Rozporządzenie wykonawcze 2023/1343 ustanawiające środek wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych dla sektorów zbóż i nasion oleistych w Bułgarii, na Węgrzech, w Polsce, Rumunii i Słowacji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1343
z dnia 30 czerwca 2023 r.
ustanawiające środek wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych dla sektorów zbóż i nasion oleistych w Bułgarii, na Węgrzech, w Polsce, Rumunii i Słowacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 221 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozpoczęta w dniu 24 lutego 2022 r. niczym niesprowokowana i nieuzasadniona wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie ma wpływ na operacje żeglugowe w ukraińskich portach Morza Czarnego, z których prowadzono około 90 % ukraińskiego wywozu zbóż i nasion oleistych. Aby wesprzeć ukraińskich rolników i przyczynić się do światowego i unijnego bezpieczeństwa żywnościowego, pilnie potrzebne były alternatywne szlaki logistyczne, a Unia podjęła konkretne środki w celu ułatwienia wywozu produktów rolnych z Ukrainy i poszerzenia dwustronnych stosunków handlowych z Unią, określone w komunikacie Komisji zatytułowanym "Plan działań na rzecz korytarzy solidarnościowych między UE a Ukrainą ułatwiających wywóz produktów rolnych z Ukrainy handel dwustronny między Ukrainą a UE" ("Korytarze solidarnościowe między UE a Ukrainą") 2 .

(2) W wyniku wspólnych wysiłków państw członkowskich, w szczególności Bułgarii, Węgier, Polski, Rumunii i Słowacji, a także Ukrainy, Mołdawii, partnerów międzynarodowych i Komisji, korytarze solidarnościowe UE-Ukraina stały się siłą napędową ukraińskiej gospodarki i nowej łączności z Unią, służąc również jako zabezpieczenie przed światowym kryzysem żywnościowym.

(3) Chociaż wiele aspektów udoskonalono, nadal utrzymują się ważne wąskie gardła logistyczne. Infrastruktura jest nadal niewystarczająca, aby radzić sobie z gwałtownym wzrostem ruchu, brakuje sprzętu przeładunkowego, a zdolność przeładunkowa jest ograniczona, co powoduje wysokie koszty logistyczne. Łączność można poprawić przez lepszą koordynację tranzytu, poprawę infrastruktury i obniżenie ogólnych kosztów logistycznych, umożliwiając tym samym, by ukraińskie zboża i nasiona oleiste docierały do dalszych części Unii, a w razie potrzeby również do dalej położonych państw.

(4) W wyniku wspomnianych wyżej wysokich kosztów logistycznych i wąskich gardeł nastąpił wzrost przywozu zbóż i nasion oleistych z Ukrainy do państw członkowskich położonych blisko niej.

(5) Sytuacja ta spowodowała presję na ceny w wielu regionach Bułgarii, Węgier, Polski, Rumunii i Słowacji. Ponadto przywóz ten powoduje, że wyczerpują się zdolności magazynowania, a łańcuchy logistyczne są przeciążone. Okoliczności te rzutują na rentowność i perspektywy rynkowe rolników w niektórych regionach tych państw członkowskich. Mogłoby to doprowadzić do kompromitacji normalnego funkcjonowania korytarzy solidarnościowych UE-Ukraina.

(6) Aby uniknąć szybkiego pogorszenia się sytuacji, Komisja przyjęła pierwszy nadzwyczajny środek wsparcia skierowany do poszkodowanych rolników w Bułgarii, Polsce i Rumunii w formie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/739 3 , uwzględniając w szczególności sytuację w zakresie dostaw krajowych i wyzwania logistyczne w tych państwach członkowskich.

(7) Biorąc pod uwagę skalę negatywnych skutków gospodarczych w zainteresowanych państwach członkowskich, należy rozszerzyć zakres środka wsparcia przyjętego na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/739 o Węgry i Słowację oraz zapewnić dodatkowe finansowanie, aby w większym stopniu zaradzić tej sytuacji.

(8) Sytuacja ta stanowi szczególny problem w rozumieniu art. 221 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Tego szczególnego problemu, występującego w ograniczonej liczbie regionów w niektórych państwach członkowskich, nie można rozwiązać, stosując środki przyjęte na podstawie art. 219 lub 220 tego rozporządzenia, ponieważ nie jest on konkretnie związany z istniejącym zakłóceniem na rynku lub bezpośrednim zagrożeniem wystąpienia takiego zakłócenia ani związany ze środkami zwalczania rozprzestrzeniania się chorób zwierząt bądź utratą zaufania konsumentów wynikającą z istnienia zagrożeń dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub roślin. Ponadto, aby uniknąć dalszego szybkiego pogorszenia rentowności rolników w niektórych regionach Bułgarii, Węgier, Polski, Rumunii i Słowacji, sytuacja wymaga pilnej interwencji.

(9) Należy zatem ustanowić środek wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych i przyznać Bułgarii, Węgrom, Polsce, Rumunii i Słowacji dotację finansową na wsparcie rolników dotkniętych skutkami zwiększonego przywozu zbóż i nasion oleistych z Ukrainy przez absolutnie niezbędny okres.

(10) Kwotę dostępną dla Bułgarii, Węgier, Polski, Rumunii i Słowacji należy określić, uwzględniając w szczególności ich odpowiedni udział w unijnym sektorze rolnym, na podstawie pułapów netto płatności bezpośrednich określonych w załączniku III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 4  oraz względnego wzrostu handlu zbożami i nasionami oleistymi z tymi państwami.

(11) Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja powinny dystrybuować pomoc najbardziej skutecznymi kanałami na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów, które uwzględniają zakres trudności, z którymi mierzą się rolnicy uprawiający zboża i nasiona oleiste w dotkniętych regionach, przy jednoczesnym zapewnieniu, aby rolnicy ci byli ostatecznymi beneficjentami pomocy, oraz unikaniu wszelkich zakłóceń rynku i konkurencji.

(12) Ponieważ kwota przydzielona Bułgarii, Węgrom, Polsce, Rumunii i Słowacji zrekompensuje jedynie część rzeczywistych strat poniesionych przez rolników w dotkniętych regionach, państwa te powinny mieć możliwość przyznania tym producentom dodatkowego wsparcia krajowego na warunkach i w terminie określonym w niniejszym rozporządzeniu.

(13) Aby umożliwić Bułgarii, Węgrom, Polsce, Rumunii i Słowacji elastyczne przydzielanie pomocy na rzecz rolników, aby mogli oni radzić sobie z trudnościami, jakie napotykają, państwa te powinny mieć możliwość kumulowania tej pomocy z innymi rodzajami wsparcia finansowanymi w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, bez przyznawania rolnikom nadmiernej rekompensaty.

(14) Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja powinny uwzględnić wsparcie przyznane w ramach innych krajowych lub unijnych instrumentów wsparcia lub systemów prywatnych w odpowiedzi na skutki zwiększonego przywozu zbóż i nasion oleistych z Ukrainy w dotkniętych regionach.

(15) Ponieważ pomoc unijną ustala się w euro, konieczne jest określenie daty przeliczenia kwoty przydzielonej państwom członkowskim, które nie przyjęły euro - jak ma to miejsce w przypadku Bułgarii, Węgier, Polski i Rumunii - na ich waluty krajowe, aby zapewnić jednolite i jednoczesne stosowanie przepisów. W niniejszym rozporządzeniu nie określono terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, zatem do celów art. 30 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/127 5 , zatem za termin operacyjny dla kursu wymiany w odniesieniu do kwot określonych w niniejszym rozporządzeniu należy uznać datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(16) Ze względów budżetowych Unia powinna finansować wydatki poniesione przez Bułgarię, Węgry, Polskę, Rumunię i Słowację wyłącznie w przypadku, gdy wydatki te zostały poniesione przed określoną datą kwalifikowalności.

(17) Wsparcie na ten środek nadzwyczajny należy wypłacić do dnia 31 grudnia 2023 r. Po dniu 31 grudnia 2023 r. nie będą dokonywane żadne płatności, zatem art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127 nie powinien mieć zastosowania.

(18) Aby umożliwić Unii monitorowanie efektywności niniejszego środka nadzwyczajnego, Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja powinny przekazywać Komisji szczegółowe informacje na temat jego wdrożenia.

(19) Aby zapewnić jak najszybsze udzielenie pomocy rolnikom, Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja powinny mieć możliwość bezzwłocznego wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Bułgarii, Węgrom, Polsce, Rumunii i Słowacji udostępnia się pomoc unijną w łącznej kwocie 100 000 000 EUR w celu zapewnienia nadzwyczajnego wsparcia na rzecz rolników produkujących zboża i nasiona oleiste, o których mowa w załączniku, z zastrzeżeniem warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu.
2. 
Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja wykorzystują kwoty, o których mowa w art. 2, na środki kompensujące rolnikom straty gospodarcze spowodowane przez zwiększony przywóz zbóż i nasion oleistych z Ukrainy w dotkniętych regionach.
3. 
Środki podejmowane są na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów, które uwzględniają straty gospodarcze poniesione przez poszkodowanych rolników, oraz zapewniają, aby wynikające z nich płatności nie powodowały żadnych zakłóceń rynku ani konkurencji.
4. 
Wydatki Bułgarii, Węgier, Polski, Rumunii i Słowacji związane z płatnościami w ramach środków, o których mowa w ust. 2, kwalifikują się do pomocy unijnej tylko, jeżeli płatności te zostały dokonane przed dniem 31 grudnia 2023 r.
5. 
Do celów stosowania przepisów art. 30 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127 terminem operacyjnym dla kursu walutowego w odniesieniu do kwot określonych w art. 2 ust. 1 tego rozporządzenia jest data wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
6. 
Środki na mocy niniejszego rozporządzenia mogą być kumulowane ze wsparciem finansowanym w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Artykuł  2
1. 
Wydatki Unii poniesione zgodnie z art. 1 nie mogą przekroczyć łącznej kwoty:
a)
9 770 000 EUR w przypadku Bułgarii;
b)
15 930 000 EUR w przypadku Węgier;
c)
39 330 000 EUR w przypadku Polski;
d)
29 730 000 EUR w przypadku Rumunii;
e)
5 240 000 EUR w przypadku Słowacji.
2. 
Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja mogą przyznać dodatkową pomoc krajową na środki wprowadzone na podstawie art. 1 do wysokości 200 % odpowiedniej kwoty określonej w ust. 1 niniejszego artykułu, na podstawie obiektywnych i niedyskryminacyjnych kryteriów, pod warunkiem że wynikające z tego płatności nie spowodują żadnych zakłóceń rynku ani konkurencji, ani nadmiernej rekompensaty.
3. 
Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja wypłacają dodatkowe wsparcie, o którym mowa w ust. 2, do dnia 31 grudnia 2023 r.
Artykuł  3

Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, przy przyznawaniu wsparcia na podstawie niniejszego rozporządzenia Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja uwzględniają wsparcie przyznane w ramach innych krajowych lub unijnych instrumentów wsparcia lub systemów prywatnych w odpowiedzi na skutki zwiększonego przywozu zbóż i nasion oleistych z Ukrainy w dotkniętych regionach.

Artykuł  4
1. 
Niezwłocznie i nie później niż do dnia 30 września 2023 r. Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja przekazują Komisji następujące informacje:
a)
opis środków, które zamierzają wprowadzić;
b)
kryteria stosowane do określenia metod obliczania pomocy oraz uzasadnienie dystrybucji pomocy między poszczególnych rolników;
c)
zamierzony wpływ środków kompensujących rolnikom straty gospodarcze spowodowane przywozem zbóż i nasion oleistych z Ukrainy;
d)
działania służące sprawdzeniu, czy dzięki środkom osiągnięto zamierzone skutki;
e)
działania służące unikaniu zakłóceń konkurencji oraz nadmiernej rekompensacie;
f)
prognozę dotyczącą płatności wydatków Unii w podziale na miesiące do dnia 31 grudnia 2023 r.;
g)
poziom dodatkowego wsparcia przyznanego na podstawie art. 2 ust. 2;
h)
działania podjęte w celu kontroli kwalifikowalności rolników i ochrony interesów finansowych Unii.
2. 
Najpóźniej do dnia 15 maja 2024 r. Bułgaria, Węgry, Polska, Rumunia i Słowacja powiadamiają Komisję o łącznej kwocie wypłaconej na każdy środek, w stosownych przypadkach, w podziale na pomoc unijną i dodatkowe wsparcie krajowe, oraz o liczbie i rodzaju beneficjentów, a także o ocenie skuteczności środka.
Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ PRODUKTÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 UST. 1

Kod CN Opis
1001 Pszenica i meslin
1002 Żyto
1003 Jęczmień
1004 Owies
1005 Kukurydza
1008 60 Pszenżyto
- Mieszaniny produktów objętych kodami CN 1001, 1002, 1003, 1004, 1005 i 1008 60
1205 Nasiona rzepaku lub rzepiku, nawet łamane
1206 Nasiona słonecznika, nawet łamane
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 COM(2022) 217 final.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/739 z dnia 4 kwietnia 2023 r. ustanawiające środek wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych dla sektorów zbóż i nasion oleistych w Bułgarii, Polsce i Rumunii (Dz.U. L 96 z 5.4.2023, s. 80).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 95).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.168.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1343 ustanawiające środek wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych dla sektorów zbóż i nasion oleistych w Bułgarii, na Węgrzech, w Polsce, Rumunii i Słowacji
Data aktu: 30/06/2023
Data ogłoszenia: 03/07/2023
Data wejścia w życie: 04/07/2023