KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającą dyrektywę 77/799/EWG 1 , w szczególności jej art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 8ac ust. 7 akapit pierwszy dyrektywy 2011/16/UE stanowi, że Komisja, na uzasadniony wniosek państwa członkowskiego lub z własnej inicjatywy, określa, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami zainteresowanego państwa członkowskiego a jurysdykcją spoza Unii na mocy umowy między tymi organami a tą jurysdykcją, są równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do tej dyrektywy. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/823 2 ustanowiono przepisy wykonawcze do tego przepisu dyrektywy 2011/16/UE.
(2) Na wniosek właściwego organu Nowej Zelandii, złożony 31 marca 2023 r., Komisja postanowiła określić, czy informacje, które muszą być automatycznie wymieniane na podstawie wielostronnej umowy między właściwymi organami w sprawie automatycznej wymiany informacji o dochodach uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych 3 ("DPI-MCAA"), obecnie podpisanej przez właściwe organy Nowej Zelandii oraz Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Słowenii i Szwecji ("państwa członkowskie-sygnatariusze"), dotyczą działalności objętej zakresem dyrektywy 2011/16/UE oraz czy są one równoważne informacjom wymaganym na podstawie przepisów dotyczących sprawozdawczości określonych w tej dyrektywie.
(3) Aby określić powyższe, Komisja poddała ocenie nowozelandzką ustawę z 2023 r. w sprawie opodatkowania (stawek rocznych na lata 2022-2023, gospodarki platformowej i kwestii środków zaradczych) 4 , dalej zwaną "ustawą", oraz DPI-MCAA obecnie podpisaną przez właściwe organy Nowej Zelandii oraz państw członkowskich-sygnatariu- szy.
(4) Ustawa wprowadza zmianę nowozelandzkiej ustawy z 1994 r. o administracji podatkowej [Tax Administration Act 1994], a ponadto stanowi zastosowanie dokumentu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) "Modelowe zasady sprawozdawczości dla operatorów platform w odniesieniu do sprzedawców w ramach gospodarki współdzielenia i gospodarki zleceniowej z 2020 r." 5 , dalej zwanego "zasadami modelowymi", uzupełnionego dokumentem OECD "Modelowe zasady sprawozdawczości dla platform cyfrowych z 2021 r. - ramy wymiany międzynarodowej i nieobowiązkowy moduł sprzedaży towarów" 6 , zwanego dalej "uzupełniającymi zasadami modelowymi". Terminy zdefiniowane w zasadach modelowych lub uzupełniających zasadach modelowych są stosowane w ustawie w takim znaczeniu, jakie miały w tym czasie w zasadach modelowych lub uzupełniających zasadach modelowych.
(5) Artykuły ustawy, które stanowią zastosowanie zasad modelowych, wejdą w życie 1 stycznia 2024 r. Jednym z nich jest art. 211, którym do ustawy z 1994 r. o administracji podatkowej wprowadza się art. 185S i 185T. Zgodnie z art. 185T ustawy z 1994 r. o administracji podatkowej Gubernator Generalny może, w drodze rozporządzenia (Order in Council) wydanego zgodnie z zaleceniem Ministra ds. Dochodów Podatkowych, określić datę wejścia w życie artykułów ustawy z 1994 r. o administracji podatkowej, które stanowią zastosowanie uzupełniających zasad modelowych, przy czym rozporządzenie to należy wydać najpóźniej trzy lata po dacie wejścia w życie ustawy.
(6) DPI MCAA to międzynarodowe ramy prawne opracowane przez OECD w celu wspierania corocznej automatycznej wymiany informacji gromadzonych na podstawie zasad modelowych OECD przez jurysdykcję rezydencji operatora platformy z jurysdykcjami rezydencji sprzedawców (oraz, w odniesieniu do transakcji dotyczących najmu nieruchomości, jurysdykcjami, w których znajduje się taka nieruchomość), które określa się na podstawie procedur należytej staranności.
(7) DPI-MCAA obecnie podpisana przez Nową Zelandię i państwa członkowskie-sygnatariuszy wymaga uruchomienia relacji wymiany między Nową Zelandią a każdym z państw członkowskich-sygnatariuszy zgodnie z sekcją 7 DPI- MCAA.
(8) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące raportującego operatora platformy, określone w ustawie oraz w DPI MCAA podpisanej przez właściwe organy Nowej Zelandii i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 1-4 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(9) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu, określone w ustawie oraz w DPI MCAA podpisanej przez właściwe organy Nowej Zelandii i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część B pkt 1-4 oraz część C pkt 1 i 2 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(10) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że definicje dotyczące stosownej czynności, określone w ustawie oraz w DPI MCAA podpisanej przez właściwe organy Nowej Zelandii i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z definicjami określonymi w sekcji I część A pkt 8, 10 i 11 oraz część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(11) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że procedury należytej staranności, określone w ustawie oraz na podstawie DPI MCAA podpisanej przez właściwe organy Nowej Zelandii i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z procedurami należytej staranności określonymi w sekcji II załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-7 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(12) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że obowiązki sprawozdawcze, określone w ustawie oraz na podstawie DPI MCAA podpisanej przez właściwe organy Nowej Zelandii i państw członkowskich-sygnatariuszy, są równoważne z obowiązkami sprawozdawczymi określonymi w sekcji III część A pkt 1, 2, 5, 6 i 7 oraz część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE oraz definicjami określonymi w sekcji I część C pkt 3-8 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(13) Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 Komisja ustaliła, że zasady i procedury administracyjne określone w ustawie oraz w DPI MCAA podpisanej przez właściwe organy Nowej Zelandii i państw członkow- skich-sygnatariuszy, w celu zapewnienia skutecznego wykonania i przestrzegania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych, są równoważne z przepisami określonymi w sekcji IV części A-D załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE.
(14) W związku z tym informacje, które muszą być automatycznie wymieniane między właściwymi organami Nowej Zelandii i państw członkowskich-sygnatariuszy na podstawie DPI MCAA, należy uznać za równoważne z informacjami określonymi w sekcji III część B załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE. Zgodnie z art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/823 ustalenie równoważności ma zastosowanie do tej samej umowy między właściwymi organami każdego innego państwa członkowskiego a właściwymi organami Nowej Zelandii.
(15) Ponieważ artykuły ustawy stanowiące zastosowanie zasad modelowych nie weszły jeszcze w życie, ustalenie równoważności powinno mieć zastosowanie do stosownych czynności obejmujących najem nieruchomości i usługę świadczoną osobiście w rozumieniu sekcji I część A pkt 11 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE dopiero od dnia wejścia w życie tych artykułów.
(16) Ponieważ artykuły ustawy z 1994 r. o administracji podatkowej stanowiące zastosowanie uzupełniających zasad modelowych wejdą w życie dopiero w dniu określonym w rozporządzeniu (Order in Council), które nie zostało jeszcze przyjęte przez Gubernatora Generalnego Nowej Zelandii, ale ma zostać przyjęte najpóźniej 1 kwietnia 2026 r., ustalenie równoważności powinno mieć również zastosowanie do stosownych czynności obejmujących najem jakiegokolwiek środka transportu oraz sprzedaż towarów w rozumieniu sekcji I część C pkt 9 załącznika V do dyrektywy 2011/16/UE, od dnia wejścia w życie tych artykułów.
(17) Ustalenie równoważności powinno jednak mieć zastosowanie wyłącznie pod warunkiem uruchomienia relacji wymiany między Nową Zelandią a państwami członkowskimi-sygnatariuszami zgodnie z sekcją 7 DPI-MCAA.
(18) Zgodnie z wymogami art. 25 ust. 1 dyrektywy 2011/16/UE wszelka wymiana informacji między właściwymi organami państw członkowskich i jurysdykcji spoza Unii na podstawie DPI-MCAA musi odbywać się w sposób zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 .
(19) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Współpracy Administracyjnej w Dziedzinie Opodatkowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: