a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 3 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 4 . Ze względu na konieczność wprowadzenia dalszych zmian i w celu zapewnienia jasności rozporządzenie to powinno zostać przekształcone.
(2) Jednym z celów wspólnej polityki rybołówstwa, jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 , jest zapewnienie, aby działalność połowowa i działalność w zakresie akwakultury były zrównoważone środowiskowo w perspektywie długoterminowej oraz zarządzane w sposób spójny z celami w zakresie osiągania korzyści gospodarczych, społecznych i w dziedzinie zatrudnienia oraz przyczyniania się do dostępności dostaw żywności.
(3) Wspólnota Europejska przystąpiła do Porozumienia ustanawiającego Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego (zwanego dalej "porozumieniem GFCM") na podstawie decyzji Rady 98/416/WE 6 .
(4) Porozumienie GFCM zapewnia odpowiednie ramy wielostronnej współpracy, której celem jest promowanie tworzenia i ochrony zasobów morskich w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym, racjonalne gospodarowanie nimi oraz ich jak najlepsze wykorzystywanie na poziomach, które uznaje się za zrównoważone i gwarantujące niskie ryzyko załamania.
(5) Umawiającymi się Stronami porozumienia GFCM są Unia oraz Bułgaria, Chorwacja, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Cypr, Malta, Rumunia i Słowenia.
(6) Zalecenia przyjęte przez Generalną Komisję Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) są wiążące dla Umawiających się Stron. Ponieważ Unia jest Umawiającą się Stroną porozumienia GFCM, zalecenia te są dla niej wiążące i powinny tym samym zostać wdrożone w prawie Unii, o ile ich treść nie została już w nim uwzględniona. Unia ma zapewnić, aby unijna działalność połowowa poza wodami Unii opierała się na tych samych zasadach i standardach, jakie mają zastosowanie na podstawie prawa Unii, i jednocześnie promować równe warunki działania dla unijnych podmiotów względem podmiotów z państw trzecich.
(7) W tym celu, a także z uwagi na fakt, że stały charakter zaleceń wymaga również stałego instrumentu prawnego do ich wdrożenia w prawie Unii, należy wdrożyć te zalecenia za pośrednictwem jednego aktu ustawodawczego - zapewniającego jasność i przewidywalność prawa dla unijnych podmiotów na wodach objętych porozumieniem GFCM - do którego przyszłe zalecenia można będzie dodawać w drodze zmian.
(8) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/473 7 Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (EFCA) ma wspierać na wniosek Komisji Unię i państwa członkowskie w ich stosunkach z państwami trzecimi i regionalnymi międzynarodowymi organizacjami rybołówstwa, których członkiem jest Unia. Zgodnie z tym rozporządzeniem, jeżeli jest to konieczne do wykonania zobowiązań Unii, EFCA ma koordynować na wniosek Komisji działania związane z kontrolą i inspekcją prowadzone przez państwa członkowskie na podstawie międzynarodowych programów kontroli i inspekcji. Należy zatem przyjąć przepisy obejmujące EFCA, kiedy Komisja wyznacza ją jako organ, który otrzymuje od państw członkowskich informacje dotyczące kontroli i inspekcji, takie jak sprawozdania z inspekcji na morzu.
(9) Środki i zalecenia w zakresie zarządzania powinny opierać się na najlepszych dostępnych opiniach naukowych. Opinia, która stanowi podstawę środków zarządzania, powinna opierać się na naukowym wykorzystaniu stosownych danych dotyczących zdolności i działalności floty połowowej, statusu biologicznego eksploatowanych zasobów oraz społecznej i ekonomicznej sytuacji rybołówstwa. Dane te należy gromadzić i przekazywać w takim terminie, aby umożliwić organom pomocniczym GFCM przygotowanie ich opinii, które powinny uwzględniać aspekty biologiczne, społecznoekonomiczne i środowiskowe.
(10) Na dorocznych posiedzeniach organizowanych od 2005 r. GFCM przyjęła szereg zaleceń i rezolucji dotyczących łowisk na obszarze objętym porozumieniem GFCM, włączonych następnie do prawa Unii głównie w drodze rozporządzenia (UE) nr 1343/2011.
(11) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/8 zmieniające przepis 13 i załącznik I do zalecenia GFCM/33/2009/8. Choć przedmiot rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 8 pokrywa się częściowo z treścią tego zalecenia, niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(12) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/4 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego w Morzu Śródziemnym, uchylające zalecenia GFCM/35/2011/2, GFCM/36/2012/1, GFCM/40/2016/7 i GFCM/41/2017/5. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(13) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/2 w sprawie środków zarządzania rybołówstwem w celu ochrony rekinów i rajokształtnych na obszarze podlegającym GFCM, zmieniające zalecenie GFCM/36/2012/3. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(14) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/8 w sprawie kolejnych środków nadzwyczajnych na lata 2019-2021 w odniesieniu do stad małych ryb pelagicznych w Morzu Adriatyckim, zastępujące zalecenie GFCM/38/2014/1. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(15) Ważne jest, aby w stosownych przypadkach oszacować ilości złowione w ramach połowów rekreacyjnych na wodach objętych GFCM, aby umożliwić Naukowemu Komitetowi Doradczemu przedstawienie informacji opisowych i opinii dotyczących szacunków ilości złowionych w ramach połowów rekreacyjnych.
(16) Wymienione w zaleceniach GFCM/37/2013/1 i GFCM/42/2018/8 środki ustanowione przez GFCM obejmują również zakaz zatrzymywania połowu na statku lub wyładunku, który należy wprowadzić do prawa Unii zgodnie z art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Do celów odpowiedniego wdrożenia należy opracować programy krajowe mające na celu kontrolę, monitorowanie i nadzór, które Komisja powinna corocznie przekazywać Sekretariatowi GFCM.
(17) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/5 ustanawiające wieloletni plan zarządzania stadami dennymi w Cieśninie Sycylijskiej, uchylające zalecenia GFCM/39/2015/2 i GFCM/40/2016/4. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(18) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(19) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/2 w sprawie ustanowienia planu zarządzania zrównoważoną eksploatacją morlesza bogara w Morzu Alborańskim. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(20) Nie można dopuścić, aby w śródziemnomorskich połowach mieszanych selektywność niektórych narzędzi połowowych schodziła poniżej pewnego poziomu. Oprócz ogólnych kontroli i ograniczenia nakładu połowowego podstawowe znaczenie ma ograniczenie nakładu połowowego na obszarach gromadzenia się dorosłych osobników z ważnych stad w celu zapewnienia odpowiednio niskiego ryzyka spadku ich reprodukcji i umożliwienia tym samym ich zrównoważonej eksploatacji. W związku z tym zaleca się, aby w pierwszej kolejności ograniczyć nakład połowowy na obszarze przeanalizowanym przez Naukowy Komitet Doradczy do wcześniejszych poziomów, a następnie nie dopuszczać do zwiększenia tych poziomów.
(21) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/1 dotyczące wieloletniego planu zarządzania węgorzem europejskim w Morzu Śródziemnym. W zaleceniu tym ustanowiono wieloletni plan zarządzania połowami węgorza europejskiego w Morzu Śródziemnym zgodnie z podejściem ostrożnościowym do zarządzania rybołówstwem. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(22) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważonymi połowami przy użyciu włoka, ukierunkowanymi na czerwoną krewetkę głębinową oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową, w Morzu Lewantyńskim. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(23) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważonymi połowami przy użyciu włoka, ukierunkowanymi na czerwoną krewetkę głębinową oraz bladoczerwoną krewetkę głębinową, w Morzu Jońskim. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(24) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/7 w sprawie regionalnego programu badawczego dotyczącego kraba błękitnego w Morzu Śródziemnym. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(25) Na dorocznym posiedzeniu w 2018 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/42/2018/9 w sprawie regionalnego programu badawczego dotyczącego połowów rozkolca Thomasa w Morzu Czarnym. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(26) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/1 w sprawie środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji ryb w połowach koryfeny w Morzu Śródziemnym. Zalecenie to uzupełnia zalecenie GFCM/30/2006/2 dotyczące ustanowienia okresu zamkniętego dla połowów koryfeny przy pomocy urządzeń do sztucznej koncentracji ryb (FAD) i ustanowienia serii środków zarządzania w odniesieniu do stosowania zakotwiczonych urządzeń do sztucznej koncentracji w połowach koryfeny na obszarze podlegającym GFCM. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(27) Na dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/6 w sprawie środków zarządzania zrównoważonymi połowami przy użyciu włoka, ukierunkowanymi na czerwoną krewetkę głębinową oraz blado- czerwoną krewetkę głębinową, w Cieśninie Sycylijskiej. Niniejsze rozporządzenie powinno wprowadzić do prawa Unii środki określone w tym zaleceniu, które nie są jeszcze objęte prawem Unii.
(28) Komisji należy przekazać uprawnienia wykonawcze, aby zapewnić jednolite warunki wdrożenia przepisów niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do współpracy i wymiany informacji z Sekretariatem GFCM oraz do formatu i przekazywania: sprawozdania z działalności połowowej prowadzonej na obszarach ograniczonych połowów; wniosków o przeniesienie dni utraconych w związku ze złą pogodą w sezonie zamkniętym dla połowów koryfeny oraz sprawozdania z takiego przeniesienia; a także sprawozdania w kontekście gromadzenia danych na temat połowów koryfeny. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 9 .
(29) Aby zagwarantować, że Unia będzie nadal wypełniała swoje zobowiązania wynikające z porozumienia GFCM, Komisja powinna zostać uprawniona do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do: wdrożenia w prawie Unii zmian, które stały się wiążące dla Unii, do istniejących środków GFCM, które już zostały wdrożone w prawie Unii, jeżeli chodzi o przekazywanie Sekretariatowi GFCM wykazu upoważnionych statków na użytek rejestru GFCM; odstępstw od środków ochrony korala czerwonego; wprowadzenia stałego systemu dokumentowania połowów (CDS) w odniesieniu do korala czerwonego; środków stosowanych przez państwo portu; tabeli, map i współrzędnych geograficznych podobszarów geograficznych GFCM; procedury inspekcji prowadzonych przez państwo portu w odniesieniu do statków; oraz macierzy statystycznych GFCM. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na szczeblu ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 10 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: