RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 287 pkt 12 dyrektywy 2006/112/WE zezwala Węgrom na przyznanie zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie jest większy niż równowartość 35 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Węgier.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2022/73 2 upoważniono Węgry, do dnia 31 grudnia 2024 r., do dalszego stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 12 dyrektywy 2006/112/WE, a zatem polegającego na zwolnieniu z VAT podatników, których roczny obrót nie jest większy niż równowartość 48 000 EUR w walucie krajowej, zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia Węgier do Unii (zwanego dalej "środkiem szczególnym").
(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji dnia 15 grudnia 2022 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do podwyższenia progu istniejącego środka szczególnego do 71 500 EUR na pozostały dozwolony okres.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek złożony przez Węgry pismem z dnia 11 stycznia 2023 r. pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 12 stycznia 2023 r. Komisja powiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Środek szczególny, o który ubiegają się Węgry, jest zgodny z dyrektywą Rady (UE) 2020/285 3 , której celem jest zmniejszenie obciążenia związanego z przestrzeganiem przepisów dla małych przedsiębiorstw oraz uniknięcie zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym.
(6) Środek szczególny pozostanie dla podatników nieobowiązkowy, z uwagi na fakt, że nadal mogą oni wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(7) Według informacji przedstawionych przez Węgry środek szczególny będzie miał jedynie nieznaczny wpływ na ogólną kwotę wpływów z podatków pobranych przez Węgry na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) W następstwie wejścia w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2021/769 4 Węgry mają już nie dokonywać obliczenia rekompensaty w odniesieniu do sprawozdania dotyczącego zasobów własnych opartych na VAT za rok budżetowy 2021 i za kolejne lata.
(9) Biorąc pod uwagę pozytywny wpływ środka szczególnego polegający na uproszczeniu obowiązków związanych z VAT poprzez zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dla organów podatkowych, a także biorąc pod uwagę nieznaczny wpływ na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Węgry do stosowania środka szczególnego.
(10) Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie. Termin powinien być wystarczający, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności progu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 pkt 12 tej dyrektywy i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Węgry do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r.
(11) Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą Rady (UE) 2018/1490 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: