(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7436)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 9 września 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").
(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów dotyczą następujących kwestii: "[z]amieszczenie kodów QR na każdym przystanku autobusowym pozwoli pasażerom uzyskać dostęp do danych w czasie rzeczywistym dotyczących rozkładów jazdy, tras, opóźnień i aktualizacji; inicjatywa ta ma zrewolucjonizować dostępność informacji o transporcie publicznym we wszystkich państwach członkowskich UE. Te łatwo dostępne informacje poprawią komfort pasażerów i zmniejszą niepewność, są też zgodne z celami w dziedzinie zrównoważonego transportu, które obejmują promowanie korzystania z transportu publicznego. Inicjatywa wspiera wizję bardziej ekologicznych miast, gdyż zachęca do podróżowania autobusami, co zmniejszy zatory komunikacyjne i emisje. Zgodnie z postanowieniami traktatów UE, m.in. dotyczącymi jednolitego rynku cyfrowego, inicjatywa służy wprowadzeniu nowoczesnych technologii do usług publicznych, co umożliwi pasażerom podejmowanie świadomych decyzji. Przejrzystość ta jest zgodna z unijnymi zasadami ochrony konsumentów, gdyż udostępniane będą dokładne i aktualne informacje".
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Powołano się w nim na "potrzebę poprawy komfortu i mobilności pasażerów korzystających z sieci transportu publicznego Unii Europejskiej" oraz "poprawy dostępu do informacji w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w celu zmniejszenia niepewności, z jaką zmagają się pasażerowie w odniesieniu do rozkładów jazdy autobusów, ich sprawności, opóźnień i alternatyw". W załączniku wskazano pięć celów: "1. Wyższy komfort pasażerów"; "2. Zmniejszona niepewność"; "3. Promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju"; "4. Integracja technologii cyfrowych"; "5. Przejrzystość i dostępność". Organizatorzy uważają, że inicjatywa "jest zgodna z zaangażowaniem UE na rzecz zrównoważonej mobilności, wydajnego transportu i innowacji technologicznych" oraz że sprzyja bardziej ekologicznemu transportowi i wdrożeniu agendy cyfrowej Unii.
(4) Wraz z wnioskiem o rejestrację organizatorzy przedłożyli dodatkowy dokument dołączony do inicjatywy przedstawiający w ogólnym zarysie projekt aktu prawnego.
(5) Komisja uważa, że cele inicjatywy mogą zasadniczo być objęte zakresem art. 91 ust. 1 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z tym przepisem Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów, ustanawiają wszelkie inne właściwe przepisy w celu wykonania art. 90 TFUE dotyczącego wspólnej polityki transportowej.
(6) Z tego względu Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").
(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2023 r.