Decyzja wykonawcza 2023/2523 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej EU Live Bus Stop Info (Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2523
z dnia 8 listopada 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 7436)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 9 września 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów dotyczą następujących kwestii: "[z]amieszczenie kodów QR na każdym przystanku autobusowym pozwoli pasażerom uzyskać dostęp do danych w czasie rzeczywistym dotyczących rozkładów jazdy, tras, opóźnień i aktualizacji; inicjatywa ta ma zrewolucjonizować dostępność informacji o transporcie publicznym we wszystkich państwach członkowskich UE. Te łatwo dostępne informacje poprawią komfort pasażerów i zmniejszą niepewność, są też zgodne z celami w dziedzinie zrównoważonego transportu, które obejmują promowanie korzystania z transportu publicznego. Inicjatywa wspiera wizję bardziej ekologicznych miast, gdyż zachęca do podróżowania autobusami, co zmniejszy zatory komunikacyjne i emisje. Zgodnie z postanowieniami traktatów UE, m.in. dotyczącymi jednolitego rynku cyfrowego, inicjatywa służy wprowadzeniu nowoczesnych technologii do usług publicznych, co umożliwi pasażerom podejmowanie świadomych decyzji. Przejrzystość ta jest zgodna z unijnymi zasadami ochrony konsumentów, gdyż udostępniane będą dokładne i aktualne informacje".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Powołano się w nim na "potrzebę poprawy komfortu i mobilności pasażerów korzystających z sieci transportu publicznego Unii Europejskiej" oraz "poprawy dostępu do informacji w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w celu zmniejszenia niepewności, z jaką zmagają się pasażerowie w odniesieniu do rozkładów jazdy autobusów, ich sprawności, opóźnień i alternatyw". W załączniku wskazano pięć celów: "1. Wyższy komfort pasażerów"; "2. Zmniejszona niepewność"; "3. Promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju"; "4. Integracja technologii cyfrowych"; "5. Przejrzystość i dostępność". Organizatorzy uważają, że inicjatywa "jest zgodna z zaangażowaniem UE na rzecz zrównoważonej mobilności, wydajnego transportu i innowacji technologicznych" oraz że sprzyja bardziej ekologicznemu transportowi i wdrożeniu agendy cyfrowej Unii.

(4) Wraz z wnioskiem o rejestrację organizatorzy przedłożyli dodatkowy dokument dołączony do inicjatywy przedstawiający w ogólnym zarysie projekt aktu prawnego.

(5) Komisja uważa, że cele inicjatywy mogą zasadniczo być objęte zakresem art. 91 ust. 1 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z tym przepisem Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów, ustanawiają wszelkie inne właściwe przepisy w celu wykonania art. 90 TFUE dotyczącego wspólnej polityki transportowej.

(6) Z tego względu Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").

(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE").

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "EU Live Bus Stop Info" ("Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE"), reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Hubert Willy LEHMANN i Mihaela-Valentina MONCEANU.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2523

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2523 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej EU Live Bus Stop Info (Informacje w czasie rzeczywistym na przystankach autobusowych w UE) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 08/11/2023
Data ogłoszenia: 16/11/2023