Rozporządzenie delegowane 2023/2515 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 w odniesieniu do niektórych wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania zwierząt lądowych w obrębie Unii

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2515
z dnia 8 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 w odniesieniu do niektórych wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania zwierząt lądowych w obrębie Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 131 ust. 1 lit. c) i d), art. 132 ust. 2, art. 140 lit. b), art. 144 ust. 1 lit. a) i b), art. 146 ust. 1 i art. 149 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób. W części IV tytuł I rozdział 3 tego rozporządzenia określono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania utrzymywanych zwierząt lądowych w obrębie terytorium Unii.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 2  uzupełnia przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób ustanowione w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do przemieszczania utrzymywanych zwierząt lądowych, dzikich zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w obrębie terytorium Unii. Ponadto rozporządzenie ma na celu zebranie przepisów dotyczących chorób zwierząt w jednym akcie prawnym, aby uniknąć ich rozproszenia w wielu różnych dokumentach. Różne środki zmniejszające ryzyko, które mają na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób umieszczonych w wykazie na skutek przemieszczania zwierząt w obrębie terytorium Unii i treść przepisów są ze sobą ściśle powiązane i będą mieć zastosowanie do wszystkich podmiotów przemieszczających utrzymywane lub dzikie zwierzęta lądowe. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także ułatwienie stosowania przepisów i uniknięcie ich powielania, niniejszą zmianę należy ustanowić jednym aktem prawnym, a nie wieloma odrębnymi aktami prawnymi zawierającymi wzajemne odniesienia.

(3) Zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej jest wymienione w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 3  jako choroba kategorii D, w przypadku której konieczne jest wprowadzenie środków, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu ze względu na przemieszczanie między państwami członkowskimi. Sytuacja epidemiologiczna w Unii w odniesieniu do tej choroby zmieniła się od czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2016/429 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 dzięki pierwszemu zgłoszeniu wystąpienia ognisk choroby w Unii w kilku państwach członkowskich.

(4) Zgodnie z wymogiem ustanowionym w art. 132 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/429 Komisja określa maksymalne ramy czasowe, w których podmiot prowadzący rzeźnię odbierającą utrzymywane zwierzęta kopytne przeznaczone do uboju pochodzące z innego państwa członkowskiego powinien dopilnować, aby zwierzęta te zostały poddane ubojowi. Przemieszczanie przesyłek z niektórymi zwierzętami kopytnymi podatnymi na zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej do rzeźni w innym państwie członkowskim może wiązać się ze szczególnym ryzykiem rozprzestrzenienia się choroby z powodu przeniesienia jej przez wektory. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem przewidzieć takie maksymalne ramy czasowe, w których zwierzęta należy poddać ubojowi, aby zapewnić, że ich status zdrowotny nie zagraża statusowi zdrowotnemu zwierząt znajdujących się w miejscu przeznaczenia.

(5) Aby zaradzić nowej sytuacji epidemiologicznej związanej z zakażeniem wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej, a jednocześnie wciąż zapobiegać jego rozprzestrzenianiu się w wyniku przemieszczania między państwami członkowskimi, należy dostosować rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688. W niniejszym rozporządzeniu przewidziano dwa nowe środki zmniejszające ryzyko: ustanowienie stref sezonowo wolnych od zakażeń wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej oraz korzystanie z zakładów chronionych przed wektorami, które to środki mają zastosowanie do przemieszczeń z obszarów otaczających ogniska zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej. Nowe środki zmniejszające ryzyko są zgodne z międzynarodowymi normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH).

(6) W art. 67 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określono wymagania dotyczące przemieszczania ptaków żyjących w niewoli przeznaczonych na wystawy oraz ich przemieszczania z tych wystaw. Rozporządzenie to stanowi jednak, że ptaki te powinny wracać wyłącznie do państwa członkowskiego pochodzenia. Niektóre ptaki żyjące w niewoli mogą jednak zmienić właściciela podczas wystawy, a wówczas muszą zostać wysłane do państwa członkowskiego, które nie jest państwem członkowskim pochodzenia. Należy zatem zezwolić na takie przemieszczanie, a także - ponieważ ptaki są przemieszczane z wystawy w państwie członkowskim, które nie jest państwem członkowskim pochodzenia do zakładu w trzecim państwie członkowskim - określić warunki tego szczególnego przemieszczenia między państwami członkowskimi.

(7) W art. 91 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określono ramy czasowe kontroli identyfikacyjnej i badania klinicznego koniowatych przed wydaniem świadectwa zdrowia zwierząt. Obecnie możliwość przeprowadzania kontroli i badań w ostatnim dniu roboczym przed wyjazdem jest ograniczona tylko do niektórych konio- watych. Aby ułatwić przemieszczanie wszystkich koniowatych, w tym zwierząt biorących udział w zawodach, wyścigach i innych imprezach jeździeckich, do innych państw członkowskich w weekendy i dni wolne od pracy, należy zezwolić na przeprowadzanie takich kontroli i badań na tych zwierzętach ostatniego dnia roboczego przed wyjazdem z zakładu pochodzenia.

(8) W art. 92 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 przewidziano odstępstwo od 10-dniowego okresu ważności świadectwa zdrowia zwierząt. Opierając się na doświadczeniach z wdrażania tego przepisu, należy doprecyzować, że świadectwo zdrowia zwierząt powinno być ważne przez 30 dni, jeżeli jest wydawane dla pojedynczego zwierzęcia koniowatego, któremu towarzyszy unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny zawierający ważny znak zatwierdzenia lub ważną licencję, ale nie dla przesyłki koniowatych.

(9) W części 6 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określono metody diagnostyczne dotyczące wirusowej biegunki bydła, które należy stosować w związku z przemieszczaniem zwierząt w obrębie terytorium Unii. Neutralizacja wirusa - będąca metodą diagnostyczną - nie jest wymieniona w tym załączniku, chociaż może być wykorzystana, aby wykazać, że poszczególne zwierzęta przed przemieszczeniem nie są zakażone, zgodnie z podręcznikiem badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt. W związku z tym do wykazu zatwierdzonych metod diagnostycznych należy dodać neutralizację wirusa.

(10) Art. 45 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035 4  przewiduje obowiązkową indywidualną identyfikację owiec i kóz, które nie są przeznaczone do przemieszczania z zakładu urodzenia bezpośrednio do rzeźni. W art. 18 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 błędnie określono alternatywy dla obowiązkowej indywidualnej identyfikacji utrzymywanych owiec i kóz przeznaczonych do uboju w innym państwie członkowskim. W celu zapewnienia jasności i spójności należy sprostować art. 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688.

(11) Art. 43 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 błędnie odnosi się do możliwości braku identyfikacji owiec i kóz przeznaczonych do uboju, co stanowi naruszenie art. 45 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035. W celu zapewnienia jasności i spójności należy sprostować art. 43 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688.

(12) Doświadczenia państw członkowskich ze stosowania przepisów określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 dotyczącym przemieszczania psów, kotów i fretek domowych do celów handlowych wskazują, że należy bardziej klarownie określić dokumentację, która powinna towarzyszyć takim zwierzętom, oraz doprecyzować zasady kontroli takiej dokumentacji. W szczególności w art. 53 lit. b) błędnie wymaga się, aby indywidualne dokumenty identyfikacyjne wykazywały, że zwierzęta pochodzą z zakładu, w którym nie zgłoszono zakażenia wirusem wścieklizny przed wyjazdem zwierząt, przy czym wymaganie to należy podać w towarzyszącym świadectwie zdrowia zwierząt. W art. 86 ust. 1 brakuje odniesienia do związku z dokumentem identyfikacyjnym, a zatem artykuł ten nie jest zgodny z porównywalnym art. 86 ust. 2 i należy dodać odniesienie. W art. 91 ust. 1 lit. j) należy jaśniej określić kontrolę dokumentu identyfikacyjnego, której przeprowadzenie przewiduje się już w ramach kontroli identyfikacyjnej zwierząt. Należy zatem odpowiednio sprostować art. 53 lit. b), art. 86 ust. 1 i art. 91 ust. 1 lit. j).

(13) W art. 69 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 przewidziano odstępstwo dotyczące przemieszczania utrzymywanych koniowatych do innych państw członkowskich. Odstępstwo to umożliwia przemieszczanie zarejestrowanych koniowatych do innych państw członkowskich bez świadectwa zdrowia zwierząt pod pewnymi warunkami. Należy sprostować ten przepis w celu wyjaśnienia kolejnych kroków, które państwa członkowskie muszą podjąć, aby móc skorzystać z tego odstępstwa. Wymagane jest również wyjaśnienie, że państwo członkowskie pochodzenia może przemieszczać utrzymywane koniowate na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia w ramach odstępstwa tylko wtedy, gdy państwo członkowskie pochodzenia spełniło warunki ustanowione przez państwo członkowskie przeznaczenia i państwo członkowskie pochodzenia powiadomiło państwo członkowskie przeznaczenia o zamiarze zastosowania odstępstwa.

(14) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 wprowadza się następujące zmiany:

(1)
w art. 9 dodaje się ustęp 3 w brzmieniu:

"3. Podmioty prowadzące rzeźnie muszą zapewnić, aby zwierzęta należące do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej były poddawane ubojowi najpóźniej w ciągu 24 godzin od przybycia do rzeźni, gdy pochodzą z innego państwa członkowskiego i nie spełniają wymagań określonych odpowiednio w art. 10 ust. 1 lit. f), art. 15 ust. 1 lit. e), art. 23 ust. 1 lit. g), art. 26 ust. 1 lit. g) lub art. 29 ust. 1 lit. f), w odniesieniu do każdego z tych gatunków.";

(2)
w art. 10 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) zwierzęta pochodzą z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej:

(i) nie zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby; lub

(ii) zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby, ale spełniono wymogi z jednej z poniższych grup wymogów:

1. zwierzęta były trzymane w strefie sezonowo wolnej od zakażeń wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zgodnie z załącznikiem IX części 1 i 2:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby; lub

2. zwierzęta były chronione przed atakami wektorów w trakcie transportu do miejsca przeznaczenia i chronione przed atakami wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, spełniającym wymogi określone w załączniku IX część 3:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów.";

b)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od lit. f) ppkt (ii) właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia może zezwolić na przemieszczanie, które nie spełnia jednego z wymogów określonych w tej literze, do innego państwa członkowskiego lub na jego obszar, jeżeli państwo członkowskie przeznaczenia:

a) zawiadomiło Komisję i pozostałe państwa członkowskie, że takie przemieszczanie zostało dozwolone; oraz

b) przyjmuje zwierzęta niezależnie od państwa członkowskiego lub jego obszaru ich pochodzenia.";

(3)
w art. 15 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) zwierzęta pochodzą z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej:

(i) nie zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby; lub

(ii) zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby, ale spełniono wymogi z jednej z poniższych grup wymogów:

1. zwierzęta były trzymane w strefie sezonowo wolnej od zakażeń wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zgodnie z załącznikiem IX części 1 i 2:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby; lub

2. zwierzęta były chronione przed atakami wektorów w trakcie transportu do miejsca przeznaczenia i chronione przed atakami wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, spełniającym wymogi określone w załączniku IX część 3:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów.";

b)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od lit. e) ppkt (ii) właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia może zezwolić na przemieszczanie, które nie spełnia jednego z wymogów określonych w tej literze, do innego państwa członkowskiego lub na jego obszar, jeżeli państwo członkowskie przeznaczenia:

a) zawiadomiło Komisję i pozostałe państwa członkowskie, że takie przemieszczanie zostało dozwolone; oraz

b) przyjmuje zwierzęta niezależnie od państwa członkowskiego lub jego obszaru ich pochodzenia.";

(4)
w art. 23 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) zwierzęta pochodzą z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej:

(i) nie zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby; lub

(ii) zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby, ale spełniono wymogi z jednej z poniższych grup wymogów:

1. zwierzęta były trzymane w strefie sezonowo wolnej od zakażeń wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zgodnie z załącznikiem IX części 1 i 2:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby; lub

2. zwierzęta były chronione przed atakami wektorów w trakcie transportu do miejsca przeznaczenia i chronione przed atakami wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, spełniającym wymogi określone w załączniku IX część 3:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów.";

b)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od lit. g) ppkt (ii) właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia może zezwolić na przemieszczanie, które nie spełnia jednego z wymogów określonych w tej literze, do innego państwa członkowskiego lub na jego obszar, jeżeli państwo członkowskie przeznaczenia:

a) zawiadomiło Komisję i pozostałe państwa członkowskie, że takie przemieszczanie zostało dozwolone; oraz

b) przyjmuje zwierzęta niezależnie od państwa członkowskiego lub jego obszaru ich pochodzenia.";

(5)
w art. 26 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) zwierzęta pochodzą z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej:

(i) nie zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby; lub

(ii) zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby, ale spełniono wymogi z jednej z poniższych grup wymogów:

1. zwierzęta były trzymane w strefie sezonowo wolnej od zakażeń wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zgodnie z załącznikiem IX części 1 i 2:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby; lub

2. zwierzęta były chronione przed atakami wektorów w trakcie transportu do miejsca przeznaczenia i chronione przed atakami wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, spełniającym wymogi określone w załączniku IX część 3:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów.";

b)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od lit. g) ppkt (ii) właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia może zezwolić na przemieszczanie, które nie spełnia jednego z wymogów określonych w tej literze, do innego państwa członkowskiego lub na jego obszar, jeżeli państwo członkowskie przeznaczenia:

a) zawiadomiło Komisję i pozostałe państwa członkowskie, że takie przemieszczanie zostało dozwolone; oraz

b) przyjmuje zwierzęta niezależnie od państwa członkowskiego lub jego obszaru ich pochodzenia.";

(6)
w art. 29 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) zwierzęta pochodzą z zakładu położonego na obszarze w promieniu co najmniej 150 km wokół tego zakładu, w którym zakażenie wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej:

(i) nie zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby; lub

(ii) zostało zgłoszone w ciągu ostatnich 2 lat przed wyjazdem u zwierząt utrzymywanych należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do tej choroby, ale spełniono wymogi z jednej z poniższych grup wymogów:

1. zwierzęta były trzymane w strefie sezonowo wolnej od zakażeń wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej zgodnie z załącznikiem IX części 1 i 2:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od wprowadzenia zwierzęcia do strefy sezonowo wolnej od zakażenia wirusem choroby; lub

2. zwierzęta były chronione przed atakami wektorów w trakcie transportu do miejsca przeznaczenia i chronione przed atakami wektorów w zakładzie zabezpieczonym przed wektorami, spełniającym wymogi określone w załączniku IX część 3:

– przez co najmniej 60 dni przed datą przemieszczenia, lub

– przez co najmniej 28 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym badanie serologiczne przeprowadzone na próbkach pobranych co najmniej po upływie 28 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów, lub

– przez co najmniej 14 dni przed datą przemieszczenia i przeszły z wynikiem ujemnym test PCR przeprowadzony na próbkach pobranych co najmniej po upływie 14 dni od daty rozpoczęcia okresu ochrony przed atakami wektorów.";

b)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od lit. f) ppkt (ii) właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia może zezwolić na przemieszczanie, które nie spełnia jednego z wymogów określonych w tej literze, do innego państwa członkowskiego lub na jego obszar, jeżeli państwo członkowskie przeznaczenia:

a) zawiadomiło Komisję i pozostałe państwa członkowskie, że takie przemieszczanie zostało dozwolone; oraz

b) przyjmuje zwierzęta niezależnie od państwa członkowskiego lub jego obszaru ich pochodzenia.";

(7)
w art. 67 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Podmioty zapewniają, aby ptaki żyjące w niewoli, które przemieszczono na wystawę zgodnie z ust. 1 i 2, były przemieszczane z powrotem do państwa członkowskiego pochodzenia wyłącznie wtedy, gdy spełniają następujące wymagania:

a) ptakom towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z art. 71 ust. 1 lub przez organ państwa członkowskiego, w którym odbywa się wystawa. Ten ostatni organ wydaje świadectwo zdrowia zwierząt na podstawie urzędowych informacji zawartych w świadectwie wydanym przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia;

b) przemieszczanie ma miejsce w okresie ważności świadectwa wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia;

c) podczas wystawy ptaki nie miały kontaktu z ptakami o niższym statusie zdrowotnym.

W przypadku gdy świadectwo zdrowia zwierząt zostało wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia, lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 3 lit. c), w odniesieniu do ptaków innych niż te uczestniczące w pokazach lotów ptaków lub podmiot odpowiedzialny za ptaki, które uczestniczyły w pokazach lotów ptaków, wydaje oświadczenie, że ptaki nie miały kontaktu z ptakami o niższym statusie zdrowotnym podczas pokazów lotów ptaków.

5. Podmioty zapewniają, by ptaki żyjące w niewoli, które przemieszczono na wystawę zgodnie z ust. 1 i 2, były przemieszczane do państwa członkowskiego, które nie jest państwem członkowskim pochodzenia wyłącznie wtedy, gdy spełniają następujące wymagania:

a) ptakom towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego wystawy i wypełnione na podstawie urzędowych informacji zawartych w świadectwie wydanym przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z art. 71 ust. 1;

b) przemieszczanie ma miejsce w okresie ważności świadectwa wydanego przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia;

c) podczas wystawy ptaki nie miały kontaktu z ptakami o niższym statusie zdrowotnym;

d) jeżeli wystawa ma miejsce w państwie członkowskim lub jego obszarze, które nie mają statusu strefy wolnej od zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu bez szczepień, ptaki należące do gatunków z rzędu grzebiących nie są przemieszczane do państwa członkowskiego lub jego obszarze o statusie strefy wolnej od zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu bez szczepień, chyba że wszystkie ptaki należące do gatunków z rzędu grzebiących znajdujące się na wystawie spełniają wymogi art. 62 lit. a).

Podmiot w miejscu przeznaczenia zapewnia, aby ptaki były trzymane w izolacji od wszelkich innych ptaków przez 21 dni od dnia przybycia.";

(8)
art. 91 ust. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w ciągu ostatnich 48 godzin lub ostatniego dnia roboczego przed wyjazdem z zakładu pochodzenia w odniesieniu do koniowatych;";

(9)
art. 92 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Na zasadzie odstępstwa od okresu ważności świadectwa zdrowia zwierząt, o którym mowa w art. 91 ust. 3, świadectwo zdrowia zwierząt wydane dla jednego zwierzęcia koniowatego, o którym mowa w art. 76 ust. 2 lit. a), jest ważne przez 30 dni, pod warunkiem że:

a) zwierzęciu z rodziny koniowatych, które ma być przemieszczane, towarzyszy unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny, jak określono w art. 114 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/429, który zawiera ważny znak zatwierdzenia wydany przez właściwy organ lub podmiot, któremu przekazano to zadanie na okres nieprzekra- czający 4 lat, w celu potwierdzenia, że zwierzę to przebywa zwykle w zakładzie uznanym przez właściwy organ za zakład o niskim ryzyku dla zdrowia ze względu na częste kontrole stanu zdrowia zwierząt, dodatkowe kontrole identyfikacyjne i badania stanu zdrowia oraz brak krycia naturalnego w zakładzie, z wyjątkiem specjalnie przeznaczonych do tego celu i oddzielonych pomieszczeń;

lub

b) zarejestrowanemu zwierzęciu koniowatemu, które ma być przemieszczone, towarzyszy unikalny dożywotni dokument identyfikacyjny, jak określono w art. 114 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2016/429, który zawiera ważną licencję wydaną na okres nieprzekraczający 4 lat przez krajową federację Fédération Équestre Internationale na udział w zawodach jeździeckich lub przez właściwy organ ds. wyścigów na udział w wyścigach, które to dokumenty potwierdzają co najmniej dwie wizyty lekarza weterynarii rocznie, w tym wizyty niezbędne do przeprowadzania regularnych szczepień przeciwko influenzie koni i badań wymaganych na potrzeby przemieszczania do innych państw członkowskich lub państw trzecich.";

(10)
w załączniku I część 6 pkt 2 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) neutralizacja wirusa.";

(11)
dodaje się załącznik IX w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 wprowadza się następujące sprostowania:

(1)
uchyla się art. 18 lit. a);
(2)
art. 43 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku utrzymywanych zwierząt kopytnych przeznaczonych do uboju za gromadzenie uznaje się gromadzenie zwierząt z więcej niż jednego zakładu przez okres krótszy niż 20 dni po opuszczeniu zakładu pochodzenia.";

(3)
w art. 53 lit. b) formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"b) zwierzętom towarzyszy indywidualny dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 71 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035, oraz";

(4)
art. 69 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 69

Odstępstwo dotyczące przemieszczania utrzymywanych koniowatych do innych państw członkowskich

Właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia może zezwolić na przemieszczanie do innego państwa członkowskiego zarejestrowanych koniowatych niespełniających wymagań w zakresie certyfikacji zdrowia zwierząt określonych w art. 143 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429, pod warunkiem że:

a) właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia ustalił warunki na podstawie wymogów, o których mowa w lit. b) i c), oraz poinformował Komisję i pozostałe państwa członkowskie, że takie przemieszczanie jest dozwolone;

b) zwierzęta utrzymywane i przemieszczane na terytorium państwa członkowskiego pochodzenia i państwa członkowskiego przeznaczenia spełniają co najmniej wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania utrzymywanych koniowatych do innych państw członkowskich, a zwłaszcza szczególne wymagania w zakresie zdrowia zwierząt określone w art. 22;

c) właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia spełnia ustanowiony przez właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia warunek identyfikowalności przemieszczanych zwierząt i powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia o zamiarze skorzystania z odstępstwa.";

(5)
art. 86 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Świadectwo zdrowia zwierząt dla psów, kotów i fretek domowych z wyłączeniem psów, kotów i fretek domowych, o których mowa w ust. 2, wydawane przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z art. 71 ust. 1, zawiera informacje ogólne przewidziane w załączniku VIII część 1 pkt 1 i poświadczenie zgodności z wymogami przewidzianymi w art. 53 oraz, w stosownych przypadkach, w art. 54, a także link do dokumentu identyfikacyjnego, o którym mowa w art. 71 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035.";

(6)
art. 91 ust. 1 lit. j) otrzymuje brzmienie:

"j) w odniesieniu do psów, kotów, fretek domowych - kontrolę indywidualnych dokumentów identyfikacyjnych zgodnie z art. 71 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035, oraz w odniesieniu do psów, kotów, fretek domowych i innych zwierząt drapieżnych - kontrolę identyfikacyjną i badanie kliniczne, a w przypadku gdy nie jest ono możliwe, kontrolę kliniczną zwierząt znajdujących się w przesyłce w celu wykrycia objawów klinicznych lub podejrzenia wystąpienia chorób umieszczonych w wykazie w odniesieniu do danego gatunku;".

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK IX

ŚRODKI ZMNIEJSZAJĄCE RYZYKO ZAKAŻENIA WIRUSEM KRWOTOCZNEJ CHOROBY ZWIERZYNY PŁOWEJ W PRZYPADKU PRZEMIESZCZANIA DO INNYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UTRZYMYWANYCH ZWIERZĄT KOPYTNYCH

Część 1

Strefy sezonowo wolne od zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej

1. W przypadku przemieszczania utrzymywanych zwierząt kopytnych do innych państw członkowskich można ustanowić strefy sezonowo wolne od zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej, jeżeli właściwy organ ustalił początek i koniec okresu wolnego od wektorów na podstawie nadzoru entomologicznego zgodnie z częścią 2.

2. Na zasadzie odstępstwa od pkt 1, jeżeli pomyślnie wykazano trwanie okresu wolnego od wektorów przez okres 3 kolejnych lat, dodatkowe kryteria takie jak temperatura mogą zastąpić nadzór entomologiczny na potrzeby ustalenia, na podstawie dowodów naukowych, początku i końca okresu wolnego od wektorów.

3. Strefy sezonowo wolne od zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej są niezwłocznie likwidowane, jeśli istnieją dowody wskazujące na koniec okresu wolnego od wektorów lub na występowanie wirusa krwotocznej choroby zwierzyny płowej.

Część 2

Nadzór entomologiczny

1. Nadzór entomologiczny musi obejmować co najmniej aktywny coroczny program odłowu wektorów za pomocą ustawionych na stałe pułapek zasysających, mający na celu określenie dynamiki populacyjnej wektorów lub, w stosownych przypadkach, okresu wolnego od wektorów.

2. Pułapki zasysające wyposażone w lampy ultrafioletowe muszą być stosowane zgodnie z uprzednio ustanowionymi protokołami; pułapki muszą być włączane na całą noc i działać co najmniej przez:

a) jedną noc w tygodniu - w ciągu miesiąca poprzedzającego spodziewany początek okresu wolnego od wektorów oraz w ciągu miesiąca poprzedzającego spodziewany koniec tego okresu; oraz

b) jedną noc w miesiącu - w okresie wolnym od wektorów.

Na podstawie informacji uzyskanych w ciągu pierwszych 3 lat działania pułapek zasysających częstotliwość ich działania może być odpowiednio dostosowywana.

3. Co najmniej jedna pułapka zasysająca musi znaleźć się w każdej jednostce geograficznej o powierzchni 45 km na 45 km w całej strefie sezonowo wolnej od zakażenia wirusem krwotocznej choroby zwierzyny płowej, a jednostki geograficzne mogą być dostosowywane do sytuacji epidemiologicznej. Część kuczmanów schwytanych w pułapki zasysające musi zostać przesłana do wyspecjalizowanego laboratorium będącego w stanie przeliczyć i zidentyfikować liczbę osobników przypuszczalnych gatunków wektorowych lub kompleksów gatunków wektorowych.

4. W przypadku prowadzenia nadzoru entomologicznego w kontekście ustalenia okresu wolnego od wektorów, interpretacja wyników wymaga określenia maksymalnej wartości progowej dla gatunków z rodzaju Culicoides. W przypadku braku rzetelnych dowodów uzasadniających określenie maksymalnej wartości progowej, jako maksymalna wartość progowa musi zostać zastosowane kryterium całkowitego braku osobników należących do gatunku Culicoides imicola i obecność mniej niż pięciu samic gatunków z rodzaju Culicoides, które złożyły już jaja, w każdej pułapce.

Część 3

Zakład zabezpieczony przed wektorami

Zakład zabezpieczony przed wektorami musi spełniać następujące wymogi:

a) ma odpowiednie bariery fizyczne w punktach wejścia i wyjścia;

b) otwory muszą być zamknięte odpowiednio gęstą siatką chroniącą przed wektorami, która musi być w regularnych odstępach czasu impregnowana zatwierdzonym insektycydem zgodnie z instrukcjami producenta; c) nadzór i kontrola wektorów muszą być przeprowadzane wewnątrz i wokół zakładu zabezpieczonego przed wektorami;

d) muszą zostać wprowadzone środki w celu ograniczenia lub wyeliminowania miejsc wylęgu wektorów w pobliżu zakładu zabezpieczonego przed wektorami; oraz

e) muszą zostać wdrożone standardowe procedury operacyjne obejmujące opisy systemów bezpieczeństwa i systemów alarmowych na potrzeby działalności zakładu zabezpieczonego przed wektorami i transportu zwierząt do miejsca załadunku."

1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w obrębie terytorium Unii (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 140).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie stosowania niektórych przepisów dotyczących zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania do kategorii chorób umieszczonych w wykazie oraz ustanawiające wykaz gatunków i grup gatunków, z którymi wiąże się znaczne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w tym wykazie (Dz.U. L 308 z 4.12.2018, s. 21).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2035 z dnia 28 czerwca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zakładów utrzymujących zwierzęta lądowe i wylęgarni oraz identyfikowalności niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 115).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2515

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2515 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 w odniesieniu do niektórych wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania zwierząt lądowych w obrębie Unii
Data aktu: 08/09/2023
Data ogłoszenia: 14/11/2023
Data wejścia w życie: 04/12/2023