uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3ga ust. 2,
(1) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą (UE) 2023/959 2 w celu uwzględnienia emisji z transportu morskiego w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS").
(2) Aby ograniczyć ryzyko zawijania kontenerowców do portów poza Unią oraz przenoszenia działalności przeładunkowej kontenerów do portów poza Unią, w dyrektywie 2003/87/WE przewidziano wyłączenie z definicji "portu zawinięcia" postojów kontenerowców w sąsiadującym porcie przeładunku kontenerów określonym w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 3ga ust. 2 tej dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 3ga ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE port, który należy wskazać jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów, musi spełniać kilka kryteriów. Udział portu w przeładunku kontenerów musi przekraczać 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Port musi znajdować się poza Unią, ale mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Akt wykonawczy nie ma jednak na celu wskazania portów znajdujących się w państwie trzecim, w odniesieniu do których to państwo trzecie skutecznie stosuje środki równoważne z dyrektywą 2003/87/WE.
(4) East Port Said znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów w East Port Said przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Egipt nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do East Port Said. East Port Said powinien zatem zostać uznany za sąsiadujący port przeładunku kontenerów.
(5) Tanger Med znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów Tanger Med przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Maroko nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do Tanger Med. Należy zatem określić Tanger Med jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów.
(6) Komisja powinna monitorować wdrażanie EU ETS w odniesieniu do transportu morskiego, w szczególności w celu wykrywania przypadków zawijania kontenerowców do portów poza Unią, aby zaradzić takim zachowaniom na wczesnym etapie. W stosownych przypadkach Komisja powinna zaproponować środki mające na celu przeciwdziałanie zawijaniu kontenerowców do portów poza Unią.
(7) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie EU ETS, który ma obejmować emisje z transportu morskiego uwolnione od dnia 1 stycznia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tej daty.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2297 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2297 określające sąsiadujące porty przeładunku kontenerów zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 26/10/2023 |
| Data ogłoszenia: | 27/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 16/11/2023, 01/01/2024 |