Decyzja 2023/2586 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2025 r., roczną kwotę na 2024 r., kwotę pierwszej raty na 2024 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2026 i 2027

DECYZJA RADY (UE) 2023/2586
z dnia 13 listopada 2023 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2025 r., roczną kwotę na 2024 r., kwotę pierwszej raty na 2024 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2026 i 2027

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylające rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przesyła Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(2) Zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja przedstawia przed dniem 15 października 2023 r. wniosek określający pułap kwoty wkładów wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) na 2025 r., roczną kwotę wkładów na 2024 r., kwotę pierwszej raty wkładów na 2024 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2026 i 2027.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich EFR. Należy zatem wezwać do przekazania Komisji i EBI wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3  (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2022/2242 4  ustalono pułap rocznej kwoty wkładów na 2024 r. wpłacanych przez strony EFR do Komisji na 1 300 000 000 EUR i do EBI na 300 000 000 EUR.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji powinna ona wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pułap rocznej kwoty wkładów na 2025 r. wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) ustala się niniejszym na 809 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 800 000 000 EUR dla Komisji i 9 000 000 EUR dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).

Artykuł  2

Roczną kwotę wkładów na 2024 r. wpłacanych przez strony EFRustala się niniejszym na 1 500 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 1 200 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  3

Strony EFR przekazują Komisji i EBI poszczególne wkłady na rzecz EFR w ramach pierwszej raty za 2024 r. zgodnie z załącznikiem.

Artykuł  4

Kwota 7 800 000 EUR pochodząca z niewykorzystanych lub umorzonych środków z projektów w ramach 9. EFR zostaje zwrócona poprzez zmniejszenie płatności w ramach pierwszej raty na 2024 r. określonej w art. 3.

Artykuł  5

Orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2026 r. ustala się niniejszym w wysokości 600 000 000 EUR dla Komisji i 0 EUR dla EBI. Orientacyjną niewiążącą, prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2027 r. ustala się niniejszym w wysokości 500 000 000 EUR dla Komisji i 0 EUR dla EBI.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Pierwsza rata za 2024 r. (EUR), płatna na rzecz Komisji i EBI

(*) Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo w marcu 2023 r. złożyło formalny wniosek do Komisji, aby zwróciła w 2023 r. jego pozostającą część rezerw 10. i 11 EFR przez jej potrącenie z pozostającego do wpłaty wkładu na rzecz EFR. To potrącenie zostanie uwzględnione w odpowiednich instrukcjach płatniczych.
PAŃSTWA

CZŁONKOWSKIE

I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Klucz dot.

9. EFR (%)

Klucz dot. 11. EFR (%) Komisja EBI Komisja +EBI
11. EFR Zwrot z 9.

EFR

11. EFR minus zwrot z 9. EFR 11. EFR Łączna kwota pierwszej raty za 2024 r.
BELGIA 3,92 3,24927 17 870 985 305 760 17565225 3249270 20 814 495
BUŁGARIA 0,21853 1 201 915 0 1 201915 218 530 1 420 445
CZECHY 0,79745 4385975 0 4385975 797450 5183425
DANIA 2,14 1,98045 10 892475 166920 10 725 555 1 980450 12 706 005
NIEMCY 23,36 20,57980 113188900 1 822080 111 366 820 20 579 800 131 946 620
ESTONIA 0,08635 474925 0 474925 86 350 561275
IRLANDIA 0,62 0,94006 5 170 330 48 360 5 121 970 940 060 6062030
GRECJA 1,25 1,50735 8 290 425 97 500 8192925 1 507 350 9 700275
HISZPANIA 5,84 7,93248 43 628 640 455 520 43 173 120 7932480 51 105 600
FRANCJA 24,30 17,81269 97 969 795 1 895 400 96074395 17 812 690 113 887085
CHORWACJA 0,22518 1 238490 0 1 238 490 225180 1 463 670
WŁOCHY 12,54 12,53009 68 915495 978 120 67 937 375 12 530 090 80 467 465
CYPR 0,11162 613 910 0 613 910 111 620 725 530
ŁOTWA 0,11612 638660 0 638660 116120 754 780
LITWA 0,18077 994 235 0 994235 180 770 1 175 005
LUKSEMBURG 0,29 0,25509 1 402 995 22 620 1 380 375 255090 1 635465
WĘGRY 0,61456 3 380 080 0 3 380 080 614 560 3 994 640
MALTA 0,03801 209 055 0 209055 38 010 247 065
NIDERLANDY 5,22 4,77678 26 272290 407 160 25 865 130 4776780 30 641 910
AUSTRIA 2,65 2,39757 13 186 635 206 700 12979935 2 397 570 15 377 505
POLSKA 2,00734 11 040 370 0 11 040 370 2007 340 13047710
PORTUGALIA 0,97 1,19679 6 582 345 75 660 6506685 1 196 790 7 703475
RUMUNIA 0,71815 3 949 825 0 3949825 718 150 4667975
SŁOWENIA 0,22452 1 234 860 0 1 234 860 224 520 1 459 380
SŁOWACJA 0,37616 2068880 0 2068880 376160 2 445 040
FINLANDIA 1,48 1,50909 8 299 995 115 440 8184555 1 509090 9 693 645
SZWECJA 2,73 2,93911 16 165105 212 940 15 952 165 2 939 110 18 891 275
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO (*) 12,69 14,67862 80 732 410 989 820 79 742 590 14 678 620 94 421 210
OGÓŁEM UE-27 i ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO 100,00 100,00 550 000 000 7 800 000 542 200 000 100 000 000 642 200 000
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
4 Decyzja Rady (UE) 2022/2242 z dnia 14 listopada 2022 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2024 r., roczną kwotę na 2023 r., kwotę pierwszej raty na 2023 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2025 i 2026 (Dz.U. L 294 z 15.11.2022, s. 17).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2586

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2586 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2025 r., roczną kwotę na 2024 r., kwotę pierwszej raty na 2024 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2026 i 2027
Data aktu: 13/11/2023
Data ogłoszenia: 15/11/2023
Data wejścia w życie: 15/11/2023