Decyzja wykonawcza 2023/2699 w sprawie transgranicznych połączeń kolejowych TEN-T między Brukselą a Luksemburgiem w korytarzu sieci bazowej Morze Północne - Morze Śródziemne (część projektu EuroCap-Rail)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2699
z dnia 27 listopada 2023 r.
w sprawie transgranicznych połączeń kolejowych TEN-T między Brukselą a Luksemburgiem w korytarzu sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne" (część projektu EuroCap-Rail)

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7384)

(Jedynie teksty w języku niderlandzkim i francuskim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 1 grudnia 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jak stwierdzono w kolejnych planach prac dotyczących korytarza sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne", transgraniczny projekt kolejowy EuroCap-Rail jest połączeniem kolejowym, które ma na celu modernizację połączenia Bruksela-Luksemburg, jego przedłużenie do Strasburga, z myślą o utworzeniu wysoce efektywnej linii łączącej trzy stolice instytucji europejskich. Realizacja tego projektu przyniesie poprawę lokalnych, transgra- nicznych krótkodystansowych, krajowych i międzynarodowych przepływów ruchu między Beneluksem a Szwajcarią i Włochami.

(2) Dekarbonizacja transportu jest jednym z kluczowych celów polityki Unii. W komunikacie "Europejski Zielony Ład" 2  z dnia 11 grudnia 2019 r. Komisja potwierdziła i wzmocniła ambicje Unii w zakresie walki ze zmianą klimatu.

(3) W tym kontekście wspieranie transportu kolejowego w celu zapewnienia przepływu towarów i pasażerów, jak określono w strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności 3 , jest ważną polityką transportową Unii i wieloletnim priorytetem w procesie wdrażania sieci TEN-T.

(4) Dzięki realizacji transgranicznego projektu kolejowego EuroCap-Rail korytarz sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne" zostanie zmodernizowany i wyposażony w nowoczesną, bezpieczną i energooszczędną infrastrukturę transportu kolejowego przyczyniającą się do osiągnięcia powyższych celów.

(5) Projekt EuroCap-Rail w korytarzu sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne" wstępnie zidentyfikowano w części III załącznika do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 4 .

(6) Projekt EuroCap-Rail jest ważnym transgranicznym projektem kolejowym obejmującym Belgię i Luksemburg, przynoszącym korzyści Francji oraz innym państwom członkowskim, które korzystają z nowoczesnego połączenia kolejowego z Beneluksu do Szwajcarii i Włoch.

(7) Projekt ten wiąże się z utworzeniem nowej i poprawą istniejącej infrastruktury. W celu wsparcia skoordynowanej i terminowej realizacji projektu należy przyjąć przepisy zawierające opis niezbędnych działań oraz harmonogram ich wdrożenia.

"Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości", COM(2020) 789 final.

(8) Przyczyni się to do osiągnięcia transgranicznych celów określonych w planie prac dotyczącym korytarza sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne".

(9) Belgia i Luksemburg przeprowadziły już istotne prace, w tym badania i prace infrastrukturalne, w celu realizacji projektu EuroCap-Rail.

(10) W związku z powyższym należy określić pozostałe działania niezbędne do pełnej realizacji projektu, tak aby można było zoptymalizować zasoby europejskie i krajowe, zgodnie z odpowiednim planowaniem i obowiązującymi stopami współfinansowania, wraz z dostępnymi środkami finansowymi na poziomie krajowym i regionalnym.

(11) W celu monitorowania postępów w realizacji projektu zainteresowane państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji regularne sprawozdania dotyczące tej kwestii i odcinków znajdujących się na ich terytoriach, a także powiadamiać o wszelkich odnotowanych opóźnieniach.

(12) Harmonogram realizacji określony w niniejszej decyzji powinien pozostawać bez uszczerbku dla spełnienia wymogów zawartych w prawie międzynarodowym i prawie Unii, w tym w przepisach o ochronie środowiska i zdrowia ludzkiego. Harmonogram ten powinien umożliwiać planowanie i pełną optymalizację dostępności finansowania, nie przesądzając o zobowiązaniach finansowych państwa członkowskiego lub Unii. W żadnym wypadku nie może on odbiegać od norm ochrony środowiska i udziału społeczeństwa przyjętych w Unii i państwie członkowskim.

(13) Zainteresowane państwa członkowskie powinny zachować zgodność z unijnymi przepisami o ochronie środowiska, w szczególności z dyrektywą Rady 92/43/EWG 5  oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE 6 . W odniesieniu do odcinków przebiegających przez obszary Natura 2000 należy stosować środki łagodzące oraz określić warunki umożliwiające przeprowadzenie prac w najbardziej odpowiednich okresach.

(14) Bez uszczerbku dla przepisów art. 47 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 w niniejszej decyzji należy przewidzieć klauzulę przeglądową.

(15) Belgia i Luksemburg zatwierdziły środki przewidziane w niniejszej decyzji.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji określa się opis działań oraz harmonogram realizacji transgranicznego projektu kolejowego EuroCapRail między Brukselą a Luksemburgiem.

Artykuł  2

Działania i harmonogram

Belgia i Luksemburg zapewniają terminową realizację następujących działań:

Na linii 161 (Bruksela-Namur)

a)
Watermael-Ottignies: prace w zakresie modernizacji i rozbudowy dotyczące czterech torów, mające na celu zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu, do grudnia 2026 r.:
kolejowe prace inżynieryjne (tory, sieci trakcyjne i sygnalizacja) mające na celu odnowienie istniejących torów oraz dodanie dwóch nowych torów między stacjami Watermael (włącznie) a Ottignies (niewłączona), do grudnia 2026 r.
b)
Ottignies - węzeł Louvain-La-Neuve: prace w zakresie modernizacji i rozbudowy dotyczące czterech torów, mające na celu zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu, do grudnia 2028 r.:
budowa peronów stacji na potrzeby obsługi odnowionych torów, do grudnia 2028 r.,
kolejowe prace inżynieryjne (tory, sieci trakcyjne i sygnalizacja) mające na celu odnowienie torów na stacji Ottignies (włącznie) aż do węzła Louvain-La-Neuve (niewłączony), do grudnia 2028 r.
c)
Połączenie Louvain-La-Neuve z Gembloux: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2028 r.:
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2028 r.,
wymiana lub dostosowanie obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2028 r.,
renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2028 r.,
rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Mont-Saint-Guibert, Blanmont, Chas- tre i Ernage, do grudnia 2028 r.,
przegląd sygnalizacji w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2028 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej 3 kV, do grudnia 2028 r.
d)
Gembloux-Rhisnes: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2027 r.:
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2026 r.,
wymiana lub dostosowanie obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2026 r.,
renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2026 r.,
rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Lonzee, Beuzet i Saint-Denis-Bovesse, do grudnia 2026 r.,
przegląd sygnalizacji w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2027 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej 3 kV, do grudnia 2026 r.;
usunięcie przejazdów kolejowych 56 i 58, do grudnia 2026 r.
e)
Rhisnes-Namur: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2029 r.:
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2029 r.,
wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,
renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia zrzutów wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2029 r.,
rozbudowa i podniesienie peronu stacji na samoobsługowym przystanku Rhisnes, do grudnia 2029 r.,
przegląd sygnalizacji w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej 3 kV, do grudnia 2029 r.,
budowa nowej kabiny sekcyjnej w Rhisnes, do grudnia 2029 r.

Na linii 162 (Namur - granica z Luksemburgiem)

a)
Ciney-Haversin: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2027 r.:
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2025 r.,
wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2025 r.,
renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2025 r.,
rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Leignon i Chapois, do grudnia 2025 r.,
instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2027 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2025 r.,
usunięcie przejazdów kolejowych w Leignon i Chapois, do grudnia 2024 r.
b)
Haversin-Marloie: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2028 r.:
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2028 r.,
wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2028 r.,
renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2028 r.,
rozbudowa i podniesienie peronu stacji na samoobsługowym przystanku Aye, do grudnia 2028 r.,
instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2028 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2028 r.,
naprawa wyboczeń torów kolejowych, do grudnia 2027 r.
c)
Gare de Marloie: kompleksowa przebudowa infrastruktury kolejowej;
modernizacja i zakończenie wymiany infrastruktury torowej, do czerwca 2025 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2025 r.,
instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2025 r.,
rozbudowa i podniesienie peronów stacji, do grudnia 2026 r.
d)
Marloie-Jemelle: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2029 r.
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2029 r.,
wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,
renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka w celu rozdrobnienia ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2029 r.,
instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2025 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2029 r.
e)
Jemelle-Grupont: prace służące zwiększeniu prędkości ruchu, do grudnia 2029 r.:
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2029 r.,
wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2029 r.,
renowacja peronu kolejowego, w tym obróbka ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2029 r.,
rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowym przystanku Forrieres, do grudnia 2029 r.,
instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2029 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2029 r. f) Grupont-Hatrival: zwiększenie prędkości ruchu, do grudnia 2027 r.:
wyrównanie szerokości międzytorza na poziomie 2,25 m (obecnie jego szerokość wynosi od 2,00 do 2,25 m), do grudnia 2025 r.,
wymiana obiektów inżynieryjnych, których skrajnia stała się niewystarczająca w związku ze wzrostem prędkości, do grudnia 2025 r.,
renowacja peronów kolejowych, w tym obróbka ściany skalnej i dużych brył materiałów wydobytych z ziemi w celu ułatwienia odprowadzenia wody i prac konserwacyjnych, do grudnia 2025 r.,
rozbudowa i podniesienie peronów stacji na samoobsługowych przystankach Grupont i Poix-Saint-Hubert, do grudnia 2025 r.,
instalacja nowej sygnalizacji, do grudnia 2027 r.,
ponowna elektryfikacja odcinka za pomocą sieci trakcyjnej o zmiennym napięciu 3 kV/25kV, do grudnia 2025 r.,
naprawa wyboczeń torów kolejowych, do grudnia 2025 r.
g)
Ciney-Hatrival: przełączenie napięcia z 3 kV na 25 kV, do grudnia 2029 r.:
instalacja zasilania 25 kV na odcinku Namur-Hatrival wraz z budową nowej kabiny sekcyjnej, podstacji rozdzielczej i 7 podstacji autotransformatorowych, do grudnia 2029 r.,
instalacja nowej strefy rozdzielania faz i nowej strefy rozdzielania napięcia, do grudnia 2029 r.,
dostosowanie obecnej sieci trakcyjnej linii 43 w celu umożliwienia zasilania 25 kV ze stacji Marloie do Melreux, do grudnia 2029 r.

Na linii nr 8, Luksemburg

a)
Budowa nowej linii kolejowej między Luksemburgiem a Bettembourgiem do końca 2026 r. wraz z testami, homologacją, certyfikacją i szkoleniami, do końca 2028 r.:
prace na peronach kolejowych - odcinek Livange-Bettembourg, do września 2025 r.,
prace na peronach kolejowych - odcinek Howald-Hesperange, do sierpnia 2025 r.,
prace na peronach kolejowych - odcinek Hesperange-Berchem, do listopada 2025 r.,
zakończenie połączenia nowej linii na stacji Bettembourg, do listopada 2026 r.,
zakończenie połączenia nowej linii kolejowej na stacji Howald, do grudnia 2026 r.,
zakończenie prac na linii kolejowej, do grudnia 2026 r.
b)
Przebudowa stacji Bettembourg:
uruchomienie nowej nastawni na stacji Bettembourg, do grudnia 2026 r.,
analiza przebudowy stacji Bettembourg, do grudnia 2023 r.,
rozpoczęcie prac na stacji Bettembourg: 2026 r.,
zakończenie prac na stacji Bettembourg: 2033 r.
Artykuł  3

Sprawozdawczość

Co najmniej raz w roku Belgia i Luksemburg informują Komisję i koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne" o postępach w realizacji działań, o których mowa w art. 2, oraz powiadamiają o wszelkich odnotowanych opóźnieniach, określając ich przyczyny i wskazując przedsięwzięte środki naprawcze. W tym celu wspomniane państwa członkowskie mogą, w stosownych przypadkach, wykorzystywać treść rocznych sprawozdań o stanie działania, które mają być składane zgodnie z umowami o udzielenie dotacji w ramach instrumentu "Łącząc Europę".

Artykuł  4

Przegląd

Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2025 r., na wniosek Belgii i Luksemburga, bądź z własnej inicjatywy, oraz z pomocą koordynatora europejskiego ds. korytarza sieci bazowej "Morze Północne - Morze Śródziemne", Komisja dokonuje przeglądu działań i harmonogramu, o których mowa w art. 2.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii oraz Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2023 r.

1 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład", COM(2019) 640 final.
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.U. L 249 z 14.7.2021, s. 38).
5 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko (Dz.U. L 26 z 28.1.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2699

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2699 w sprawie transgranicznych połączeń kolejowych TEN-T między Brukselą a Luksemburgiem w korytarzu sieci bazowej Morze Północne - Morze Śródziemne (część projektu EuroCap-Rail)
Data aktu: 27/11/2023
Data ogłoszenia: 01/12/2023