Rozporządzenie wykonawcze 2023/2526 zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 w odniesieniu do spisu treści informacji dotyczących danych indywidualnych, które mają być ujawniane przez właściwe organy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2526
z dnia 17 listopada 2023 r.
zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 w odniesieniu do spisu treści informacji dotyczących danych indywidualnych, które mają być ujawniane przez właściwe organy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 57 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/389 2  ustanowiono wzory na potrzeby publikacji informacji, które właściwe organy muszą ujawniać zgodnie z art. 57 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034. Informacje te dotyczą struktury funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych według rodzaju wymogu, ale ograniczają się do firm inwestycyjnych, które nie kwalifikują się jako małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne.

(2) Ponieważ w niektórych państwach członkowskich małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne mogą być liczne, brak publicznie dostępnych informacji na temat struktury funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych tych firm inwestycyjnych może zniekształcić miarodajne porównanie zagregowanych wymogów według rodzaju w różnych państwach członkowskich. W związku z tym wzory określone w części 1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/389 powinny również odnosić się do danych dotyczących struktury funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych według rodzaju wymogu w odniesieniu do tych firm inwestycyjnych, które kwalifikują się jako małe i niepowiązane wzajemnie.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/389.

(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych, który Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przedłożył Komisji po zasięgnięciu opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(5) Niezbędne zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 nie pociągają za sobą istotnych zmian pod względem merytorycznym ani dodatkowego obciążenia sprawozdawczego dla firm inwestycyjnych. Zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3  Europejski Urząd Nadzoru Bankowego nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych ani nie przeanalizował potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści, uznając, że byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu odnośnych projektów wykonawczych standardów technicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/389 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 listopada 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik IV część 1 otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ 1

Dane indywidualne w rozbiciu na właściwe organy (20XX r.)

Odniesienie do wzoru sprawozdawczego Dane
Liczba i wielkość firm inwestycyjnych
010 Liczba firm inwestycyjnych [Wartość]
020 Aktywa ogółem wszystkich firm inwestycyjnych w państwie członkowskim (w mln EUR) (1) [Wartość]
Liczba i wielkość firm inwestycyjnych z państw trzecich (2)
030 Z państw trzecich Liczba oddziałów (3) [Wartość]
040 Liczba jednostek zależnych (4) [Wartość]
Struktura funduszy własnych w odniesieniu do wymogów w zakresie funduszy własnych Dane, w mln EUR Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych (6) %
050 Łączny kapitał podstawowy Tier I (5) I 01.00 wiersz 0030 i I 01.01 wiersz 0030 [Wartość] [Wartość]
060 Łączny kapitał dodatkowy Tier I (5) I 01.00 wiersz 0300 i I 01.01 wiersz 0300 [Wartość] [Wartość]
070 Łączny kapitał Tier II (5) I 01.00 wiersz 0420 i I 01.01 wiersz 0420 [Wartość] [Wartość]
080 Łączne fundusze własne (6) I 01.00 wiersz 0010 i I 01.01 wiersz 0010 [Wartość] [Wartość]
Odniesienie do wzoru sprawozdawczego Dane
Łączny wymóg w zakresie funduszy własnych według rodzaju Dane, w mln EUR Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych (6) %
090 Dane dotyczące wymogów w zakresie funduszy własnych Wymóg dotyczący stałych kosztów pośrednich (7) I 02.01 wiersz 0030 i I 02.03 wiersz 0030 [Wartość] [Wartość]
100 Stały minimalny wymóg kapitałowy (8) I 02.01 wiersz 0020 i I 02.03 wiersz 0020 [Wartość] [Wartość]
110 Wymóg oparty na współczynniku K (9) I 02.01 wiersz 0040 [Wartość] [Wartość]
120 w tym ryzyko dla klienta (RtC) (10) I 04.00 wiersz 0020 [Wartość] [Wartość]
130 w tym ryzyko dla rynku (RtM) (11) I 04.00 wiersz 0090 [Wartość] [Wartość]
140 w tym ryzyko dla firmy (RtF) (12) I 04.00 wiersz 0120 [Wartość] [Wartość]
(1) Wartość aktywów ogółem stanowi sumę wartości aktywów wszystkich firm inwestycyjnych w państwie członkowskim, obliczoną na podstawie mających zastosowanie standardów rachunkowości, z wyłączeniem wszelkich zarządzanych aktywów.

(2) Nie należy uwzględniać państw EOG.

(3) Liczba oddziałów zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 3 dyrektywy (UE) 2019/2034. Jako jeden oddział należy traktować dowolną liczbę miejsc prowadzenia działalności ustanowionych w tym samym państwie przez firmę inwestycyjną posiadającą siedzibę główną w państwie trzecim.

(4) Liczba jednostek zależnych zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 29 dyrektywy (UE) 2019/2034. Jednostki zależne wobec jednostki zależnej są uznawane za jednostki zależne wobec jednostki dominującej kierującej tymi jednostkami.

(5) Kapitał zgodnie z definicją w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(6) Łączny wymóg w zakresie funduszy własnych, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(7) Wymóg dotyczący stałych kosztów pośrednich, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(8) Stały minimalny wymóg kapitałowy, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(9) Wymóg dotyczący współczynnika K, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(10) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla klienta, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/2033. Należy podać łączny współczynnik kapitałowy w kolumnie "Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych %".

(11) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla rynku, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(12) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla firmy, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/2033.".

1 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/389 z dnia 8 marca 2022 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do formatu, struktury, spisu treści i daty corocznej publikacji informacji ujawnianych przez właściwe organy (Dz.U. L 79 z 9.3.2022, s. 4).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2526

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2526 zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/389 w odniesieniu do spisu treści informacji dotyczących danych indywidualnych, które mają być ujawniane przez właściwe organy
Data aktu: 17/11/2023
Data ogłoszenia: 20/11/2023
Data wejścia w życie: 10/12/2023