KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3ga ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą (UE) 2023/959 2 w celu uwzględnienia emisji z transportu morskiego w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS").
(2) Aby ograniczyć ryzyko zawijania kontenerowców do portów poza Unią oraz przenoszenia działalności przeładunkowej kontenerów do portów poza Unią, w dyrektywie 2003/87/WE przewidziano wyłączenie z definicji "portu zawinięcia" postojów kontenerowców w sąsiadującym porcie przeładunku kontenerów określonym w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 3ga ust. 2 tej dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 3ga ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2003/87/WE port, który należy wskazać jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów, musi spełniać kilka kryteriów. Udział portu w przeładunku kontenerów musi przekraczać 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Port musi znajdować się poza Unią, ale mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Akt wykonawczy nie ma jednak na celu wskazania portów znajdujących się w państwie trzecim, w odniesieniu do których to państwo trzecie skutecznie stosuje środki równoważne z dyrektywą 2003/87/WE.
(4) East Port Said znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów w East Port Said przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Egipt nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do East Port Said. East Port Said powinien zatem zostać uznany za sąsiadujący port przeładunku kontenerów.
(5) Tanger Med znajduje się mniej niż 300 mil morskich od portu podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego. Udział przeładunku kontenerów Tanger Med przekroczył 65 % całkowitego ruchu kontenerowego w tym porcie w ostatnim dwunastomiesięcznym okresie, dla którego dostępne są odpowiednie dane. Maroko nie stosuje środków równoważnych z dyrektywą 2003/87/WE w odniesieniu do Tanger Med. Należy zatem określić Tanger Med jako sąsiadujący port przeładunku kontenerów.
(6) Komisja powinna monitorować wdrażanie EU ETS w odniesieniu do transportu morskiego, w szczególności w celu wykrywania przypadków zawijania kontenerowców do portów poza Unią, aby zaradzić takim zachowaniom na wczesnym etapie. W stosownych przypadkach Komisja powinna zaproponować środki mające na celu przeciwdziałanie zawijaniu kontenerowców do portów poza Unią.
(7) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie EU ETS, który ma obejmować emisje z transportu morskiego uwolnione od dnia 1 stycznia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tej daty.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 października 2023 r.