KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 13 ust. 8 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Warunkiem efektywnej i sprawnej współpracy między właściwymi organami państw członkowskich pochodzenia i przyjmujących państw członkowskich jest, w granicach stosownych kompetencji nadzorczych tych organów, odpowiednia dwustronna wymiana informacji. W tym celu na potrzeby wymiany informacji należy ustanowić standardowe formularze, szablony i procedury operacyjne, w tym harmonogramy. Ponieważ wymieniane informacje powinny być przekazywane terminowo i być aktualne, właściwe organy powinny starać się wymieniać się informacjami możliwie jak najwcześniej, bez zbędnej zwłoki i nie czekając do upływu ostatecznego terminu przekazania informacji.
(2) Aby zapewnić sprawne przekazywanie informacji odpowiednim osobom wyznaczonym do kontaktów we właściwych organach, a także poufność przekazywanych informacji, właściwe organy powinny sporządzić, udostępnić i regularnie aktualizować wykaz osób wyznaczonych do kontaktów.
(3) Aby zapewnić skuteczność transgranicznego nadzoru nad firmami inwestycyjnymi, odpowiednią ochronę klientów i rynków, a także szybkie podejmowanie działań naprawczych, właściwe organy państw członkowskich pochodzenia i przyjmujących państw członkowskich powinny informować się nawzajem bez zbędnej zwłoki o każdej potencjalnej sytuacji, która może wpłynąć na stabilność finansową lub na funkcjonowanie oddziału oraz przekazywać wszystkie niezbędne i stosowne informacje dotyczące takiej sytuacji.
(4) Wymogi dotyczące rodzaju i charakteru informacji wymienianych przez właściwe organy państw członkowskich pochodzenia i przyjmujących państw członkowskich określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/1117 2 . Ustanowienie standardowych formularzy, szablonów i procedur na potrzeby takich wymogów dotyczących wymiany informacji powinno zatem odpowiadać zakresowi i podejściu, które zostały określone w tym rozporządzeniu delegowanym, oraz powinno uwzględniać standardowe formularze, szablony i procedury, które wdrożono już w ramach innych mechanizmów, takich jak mechanizmy ustanowione zgodnie z art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 3 , co pozwoli uniknąć ich powielania.
(5) Ramy ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1117 określają wymogi dotyczące rodzaju i charakteru informacji wymienianych przez właściwe organy. W rozporządzeniu tym określono wprawdzie kluczowe elementy, które powinny być objęte wymianą informacji między właściwymi organami, nie ma ono jednak na celu ograniczenia zakresu takiej wymiany informacji w kontekście promowania szerokiej współpracy między właściwymi organami w wymiarze transgranicznym.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) w porozumieniu z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 stycznia 2023 r.