach parametrów określonych przez Radę Prezesów wdraża odpowiednie strategie migracji lub zarządza nimi;

l) w ramach parametrów określonych przez Radę Prezesów wdraża odpowiednie ramy operacyjne, w tym strategię zarządzania w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych, lub zarządza nimi;

m) zapewnia właściwe funkcjonowanie oraz jakość usług dotyczących infrastruktury Eurosystemu;

n) wdraża strategie dotyczące łączności sieciowej lub zarządza nimi;

o) wdraża strategie zarządzania kryzysowego lub zarządza nimi;

p) wdraża strategie i ramy dotyczące odporności cybernetycznej i bezpieczeństwa informacji lub zarządza nimi; oraz

q) zapewnia zgodność z wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi.

2.2.2. Zasady finansowania

Rada ds. Infrastruktury Rynku zatwierdza lub inicjuje:

a) płatność rat na rzecz dostarczających KBC, zgodnie z uzgodnionym harmonogramem płatności zatwierdzonym przez Radę Prezesów, po zaakceptowaniu odpowiednich świadczeń przez Radę ds. Infrastruktury Rynku;

b) zwrot kosztów związanych z dodatkowym wsparciem udzielanym przez dostarczające KBC bankom centralnym Eurosystemu, zgodnie z odpowiednią umową pomiędzy poziomami 2 i 3 oraz wszelkimi innymi powiązanymi umowami;

c) płatność rat na rzecz EBC na podstawie kosztów poniesionych przez EBC w odniesieniu do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu; oraz

d) w odpowiednich przypadkach - pobieranie opłat od klientów oraz zwrot tych opłat bankom centralnym Eurosys- temu. W niezbędnym zakresie EBC zapewnia Radzie ds. Infrastruktury Rynku odpowiednie wsparcie.

2.2.3. Relacje z dostarczającymi KBC

Rada ds. Infrastruktury Rynku:

a) zapewnia zaangażowanie dostarczających KBC we wszystkie istotne kwestie;

b) prowadzi negocjacje w sprawie zmian odpowiednich umów pomiędzy poziomami 2 i 3 oraz innych powiązanych umów pomiędzy dostarczającymi KBC a bankami centralnymi Eurosystemu oraz przedstawia takie zmiany do zatwierdzenia Radzie Prezesów;

c) nawiązuje i utrzymuje regularne kontakty z dostarczającymi KBC w celu uzyskania wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania jej zadań zgodnie z takimi umowami;

d) zatwierdza propozycje przedstawiane przez dostarczające KBC oraz aprobuje końcowe rezultaty dotyczące projektu technicznego i funkcjonalnego (opracowane przez dostarczające KBC); oraz

e) wspiera Radę Prezesów w zarządzaniu relacjami z dostawcami usług łączności sieciowej, w przypadku gdy stanowią one część usług dotyczących infrastruktury Eurosystemu.

2.2.4. Stosunki z organami zarządzającymi Eurosystemu i zewnętrznymi podmiotami zainteresowanymi

Rada ds. Infrastruktury Rynku:

a) odpowiednio zarządza stosunkami z komitetami ESBC, organami regulacyjnymi i nadzorczymi, jak również z innymi właściwymi organami publicznymi w związku z usługami i projektami dotyczącymi infrastruktury Euro- systemu;

b) współdziała z klientami i bankami centralnymi należącymi do ESBC w celu ułatwienia ich migracji do usług dotyczących infrastruktury Eurosystemu, a także omawia i koordynuje możliwe rozwiązania sporów, jak i dąży do ich znalezienia, w zakresie obowiązujących ram prawnych oraz w ramach swojego mandatu zatwierdzonego przez właściwe organy;

c) negocjuje projekty umów o uczestnictwo lub zmian do nich (w odpowiednich przypadkach wraz z bankami centralnymi Eurosystemu) z uczestnikami usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, a także KBC spoza strefy euro, które podpisały umowy o uczestnictwo;

d) koordynuje swoje działania z innymi organami zarządzającymi usługami i projektami dotyczącymi infrastruktury Eurosystemu;

e) w odpowiednich przypadkach wyznacza przewodniczących grup technicznych po konsultacji z właściwymi organami zarządzającymi, a także przyjmuje sprawozdania od grup technicznych;

f) współdziała z dostawcami usług łączności sieciowej, które współtworzą usługi dotyczące infrastruktury Eurosys- temu;

g) definiuje politykę komunikacji technicznej w odniesieniu do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosys- temu; oraz

h) zapewnia przejrzystość poprzez terminową i spójną publikację odpowiedniej dokumentacji technicznej w zakresie usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, przy zastrzeżeniu wymogów zachowania poufności określonych w kodeksie postępowania.";

2)
załącznik II otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

RADA DS. INFRASTRUKTURY RYNKU

REGULAMIN

ROZDZIAŁ 1

Powołanie i członkostwo

WPROWADZENIE

Eurosystem oferuje infrastruktury rynkowe, platformy, aplikacje i powiązane usługi w zakresie rozrachunku gotówkowego, rozrachunku papierów wartościowych i zarządzania zabezpieczeniami, na które składają się usługi TARGET, obejmujące usługi T2, T2S i TIPS, oraz na które w przyszłości będzie składać się system zarządzania zabezpieczeniami w Eurosystemie (ECMS) (»usługi dotyczące infrastruktury Eurosystemu«).

Rada ds. Infrastruktury Rynku jest organem zarządzania wspierającym Radę Prezesów (»Rada Prezesów«) Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zapewnianiu utrzymywania i dalszego rozwoju usług dotyczących infrastruktury Eurosys- temu, a także zarządzania projektami dotyczącymi istniejących lub nowych usług dotyczących infrastruktury Eurosystemu (»projekty dotyczące infrastruktury Eurosystemu« lub »projekty«) w sposób zgodny z określonymi w Traktacie celami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), potrzebami biznesowymi, postępem technologicznym, ramami prawnymi mającymi zastosowanie do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemy, jak również wymogami regulacyjnymi i nadzorczymi, przy pełnej zgodności z mandatami komitetów ESBC ustanowionych na podstawie art. 9 Regulaminu EBC. Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada przed organami decyzyjnymi EBC.

Z niniejszej decyzji nie wynika domniemanie, iż każdy nowy projekt dotyczący infrastruktury rynku wchodzący w zakres definicji projektu dotyczącego infrastruktury Eurosystemu zawartej w niniejszej decyzji podlega automatycznie powierzeniu Radzie ds. Infrastruktury Rynku. Jedynie projekty wyraźnie powierzone przez Radę Prezesów Radzie ds. Infrastruktury Rynku są przez nią zarządzane.

1. Wyznaczenie i powołanie

Członków Rady ds. Infrastruktury Rynku powołuje Rada Prezesów na podstawie propozycji zgłaszanych przez Zarząd EBC ("Zarząd").

Wnioski podlegają przedłożeniu Zarządowi przez prezesa odpowiedniego krajowego banku centralnego (KBC). W propozycjach przedkładanych Radzie Prezesów Zarząd preferuje kandydatów, którzy w swoich bankach centralnych podlegają bezpośrednio najwyższemu organowi zarządzającemu. Zarząd zapewnia zgodność swoich propozycji z pkt 2 załącznika II.

Wnioski dotyczące członków Rady ds. Infrastruktury Rynku spoza banków centralnych są przyjmowane przez Zarząd zgodnie z procedurą wyboru takich członków określoną w załączniku IV do niniejszej decyzji.

2. Członkostwo i kadencja - udział obserwatorów

Po powołaniu członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku działają niezależnie i w najlepszym interesie Eurosystemu. Nie są oni związani instrukcjami żadnego podmiotu publicznego ani prywatnego. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku podlegają zbiorowo i wyłącznie organom decyzyjnym EBC, gdy działają w charakterze członków Rady ds. Infrastruktury Rynku. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku z banków centralnych mogą, w stosownych przypadkach, z własnej inicjatywy i według własnego uznania, zasięgać opinii innych pracowników ich banku centralnego, jednak nie zwracają się oni do swojego banku centralnego o instrukcje, nie przyjmują takich instrukcji, ani też nie zobowiązują się do zajęcia określonego stanowiska podczas obrad i głosowań Rady ds. Infrastruktury Rynku.

Na czele Rady ds. Infrastruktury Rynku stoi jej przewodniczący będący menadżerem wysokiego szczebla w EBC.

W skład Rady ds. Infrastruktury Rynku wchodzi przewodniczący i 13 innych członków:

a) dziewięciu członków z KBC Eurosystemu, tak aby reprezentowali oni co najmniej 85 % wkładu krajowych banków centralnych do kapitału EBC (tj. 85 % klucza kapitałowego Eurosystemu);

b) dwóch członków z KBC spoza strefy euro uczestniczących w usługach dotyczących infrastruktury Eurosystemu (np. które podpisały umowę o uczestnictwo waluty lub które uczestniczą w systemie T2); oraz

c) dwóch członków spoza banków centralnych (bez prawa głosu), jeden z doświadczeniem jako urzędnik wyższego szczebla w branży płatniczej i jeden z doświadczeniem jako urzędnik wyższego szczebla w branży papierów wartościowych.

Przewodniczącego wspiera zastępca przewodniczącego będący jednym z członków Rady ds. Infrastruktury Rynku, powoływany przez Radę Prezesów. Zastępca przewodniczącego wspiera przewodniczącego i przewodniczy posiedzeniom Rady ds. Infrastruktury Rynku podczas czasowej nieobecności przewodniczącego, zgodnie z wcześniej ustalonym porządkiem obrad danego posiedzenia Rady ds. Infrastruktury Rynku.

Kadencja członków Rady ds. Infrastruktury Rynku i Rady ds. Infrastruktury Rynku trwa 36 miesięcy, z możliwością jej przedłużenia. Rada Prezesów może zdecydować o skróceniu kadencji członków Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym także w przypadku rezygnacji członka Rady ds. Infrastruktury Rynku lub przejścia przez niego na emeryturę przed końcem kadencji, a w celu zastąpienia członków składających rezygnację lub przechodzących na emeryturę na pozostały okres bieżącego mandatu Rady ds. Infrastruktury Rynku należy powołać nowych członków.

Bez uszczerbku dla limitu nałożonego zgodnie z lit. a) powyżej i począwszy od wygaśnięcia obecnego mandatu Rady ds. Infrastruktury Rynku i kadencji jej członków pożądana jest rotacja członków Rady ds. Infrastruktury Rynku. Rotacja członków powinna mieć na celu osiągnięcie równowagi pomiędzy reprezentatywnością całej społeczności użytkowników usług TARGET a zachowaniem pewnego stopnia ciągłości.

Możliwość poświęcenia przez kandydatów wystarczającej ilości czasu na sprawy Rady ds. Infrastruktury Rynku i ich zaangażowanie w tym względzie mają kluczowe znaczenie przy ich wyborze.

Zachowana musi być odpowiednia równowaga pomiędzy członkami posiadającymi doświadczenie w zarządzaniu projektami, doświadczenie w zakresie infrastruktury rynku Eurosystemu oraz doświadczenie w dziedzinie informatyki.

Przewodniczący zaprasza obserwatorów bez prawa głosu z odpowiednich komitetów ESBC do dyskusji na temat usług lub projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu leżących w zakresie ich kompetencji. Przewodniczący zaprasza również jednego członka z każdego KBC, który świadczy usługi w zakresie infrastruktury rynkowej na rzecz Eurosys- temu, w przypadku gdy punkty dotyczące tych usług są częścią porządku obrad posiedzenia Rady ds. Infrastruktury Rynku.

Od członków Rady ds. Infrastruktury Rynku oczekuje się, że przeznaczą co najmniej 25 % swoich możliwości wykonywania pracy zawodowej na kwestie związane z Radą ds. Infrastruktury Rynku.

Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku nie mogą być bezpośrednio zaangażowani w nadzór nad usługami dotyczącymi infrastruktury Eurosystemu ani nad podmiotami w nich uczestniczącymi (np. depozytami papierów wartościowych, które korzystają z usług rozrachunku w T2S) w zakresie, w jakim mógłby zachodzić faktyczny lub potencjalny konflikt pomiędzy takim zaangażowaniem a pełnioną przez nich funkcją członka Rady ds. Infrastruktury Rynku. Ustanowione zostaną odpowiednie środki w celu identyfikacji takich konfliktów i zapobiegania im. Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku nie mogą być członkami Komitetu ds. Audytu Wewnętrznego ani nie mogą być na co dzień zaangażowani w prace poziomu 3.

ROZDZIAŁ 2

Procedury robocze

1. Proces decyzyjny

Zgodnie z zasadami dobrego zarządzania członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku dokładają wszelkich starań, aby uczestniczyć w jej posiedzeniach. Uczestnictwo w posiedzeniach ma charakter ściśle osobisty; członkowie nie mogą być zastępowani.

Dla ważnego prowadzenia obrad Rady ds. Infrastruktury Rynku wymagane jest kworum w postaci siedmiu członków, którym przysługuje prawo głosu. W przypadku braku wymaganego kworum przewodniczący może zwołać posiedzenie nadzwyczajne, na którym decyzje mogą być podejmowane bez względu na kworum.

W możliwym zakresie Rada ds. Infrastruktury Rynku podejmuje decyzje w drodze konsensusu. W razie nieosiągnięcia konsensusu decyzje Rady ds. Infrastruktury Rynku mogą być podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego.

Rada ds. Infrastruktury Rynku przystępuje do głosowania na wniosek przewodniczącego. Przewodniczący zarządza również procedurę głosowania na wniosek przynajmniej trzech członków Rady ds. Infrastruktury Rynku, którym przysługuje prawo głosu. Członek Rady ds. Infrastruktury Rynku wstrzymuje się od głosu w razie wystąpienia w jego przypadku konfliktu interesów w rozumieniu kodeksu postępowania. Nieobecni członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku, którym przysługuje prawo głosu, mogą przekazać swoje prawo głosu w odniesieniu do konkretnej procedury głosowania innemu członkowi Rady ds. Infrastruktury Rynku z prawem głosu, ale żaden członek z prawem głosu nie może oddać więcej niż dwóch głosów w danej sprawie.

Decyzje mogą być także podejmowane w drodze procedury pisemnej, chyba że sprzeciwi się temu co najmniej trzech członków Rady ds. Infrastruktury Rynku z prawem głosu. Procedura pisemna wymaga powiadomienia z wyprzedzeniem nie krótszym niż dwa dni robocze, poza wyjątkowymi okolicznościami określonymi jako takie przez przewodniczącego.

Członków spoza banków centralnych powołuje się jako osoby prywatne. Nie przysługuje im prawo głosu i nie mogą oni przekazywać swoich obowiązków innym członkom ani osobom trzecim.

2. Prowadzenie posiedzeń Rady ds. Infrastruktury Rynku

Rada ds. Infrastruktury Rynku ustala terminy swoich posiedzeń na wniosek przewodniczącego. Rada ds. Infrastruktury Rynku odbywa posiedzenia regularnie, zgodnie w harmonogramem, który przygotowuje z odpowiednim wyprzedzeniem przed rozpoczęciem każdego roku. Regularne posiedzenia Rady ds. Infrastruktury Rynku obejmują stałe punkty porządku obrad, tj. zatwierdzenie porządku obrad, przegląd listy działań, zarządzanie ryzykiem operacyjnym usług TARGET, aktualizację statusu projektów oraz ryzyko i zagadnienia związane z projektami i usługami. Przewodniczący może zamieścić dodatkowe punkty w porządku obrad.

Przewodniczący może zwołać nadzwyczajne posiedzenie Rady ds. Infrastruktury Rynku, kiedy tylko uzna to za konieczne. Przewodniczący zwołuje nadzwyczajne posiedzenie na wniosek co najmniej trzech członków Rady ds. Infrastruktury Rynku.

Rada ds. Infrastruktury Rynku odbywa posiedzenia w siedzibie EBC lub w formie telekonferencji.

Rada ds. Infrastruktury Rynku przyjmuje porządek każdego posiedzenia.

W posiedzeniach Rady ds. Infrastruktury Rynku mogą brać udział wyłącznie jej członkowie oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.

3. Składanie sprawozdań organom decyzyjnym EBC

Rada ds. Infrastruktury Rynku odpowiada przed organami decyzyjnymi EBC. W tym zakresie Rada ds. Infrastruktury Rynku przedkłada organom decyzyjnym EBC niezbędne sprawozdania.

4. Wewnętrzny przepływ informacji i przejrzystość

Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku spoza banków centralnych otrzymują, przy zachowaniu ściśle określonych warunków poufności, całą dokumentację odnoszącą się do usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu przedłożoną Radzie Prezesów.

KBC Eurosystemu niereprezentowane w Radzie ds. Infrastruktury Rynku mają automatyczny dostęp do całej dokumentacji Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym jej porządków obrad i protokołów, w tym samym czasie, co członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku, oraz mogą przedstawiać pisemne uwagi przed posiedzeniami Rady ds. Infrastruktury Rynku, tak aby ich opinie mogły zostać należycie uwzględnione przez Radę ds. Infrastruktury Rynku. W przypadku szczególnego zainteresowania danym tematem mogą one również wystąpić z wnioskiem do przewodniczącego o umożliwienie im udziału w Radzie ds. Infrastruktury Rynku. Przewodniczący odpowiada za informowanie takich KBC Euro- systemu w przypadku uznania, że mogą one być szczególnie zainteresowane daną kwestią i może również przedstawiać Radzie ds. Infrastruktury Rynku wszelkie kwestie poruszone przez taki KBC Eurosystemu.

W celu zapewnienia bieżącego informowania Komitetu Eurosystemu ds. Infrastruktury Rynku i Płatności (MIPC) o pracach Rady ds. Infrastruktury Rynku w każdym porządku obrad MIPC przewidziany będzie stały punkt dotyczący sprawozdania z tematyki prac Rady ds. Infrastruktury Rynku. W razie potrzeby mogą odbywać się wspólne posiedzenia MIPC i Rady ds. Infrastruktury Rynku.

Współdziałanie pomiędzy Radą ds. Infrastruktury Rynku a innymi komitetami ESBC odbywa się w drodze konsultacji pisemnych.

Działalność Rady ds. Infrastruktury Rynku podlega kontroli Komitetu ds. Audytu Wewnętrznego.

5. Zewnętrzny przepływ informacji, przejrzystość i reprezentacja

Przewodniczący regularnie informuje wszystkie zainteresowane podmioty o wszelkich istotnych kwestiach dotyczących usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, za które odpowiada Rada ds. Infrastruktury Rynku. Przewodniczący zapewnia przejrzystość poprzez terminowe i spójne udostępnianie odpowiedniej dokumentacji technicznej w zakresie usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu na stronie internetowej EBC, w miejscu przeznaczonym na potrzeby Rady ds. Infrastruktury Rynku.

Członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku informują przewodniczącego z wyprzedzeniem o podejmowaniu wszelkich istotnych działań zewnętrznych lub przekazywaniu na zewnątrz istotnych informacji dotyczących obowiązków i zadań Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym o wygłaszaniu referatów dotyczących usług i projektów dotyczących infrastruktury Eurosystemu, za które odpowiada Rada ds. Infrastruktury Rynku, podczas konferencji lub spotkań z podmiotami zainteresowanymi; członkowie Rady ds. Infrastruktury Rynku mają także obowiązek dostarczenia Radzie ds. Infrastruktury Rynku pisemnego podsumowania takich wystąpień w terminie pięciu dni roboczych od dnia, w którym się odbyły. Wszystkie istotne zewnętrzne działania i przekazy muszą leżeć w interesie Eurosystemu i muszą być zgodne z decyzjami politycznymi Rady Prezesów.

6. Wsparcie

Rada ds. Infrastruktury Rynku otrzymuje wsparcie organizacyjne ze strony EBC, między innymi w zakresie przygotowania posiedzeń Rady ds. Infrastruktury Rynku, w tym dokumentacji związanej z takimi posiedzeniami.

Co do zasady EBC przesyła członkom Rady ds. Infrastruktury Rynku dokumenty do dyskusji pięć dni roboczych przed posiedzeniem. Krótkie dokumenty mogą być jednak przesyłane jeden dzień roboczy przed posiedzeniem. Dokumenty przesłane mniej niż dwa dni robocze przed posiedzeniem uważa się za dokumenty o charakterze informacyjnym, które nie mogą prowadzić do podjęcia decyzji przez Radę ds. Infrastruktury Rynku, chyba że zgodzą się na to wszyscy członkowie.

Po każdym posiedzeniu Rady ds. Infrastruktury Rynku EBC przygotowuje projekt sprawozdania określającego poruszane tematy oraz rezultaty dyskusji, a także uzgodnione dalsze działania. Jeżeli o to wnioskowano, projekt sprawozdania zawiera stanowiska wyrażone podczas posiedzenia przez indywidualnych członków Rady ds. Infrastruktury Rynku. Projekt sprawozdania przesyła się członkom Rady ds. Infrastruktury Rynku w terminie pięciu dni roboczych od dnia posiedzenia.

Po każdym posiedzeniu Rady ds. Infrastruktury Rynku EBC przygotowuje również wykaz zadań i terminów przydzielonych i uzgodnionych podczas posiedzenia.

Projekt sprawozdania i wykaz zadań i terminów przedkłada się Radzie ds. Infrastruktury Rynku do zatwierdzenia na kolejnym posiedzeniu (lub, w razie potrzeby, wcześniej, w drodze procedury pisemnej) i przewodniczącemu do podpisania.

Rada ds. Infrastruktury Rynku wyznacza kontrolera, który może być jednym z jego członków, i przyjmuje od niego uwagi.

Rada ds. Infrastruktury Rynku może w porozumieniu z EBC tworzyć podstruktury i delegować na nie określone zadania. Podstruktura może zostać ustanowiona w sposób różniący się od składu Rady ds. Infrastruktury Rynku, a uczestnictwo w niej jest otwarte dla wszystkich KBC Eurosystemu oraz, w stosownych przypadkach, KBC spoza strefy euro.

7. Podręcznik zarządzania

Rada ds. Infrastruktury Rynku utrzymuje podręcznik zarządzania, który obejmuje między innymi dodatkowe zasady i procedury, oczekiwania w zakresie przejrzystości i kontroli, jej mandat organizacyjny, hierarchię służbową oraz wymogi dotyczące reprezentacji grup.

8. Zmiana mandatu

Mandat Rady ds. Infrastruktury Rynku może, w świetle zdobytych doświadczeń, co pięć lat podlegać zmianom.";

3)
w załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:

punkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kryteria wyboru

Stosuje się następujące kryteria wyboru:

a) specjalistyczna wiedza uzyskana na stanowisku urzędnika wyższego szczebla w branży płatniczej lub specjalistyczna wiedza w zakresie branży papierów wartościowych uzyskana w charakterze usługodawcy lub użytkownika usług w tym obszarze, jak również specjalistyczna wiedza dotycząca sektora finansowego w Unii w szerszym rozumieniu;

b) co najmniej 10 lat doświadczenia w kontaktach z głównymi podmiotami na rynkach finansowych Unii;

c) odpowiednie doświadczenie, najlepiej w zarządzaniu projektami;

d) umiejętność skutecznego porozumiewania się w języku angielskim; oraz

e) możliwość poświęcenia wystarczającej ilości czasu na sprawy Rady ds. Infrastruktury Rynku.".

1 Dz.U. L 215 z 11.8.2012, s. 19.
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/166 z dnia 25 stycznia 2019 r. w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku i uchylająca decyzję EBC/2012/6 w sprawie ustanowienia Rady TARGET2-Securities (EBC/2019/3) (Dz.U. L 32 z 4.2.2019, s. 14).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/2 z dnia 19 lutego 2004 r. przyjmująca Regulamin Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 80 z 18.3.2004, s. 33).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2870

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2023/37 (2023/2870) zmieniająca decyzję (UE) 2019/166 w sprawie Rady ds. Infrastruktury Rynku (EBC/2019/3)
Data aktu: 07/12/2023
Data ogłoszenia: 21/12/2023
Data wejścia w życie: 10/01/2024