KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1147 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Fundusz Azylu, Migracji i Integracji 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 5,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy w Obszarze Spraw Wewnętrznych,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 2 wraz z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1147, (UE) 2021/1148 3 i (UE) 2021/1149 4 ("rozporządzenia dotyczące poszczególnych funduszy") - ustanawiające odpowiednio Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej oraz Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego - stanowią ramy unijnego finansowania przyczyniającego się do rozwoju przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
(2) Rozporządzenie (UE) 2021/1060, w szczególności jego art. 41 ust. 7, zobowiązuje państwa członkowskie do przedkładania Komisji rocznego sprawozdania z wykonania każdego programu zgodnie z rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2021/1147 wskazano, że istnieje potrzeba ustanowienia w drodze aktu wykonawczego wzoru rocznych sprawozdań z wykonania, aby zapewnić jednolite warunki wdrażania rocznej sprawozdawczości oraz spójność i porównywalność informacji przekazywanych Komisji.
(4) Zgodnie z Protokołem nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Irlandia uczestniczy w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2021/1147. W związku z tym Irlandia jest związana niniejszym rozporządzeniem.
(5) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2021/1147 ani nie jest nim związana. W związku z tym Dania nie jest związana niniejszym rozporządzeniem.
(6) Aby umożliwić bezzwłoczne zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu i zapewnić, aby nie doszło do opóźnień w realizacji programów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2023 r.
1 Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1148 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 48).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1149 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 94).
5 Dotyczy to sytuacji, w której występuje rozbieżność między nominalnym docelowym odsetkiem osiągnięcia mierzonym za pomocą wskaźników a faktycznymi postępami we wdrażaniu. Niepełna sprawozdawczość na temat produktów i rezultatów może wynikać z różnych czynników - na przykład z problemów związanych z opracowywaniem systemu informatycznego, z faktu, że trwania operacje, dla których nie zostały jeszcze przekazane produkty i rezultaty, jeszcze trwają, problemów związanych z gromadzeniem danych, które prowadzą do spowolnionej lub niepełnej sprawozdawczości itp.
6 Dotyczy to sytuacji, w której niski poziom osiągnięć nie wynika ze zbyt wolnych postępów, lecz raczej z nieprawidłowego lub nierealistycznego ustalania celów. Może to obejmować doświadczenia zgromadzone w związku z ustanowieniem nowej metodyki ustalania celów - takie jak błędne lub niekompletne założenia czy problemy z wybranymi wartościami wskaźnika - oraz wszelkie planowane zmiany w tym zakresie.
7 Na przykład kwestie związane z postępowaniami o udzielenie zamówień, procedurami audytu, brakiem zasobów na poziomie instytucji zarządzającej, nieprzewidzianymi opóźnieniami w przyjęciu programu itp.
8 Na przykład czynniki społeczno-gospodarcze lub polityczne, zmiany o charakterze regulacyjnym itp.
9 Na przykład kwestie związane z zakresem działania (np. kryteria kwalifikowalności), niskim poziomem zainteresowania ze strony beneficjentów lub uczestników, wszelkie odstępstwa w realizacji działania itp.
10 W stosownych przypadkach należy odnieść się w tym celu do informacji wchodzących w zakres rozporządzenia (UE) 2021/1147 i dostępnych w wyniku ocen stosowania dorobku Schengen, przeprowadzonych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 1053/2013 z dnia 7 października 2013 r. w sprawie ustanowienia mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz uchylenia decyzji komitetu wykonawczego z dnia 16 września 1998 r. dotyczącej utworzenia Stałego Komitetu ds. Oceny i Wprowadzania w Życie Dorobku Schengen (Dz.U. L 295 z 6.11.2013, s. 27) i rozporządzeniem Rady (UE) 2022/922 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1053/2013 (Dz.U. L 160 z 15.6.2022, s. 1).
11 W przypadku działań szczególnych o charakterze międzynarodowym zakres niniejszej sekcji różni się w zależności od podziału ról i obowiązków między wiodącymi państwami członkowskimi a innymi uczestniczącymi państwami członkowskimi, a także od wyboru zastosowanej metody sprawozdawczości. Zostało to opisane w nocie Komisji z dnia 14 lutego 2022 r. - Transnarodowe działania szczególne w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (IZGW) oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego (FBW) - uzgodnienia między partnerami (Ares (2022) 1060102).
12 Wartość dodana Unii oznacza generowanie rezultatów wykraczających poza to, co zostałoby osiągnięte przez państwa członkowskie działające samodzielnie.
13 Na przykład w związku z działaniami związanymi z udzielaniem zamówień publicznych lub wszelkimi innymi środkami przygotowawczymi, które zostały podjęte.
14 Na przykład pod względem zakładanych wyników, produktów, rezultatów itp.
15 Jak określono w nocie Komisji z dnia 14 lutego 2022 r. (Ares (2022)1060102).
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, zmieniające decyzję Rady 2008/381/WE oraz uchylające decyzje Parlamentu Europejskiego i Rady nr 573/2007/WE i nr 575/2007/WE oraz decyzję Rady 2007/435/WE (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 168).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 112).
18 W szczególności np. Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy") oraz Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA).
19 Istotna może być również komplementarność z wszelkimi innymi właściwymi funduszami UE (np. Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Erasmus+, program "Kreatywna Europa", Fundusz Spójności, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji itp.).
20 Dotyczy to np. współpracy na poziomie UE między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a odpowiednimi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, a także współpracy na poziomie krajowym między właściwymi organami w każdym państwie członkowskim.