KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) karbetamidu, karboksyny i triflumuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej karbetamid wygasło z dniem 31 maja 2021 r., a wnioskodawca wycofał wniosek o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Dla karbetamidu nie istnieją kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL") ani tolerancje importowe. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla wszystkich produktów należy ustalić na poziomie granicy oznaczalności (GO) określonej dla danego produktu w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć niejasności, należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji na temat metabolizmu upraw, badań pozostałości i stabilności przy przechowywaniu.
(3) Zatwierdzenie substancji czynnej karboksyna wygasło z dniem 31 maja 2021 r., a wnioskodawca wycofał wniosek o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Dla karboksyny nie istnieją CXL ani tolerancje importowe. NDP dla karboksyny na powierzchni wszystkich produktów określono już na granicy oznaczalności w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy skreślić NDP karboksyny w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla wszystkich produktów należy ustalić na poziomie GO określonej dla danego produktu w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(4) Zatwierdzenie substancji czynnej triflumuron wygasło z dniem 31 marca 2021 r., a wnioskodawca nie złożył wniosku o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Dla triflumuronu nie istnieją CXL ani tolerancje importowe. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla wszystkich produktów należy ustalić na poziomie GO określonej dla danego produktu w załączniku V do tego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia. Ponadto, aby uniknąć niejasności, należy skreślić przypisy wskazujące na brak informacji dotyczących ilości pozostałości w towarach przetworzonych i badań pozostałości.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych GO. W przypadku karbetamidu, karboksyny i triflumuronu laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne pod względem analitycznym.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) W przypadku karbetamidu, karboksyny i triflumuronu, aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(9) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2023 r.