a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 767/2008 ustanawia wizowy system informacyjny (VIS), określa cel i funkcje tego systemu oraz zakres odpowiedzialności za system. Rozporządzenie to określa warunki i procedury wymiany danych między państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych, wiz długoterminowych i dokumentów pobytowych.
(2) Formularz wniosku o wizę krótkoterminową, który wypełnia każdy wnioskodawca, wymaga podania danych osobowych związanych z aktualnie wykonywanym zawodem. Przy wprowadzaniu informacji do pliku danych dotyczących wniosku zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 767/2008 zawód podaje się, wybierając go z wcześniej określonej listy zawodów (kategorii zawodowych).
(3) Należy zatem utworzyć wcześniej określoną listę kategorii zawodowych do celów VIS. Lista powinna opierać się na międzynarodowej standardowej klasyfikacji zawodów (ISCO) przyjętej przez Międzynarodową Organizację Pracy. W celu zapewnienia, aby dane dotyczące zawodów wnioskodawców były wystarczająco szczegółowe, organ wizowy powinien być zobowiązany do wybrania kategorii zawodowych co najmniej do poziomu 2 (grupa duża) klasyfikacji, ale także do poziomu 3 (grupa średnia) lub 4 (grupa elementarna), jeżeli są dostępne.
(4) Pole danych dotyczących aktualnie wykonywanego zawodu wnioskodawcy w pliku danych dotyczących wniosku wizowego VIS powinno umożliwiać wyświetlanie wyłącznie opcji odpowiednich dla danego przypadku oraz powinno aktywnie służyć organowi wizowemu w wyszukiwaniu odpowiedniej kategorii zawodowej przez filtrowanie opcji na podstawie wcześniej wybranych opcji.
(5) Przepisy szczególne mają zastosowanie do obywateli państw trzecich podlegających obowiązkowi wizowemu, którzy są członkami rodziny obywateli Unii, do których ma zastosowanie dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , lub członkami rodziny obywateli państw trzecich korzystających z prawa do swobodnego przemieszczania się równoważnego prawu przysługującemu obywatelom Unii na mocy umowy między Unią i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a państwem trzecim, z drugiej strony, i którzy nie mają karty pobytowej zgodnie z dyrektywą 2004/38/WE. Wcześniej określona lista zawodów (kategorii zawodowych) nie powinna mieć zastosowania do członków rodzin obywateli Zjednoczonego Królestwa, którzy sami są beneficjentami umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z UE w państwie przyjmującym, do którego złożono wniosek wizowy.
(6) Zważywszy że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1134 3 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2021/1134 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszym rozporządzeniem.
(7) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 4 . Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje.
(8) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(9) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 .
(10) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 10 .
(11) Niniejsze rozporządzenie stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r. oraz art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r.
(12) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 2 grudnia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: