Rezolucja 2023/1951 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ekologicznego Lotnictwa (do 30 listopada 2021 r.: Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2") za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1951
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ekologicznego Lotnictwa (do 30 listopada 2021 r.: Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2") za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ekologicznego Lotnictwa na rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0078/2023),

A. mając na uwadze, że wspólne przedsięwzięcie na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie aero- nautyki z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. w ramach siódmego programu ramowego w zakresie badań na okres 10 lat (Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 1"); mając na uwadze, że w maju 2014 r. Rada wydłużyła czas trwania wspólnego przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont 2020" do dnia 31 grudnia 2024 r. (Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2");

B. mając na uwadze, że w listopadzie 2021 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2021/2085 1  ("Jednolity Akt Podstawowy"), w którym w miejsce Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" ustanowiono Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa ("Wspólne Przedsięwzięcie") w ramach programu "Horyzont Europa" na okres kończący się 31 grudnia 2031 r.;

C. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa to partnerstwo publiczno-prywatne działające na rzecz transformacji lotnictwa w kierunku zrównoważonej i neutralnej dla klimatu przyszłości;

D. mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, reprezentowana przez Komisję, oraz organizacje z branży lotniczej uczestniczące w pracach nad nowym światowym standardem w zakresie niezawodnego i neutralnego pod względem klimatu lotnictwa;

E. mając na uwadze, że wkład finansowy Unii we Wspólne Przedsięwzięcie, w tym środki EOG, to maksymalnie 1,7 mld EUR na pokrycie kosztów administracyjnych i operacyjnych, w tym maksymalnie 39 223 000 EUR na pokrycie kosztów administracyjnych; mając na uwadze, że w ciągu 10 lat członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia inni niż Unia mają wnieść łączny wkład w wysokości co najmniej 2,4 mld EUR, w tym do 39 223 000 EUR na pokrycie kosztów administracyjnych, lub zorganizować wniesienie takiego wkładu przez podmioty wchodzące w ich skład lub z nimi stowarzyszone;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. z zadowoleniem przyjmuje, na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego ("sprawozdania Trybunału"), że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2021 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2021 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji, i że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

2. przyznaje, że program "Horyzont Europa" przewiduje ambitne cele dla Wspólnego Przedsięwzięcia, które można osiągnąć tylko wówczas, gdy zostaną opracowane i wdrożone skuteczne rozwiązania, które usuną słabości w systemach kontroli wewnętrznej i przygotują na przyszłe wyzwania wynikające ze zwiększonej odpowiedzialności, np. w zakresie zarządzania i planowania zasobów ludzkich; zwraca w tym kontekście uwagę, że szczególnie skomplikowane i uciążliwe obliczenia oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości wiążą się ze znacznym ryzykiem błędu, i dlatego wzywa do przeanalizowania możliwych uproszczeń, o ile są one możliwe i zgodne z istniejącymi ramami prawnymi;

3. odnotowuje, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia dostępny w 2021 r. (w tym ponownie wprowadzone niewykorzystane środki z poprzednich lat, dochody przeznaczone na określony cel i środki realokowane na następny rok) obejmował środki na zobowiązania w wysokości 182,6 mln EUR oraz środki na płatności w wysokości 189,9 mln EUR;

4. rozumie, że na wykonanie budżetu wpłynęła sytuacja związana z pandemią COVID-19, w szczególności jeśli chodzi o środki na płatności przeznaczone na wydatki administracyjne, oraz że mimo to wskaźnik wykonania środków na zobowiązania Wspólnego Przedsięwzięcia w 2021 r. wyniósł 99,6 % (z wyłączeniem niewykorzystanych środków, które nie były wymagane w bieżącym roku), a środki na płatności wykonano w 82,3 % dostępnych środków, z wyłączeniem niewykorzystanych środków na 2021 r. w wysokości 22,9 mln EUR (wskaźnik wykonania wynosi 56,3 %, jeżeli niewykorzystane środki są uwzględnione jako całkowity budżet na płatności);

5. zauważa, że według stanu na koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaciągnęło zobowiązania w wysokości 1 716 mln EUR na poczet popisanych umów o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020"; tym samym wykorzystało ono niemal w pełni maksymalną kwotę wkładu UE; zauważa, że z tej kwoty w najbliższych latach do wypłaty pozostaje jeszcze około 273 mln EUR (16 %); zauważa ponadto, że członkowie prywatni podjęli zobowiązania prawne do przekazania wkładów niepieniężnych w wysokości 2 113,8 mln EUR;

6. podkreśla, że wskaźnik wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na zobowiązania i płatności na 2021 r. w programie "Horyzont 2020" wyniósł odpowiednio 100 % i 83 %;

7. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że planowanie na lata 2022-2023 zostało zmienione w celu uwzględnienia przeniesień z lat 2020-2021 (niewykorzystane środki i ponownie zaplanowane cele), aby przedstawić sprawozdanie z pozostałych działań do końca programu; zauważa, że kolejny okres będzie krytyczny, ponieważ oczekuje się, że 70 % wyników zostanie osiągniętych w ciągu ostatnich dwóch lat programu, a pozostałe środki finansowe na poziomie programu wyniosą ok. 10 %; zauważa ponadto, że ryzyko opóźnień w niektórych obszarach platform demonstracyjnych dla innowacyjnych statków powietrznych/zintegrowanych demonstratorów technologii (PDISP/ZDT) pozostaje wysokie i wymaga szczególnego monitorowania ze strony członków w celu osiągnięcia wyników w okresie realizacji programu "Czyste Niebo 2"; zauważa ponadto, że w następnym okresie oczekuje się, iż wszystkie platformy demonstracyjne dla innowacyjnych statków powietrznych (PDISP), zintegrowane demonstratory technologii (ZDT) i działania poprzeczne potwierdzą plan, który ma zostać zakończony w ramach oceny śródokreso- wej (przewidzianej na lipiec 2022 r.), a okresowe przeglądy postępów odegrają kluczową rolę w ocenie osiągniętych łącznych wyników i potwierdzą plan realizacji rezultatów zgodnie z harmonogramem;

Personel i zamówienia publiczne

8. zauważa, że plan zatrudnienia Wspólnego Przedsięwzięcia na 2021 r. obejmował łącznie 42 pracowników statutowych (pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych) oraz dwóch oddelegowanych ekspertów krajowych, przy czym na koniec 2021 r. obsadzonych było 42 stanowisk; zauważa, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło proces rekrutacji na dwa stanowiska (kierownik zespołu i specjalista ds. projektów); zauważa ponadto, że poza stanowiskami statutowymi Wspólne Przedsięwzięcie korzysta z usług zewnętrznych usługodawców, takich jak webmaster, firma świadcząca usługi informatyczne, wykorzystywana wspólnie z innymi Wspólnymi Przedsięwzięciami, dziewięciu stażystów i jeden konsultant ds. komunikacji (tworzenie treści w j. angielskim), aby zapewnić dodatkowe wsparcie dla Wspólnego Przedsięwzięcia;

9. zauważa z zaniepokojeniem, na podstawie działań podjętych w związku z uwagami Trybunału Obrachunkowego z poprzednich lat, że w ostatnich latach częstsze korzystanie z pracowników tymczasowych nadal utrzymywało się na wysokim poziomie i wynosi około 13 % personelu statutowego; przypomina, że wysoki odsetek pracowników kontraktowych prowadzi często do znacznie większej rotacji personelu, co ma destabilizujący wpływ na sytuację kadrową we Wspólnym Przedsięwzięciu; podkreśla ponadto, że korzystanie z personelu tymczasowego powinno pozostać rozwiązaniem przejściowym, ponieważ w przeciwnym razie mogłoby negatywnie wpłynąć na ogólne wyniki Wspólnego Przedsięwzięcia, prowadząc np. do trudności z zatrzymaniem pracowników niezbędnych do wykonywania przez Wspólne Przedsięwzięcie kluczowych kompetencji, niejasnych kanałów odpowiedzialności, potencjalnych sporów sądowych oraz niższej wydajności pracowników; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, że w ostatnich latach było ono zmuszone stale zwiększać udział personelu tymczasowego ze względu na ograniczenia sztywnego planu zatrudnienia w warunkach rosnącej liczby zadań i obciążenia pracą, oraz że tendencja ta zapewne utrzyma się w związku z jednoczesną realizacją dwóch programów - "Czyste niebo 2" i nowego programu na rzecz Ekologicznego Lotnictwa; zauważa ponadto, że bardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby zapewnienie Wspólnemu Przedsięwzięciu większej elastyczności w odniesieniu do liczby stanowisk pracowników kontraktowych w planie zatrudnienia; przypomina jednak, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno opracować sformalizowany model lub wytyczne dotyczące sposobu szacowania potrzeb kadrowych (w tym kluczowych kompetencji) w celu optymalizacji wykorzystania zasobów kadrowych;

10. z zadowoleniem przyjmuje, że Wspólne Przedsięwzięcie kontynuowało również wraz z innymi wspólnymi przedsięwzięciami wdrażanie korzystania z narzędzia Systal, internetowego narzędzia kadrowego do przeprowadzania bezpiecznych procedur naboru; zauważa, że zgodnie z decyzją Rady Zarządzającej dotyczącą systemu zaszeregowania, w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie dokonało zmiany zaszeregowania, w związku z czym zmieniono zaszeregowanie jedenastu pracowników zatrudnionych na czas określony i trzech pracowników kontraktowych;

11. ubolewa, że w 2021 r. nie ogłoszono zaproszenia do składania wniosków;

12. pochwala silne zaangażowanie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) pod względem uczestnictwa (29 % całkowitej liczby uczestników w finansowanych projektach - 555 z 1887) oraz wysoki poziom sukcesu wnioskujących MŚP (43 %); przypomina, że Przedsięwzięcie stwarza nowe możliwości dla MŚP;

13. zauważa, że w 2021 r. 17 umów, które zostały udzielone i podpisane, dotyczyło zamówień publicznych i umów szczegółowych w celu wdrożenia obowiązujących umów ramowych;

14. ma podstawie rocznego sprawozdania z działalności za 2021 r. zauważa, że pod względem równowagi płci Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ekologicznego Lotnictwa ma niższy odsetek kobiet uczestniczących w programach, koordy- natorek projektów, doradczyń i ekspertek w porównaniu z rokiem poprzednim; ubolewa, że liczby te uległy zmniejszeniu i wzywa do wzmożenia wysiłków na rzecz równowagi płci;

15. zauważa, że od 2016 r. wspólne przedsięwzięcia nie odprowadzały części składek należnych od pracodawcy na rzecz pracowników, która odpowiada różnicy pomiędzy ich dochodami bez dotacji z budżetu Unii a ich całkowitymi dochodami, ponieważ Komisja ani nie przewidziała tych wydatków w budżecie wspólnych przedsięwzięć, ani formalnie nie zażądała ich płatności; wzywa Komisję do podjęcia działań w celu uniknięcia podobnych problemów w przyszłości;

16. zauważa, że nadal nie podjęto działań następczych w związku z zaleceniem Trybunału z 2020 r. dotyczącym zatrudniania pracowników tymczasowych; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do jak najszybszego zajęcia się tą kwestią, ponieważ sytuacja ta powoduje niestabilność i poważne ryzyko dla Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa, że realizacja programu badań naukowych i innowacji Wspólnego Przedsięwzięcia nie może zostać zrealizowana przy takim poziomie pracowników etatowych;

Kontrola wewnętrzna

17. zauważa, że w odniesieniu do płatności w ramach programu "Horyzont 2020" za audyty ex post odpowiada Wspólna Służba Audytu Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji Komisji oraz że na podstawie wyników audytów ex post dostępnych na koniec 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało w odniesieniu do projektów objętych programem "Horyzont 2020" (płatności końcowe i rozliczenie płatności) o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 1,8 % (1,60 % w 2020 r.) oraz o poziomie błędu rezydualnego wynoszącym 1,0 % (0,91 % w 2020 r.);

18. zauważa, że oceniając mechanizmy kontroli mające zastosowanie do płatności z tytułu działalności operacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia, Trybunał zbadał losowo dobraną próbę płatności z programu "Horyzont 2020" dla beneficjentów końcowych w 2021 r., aby potwierdzić poziomy błędu ustalone w wyniku audytów ex post; ubolewa, że w jednym przypadku Trybunał wykrył i skwantyfikował błąd systemowy związany z niepoprawnym obliczeniem stawek godzinowych w przypadku kosztów osobowych;

19. podkreśla, że ustalenia Trybunału potwierdziły utrzymujące się błędy systemowe w zadeklarowanych kosztach personelu oraz że w szczególności MŚP i nowi beneficjenci są bardziej podatni na błędy niż inni beneficjenci; podkreśla, że od 2017 r. błędy te są również regularnie zgłaszane w poprzednich sprawozdaniach rocznych Trybunału; podkreśla w związku z tym, że usprawnienie zasad programu "Horyzont 2020" dotyczących deklarowania kosztów personelu oraz szersze stosowanie uproszczonych form kosztów jest warunkiem wstępnym stabilizacji poziomów błędu poniżej poziomu istotności; podkreśla, że wspólne przedsięwzięcia powinny wzmocnić swoje systemy kontroli wewnętrznej w obliczu większego ryzyka w przypadku MŚP i nowych beneficjentów, a także zdecydowanie zachęcać pewne kategorie beneficjentów, które są bardziej narażone na błędy, takie jak MŚP i nowi beneficjenci, do korzystania z narzędzia Personnel Costs Wizard; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. wszystkie wspólne przedsięwzięcia rozpoczęły wdrażanie działań mających na celu obniżenie poziomu błędu zgodnie z działaniami zaproponowanymi przez Trybunał, w tym zbadanie możliwości stosowania uproszczonych form kosztów, takich jak koszty jednostkowe, kwoty ryczałtowe i stawki zryczałtowane;

20. jest głęboko zaniepokojony, że w 2021 r. ważne dokumenty (na przykład oświadczenia członków komisji selekcyjnych o braku konfliktu interesów, sprawozdania z oceny zamówień, sprawozdania z oceny procedur rekrutacyjnych, decyzje w sprawie składu komisji selekcyjnych, decyzje o udzieleniu zamówienia i umowy o pracę) zostały zatwierdzone poprzez skopiowanie i wklejenie obrazka z podpisem właściwego urzędnika zatwierdzającego do dokumentu w formacie Word, a następnie wyeksportowanie tego pliku do formatu PDF; zgadza się z uwagą Trybunału, że taka praktyka może wiązać się z ryzykiem natury prawnej, ponieważ odrzucony kandydat może zakwestionować prawidłowość podpisanych w ten sposób dokumentów z wynikami oceny; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do natychmiastowego zaprzestania tej praktyki i do wybrania bezpiecznej metody zatwierdzania;

21. zauważa, że wśród wspólnych przedsięwzięć nie ma zharmonizowanej definicji "kosztów administracyjnych", która jest podstawą do obliczania wkładów finansowych członków i warunkiem koniecznym do uzyskania porównywalnych danych; w związku z tym wzywa do opracowania wspólnych wytycznych dla wszystkich wspólnych przedsięwzięć w celu przyjęcia zharmonizowanego podejścia do klasyfikacji niektórych kategorii wydatków administracyjnych, takich jak wydatki na konsultacje, badania, analizy, oceny i pomoc techniczną;

22. z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie podpisu cyfrowego; zachęca Przedsięwzięcie do działań na rzecz dalszej cyfryzacji;

Audyt wewnętrzny

23. na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że funkcje audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsięwzięcia były wykonywane w 2021 r. przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) oraz przez urzędnika ds. audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ekologicznego Lotnictwa (IAO) zgodnie z art. 28 i 29 rozporządzenia finansowego;

24. zauważa, że w 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego nie przeprowadziła nowej kontroli wiarygodności; zauważa, że w związku z poprzednimi zaleceniami przeprowadzono kilka audytów uzupełniających; zauważa, że działania następcze w związku z audytem realizacji dotacji z programu "Horyzont 2020" (sprawozdanie końcowe z 22 października 2020 r.) rozpoczęły się w kwietniu 2021 r.; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego stwierdziła w czerwcu 2021 r., że wspomniane trzy zalecenia zostały odpowiednio i skutecznie wdrożone przez Wspólne Przedsięwzięcie i w związku z tym uznano je za zamknięte;

25. zauważa, że działania następcze w związku z audytem zarządzania realizacją celów (sprawozdanie końcowe z 20 listopada 2017 r.) rozpoczęły się w lipcu 2021 r.; zauważa, że odnośne zalecenie dotyczyło monitorowania wyników projektów w ramach programu "Horyzont 2020" i sprawozdawczości w tym zakresie; zauważa, że plan działania składał się z trzech poddziałań, które dotyczyły uchybień w procesie monitorowania przez Wspólne Przedsięwzięcie wkładu projektów partnerskich "Czyste Niebo 2" w realizację celów wysokiego szczebla Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2"; zauważa, że w następstwie procesu realizacji działań Wspólne Przedsięwzięcie w kilku etapach zaproponowało Służbie Audytu Wewnętrznego, że zalecenia są gotowe do zamknięcia, przy czym ostatnia aktualizacja została przedstawiona w maju 2021 r.; zauważa, że w specjalnej nocie dla Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ekologicznego Lotnictwa za rok 2021 Służba Audytu Wewnętrznego stwierdziła, że zalecenia uznaje się za wdrożone;

26. odnotowuje, że audyt uzupełniający dotyczący zarządzania realizacją celów (sprawozdanie końcowe z 20 listopada 2017 r.) oraz procesu przyznawania dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" (od określenia tematów zaproszeń do składania wniosków po podpisanie umowy o udzielenie dotacji) (sprawozdanie końcowe z 15 listopada 2016 r.) rozpoczął się w styczniu 2022 r.; zauważa, że dwa zalecenia dotyczące aktualizacji opisów procedur wewnętrznych Wspólnego Przedsięwzięcia, takie jak podręcznik zarządzania i podręcznik jakości, w świetle bieżących procesów programu "Horyzont 2020", zostały wdrożone przez Wspólne Przedsięwzięcie w kilku etapach i zaproponowane Służbie Audytu Wewnętrznego do ostatecznego zamknięcia w listopadzie 2021 r.; zauważa, że w swoim sprawozdaniu rocznym dla Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ekologicznego Lotnictwa za rok 2021 Służba Audytu Wewnętrznego stwierdziła, że zalecenia uznaje się za wdrożone;

Zapobieganie nadużyciom i konfliktowi interesów

27. z zadowoleniem przyjmuje, że w 2021 r. Wspólne Przedsięwzięcie nadal stosowało decyzje przyjęte przez Radę Zarządzającą dotyczące przepisów w sprawie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi, mających zastosowanie do organów Wspólnego Przedsięwzięcia i do pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia, oraz że w powiązanych procedurach, na przykład dotyczących członków Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia, ekspertów ds. procedur oceny, paneli ds. zamówień publicznych i rekrutacji, konsekwentnie stosowano wymagane środki ostrożności w celu zidentyfikowania potencjalnych konfliktów; podkreśla, że na podstawie specjalnej oceny ryzyka opracowano politykę Wspólnego Przedsięwzięcia dotyczącą funkcji newralgicznych, która zostanie sfinalizowana w 2022 r.;

28. podkreśla, że zgodnie z oceną Trybunału ryzyko upadłości noszących znamiona oszustwa lub innych nieuczciwych działań, mających na celu uniknięcie problemów finansowych i ograniczeń w dostawach, należy uznać w kontekście pandemii COVID-19 za dodatkowe zagrożenie dla legalności i prawidłowości; docenia, że Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło specjalną, opartą na analizie ryzyka próbę kontroli ex post, aby objąć nią część warstwy w populacji projektów objętych umową o dotację dla partnerów (GAP) Wspólnego Przedsięwzięcia, co wskazuje na pewne narażenie na ograniczenia związane z pandemią COVID-19 opisane przez Trybunał Obrachunkowy, takie jak niedociągnięcia finansowe, opóźnienia operacyjne, wysokie koszty osobowe w porównaniu ze średnią;

29. ubolewa, że w 2021 r. OLAF wydał wnioski i sprawozdania dotyczące dwóch spraw związanych z dotacjami dla Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" i "Czyste Niebo 2", oraz że domniemane nadużycie finansowe zostało potwierdzone w obu przypadkach;

30. zauważa, że zalecenia OLAF-u w obu przypadkach koncentrują się na działaniach, które Wspólne Przedsięwzięcie ma podjąć w celu odzyskania środków finansowych i rozważenia umieszczenia oznaczenia podmiotu i osoby w systemach Komisji Europejskiej (baza danych o wykluczeniach); zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie zakończyło postępowanie przed Sądem UE dotyczące sprawy we Włoszech (złożonej w 2018 r.) i będzie starało się wykonać wyrok Sądu na szczeblu krajowym; zauważa, że w odniesieniu do sprawy w Belgii Wspólne Przedsięwzięcie zarejestrowało swoje roszczenia finansowe u likwidatora już w 2017 r., w oparciu o sprawozdanie OLAF-u i potwierdzenie nadużycia finansowego, oraz że Wspólne Przedsięwzięcie analizuje, jakie działania sądowe można podjąć na szczeblu krajowym.

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.504

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1951 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ekologicznego Lotnictwa (do 30 listopada 2021 r.: Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2") za rok budżetowy 2021
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023