a także mając na uwadze, co następuje:(1) Uwzględniając doświadczenie nabyte przy stosowaniu rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583 2 , stwierdzenie niespójnego stosowania przepisów, w przypadku których należy ustalić, czy dana transakcja jest transakcją "niewpływającą na kształtowanie cen", oraz uwzględniając zmiany praktyk prowadzenia obrotu wynikające z postępu technologicznego oraz dostosowania zachowań uczestników rynku, które umożliwiają publikowanie informacji z mniejszym opóźnieniem, należy zmienić niektóre przepisy tego rozporządzenia delegowanego.
(2) Pojęcie transakcji niewpływających na poziom ceny, które jest istotne z punktu widzenia wyłączenia ze stosowania wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej w odniesieniu do transakcji dwustronnych, jest różnie interpretowane przez podmioty podlegające nadzorowi, co prowadzi do niespójnej publikacji informacji dotyczących przejrzystości posttransakcyjnej na podstawie art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 3 . Aby poprawić przejrzystość i jakość danych oraz w ostatecznym rozrachunku ułatwić agregację danych, należy uprościć i doprecyzować system zgłaszania mający zastosowanie do transakcji na instrumentach nieudziałowych. Aby uniknąć rozbieżnych interpretacji, należy dostosować poszczególne przepisy oparte na pojęciu transakcji niewpływających na poziom ceny, które zawarto zarówno w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/587 4 , jak i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/590 5 i które dotyczy zgłaszania transakcji właściwym organom. Ponieważ wykaz transakcji niewpływających na poziom ceny w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/590 zawiera wszystkie transakcje, które są wyłączone ze stosowania wymogów sprawozdawczych, należy usunąć odrębne transakcje z rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587.
(3) Uczestnicy rynku odmiennie interpretowali wymogi w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej w odniesieniu do hybrydowych systemów obrotu, co spowodowało niespójności w ujawnianiu informacji w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej przez operatorów takich systemów. Systemy hybrydowe są to systemy stanowiące połączenie co najmniej dwóch systemów obrotu. Aby zagwarantować, że operatorzy hybrydowych systemów obrotu ujawniają właściwe informacje dotyczące przejrzystości przedtransakcyjnej w sposób spójny w całej Unii, w odniesieniu do takich systemów należy wprowadzić wymogi w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej zapewniające zgodność wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej z wymogami dotyczącymi poszczególnych systemów, z których składa się system hybrydowy.
(4) W podawanych do publicznej wiadomości sprawozdaniach dotyczących transakcji na instrumentach finansowych niektóre kluczowe elementy, takie jak cena, ilość i kwota referencyjna, są wyrażane niespójnie. Sposób wyrażania tych elementów powinien być zgodny z konwencjami rynkowymi dotyczącymi poszczególnych instrumentów. W odniesieniu do obligacji cenę należy wyrażać w wartości procentowej, chyba że zgodnie z konwencj ą rynkową cenę określonego rodzaju obligacji wyraża się odmiennie. W przypadku swapów ryzyka kredytowego cenę należy wyrażać w punktach bazowych otrzymanych przez sprzedawcę ochrony kredytowej.
(5) Transakcji, w których kilka różnych obligacji lub innych instrumentów finansowych sprzedaje się jednocześnie temu samemu klientowi, z uwzględnieniem kontrahentów, w postaci transakcji portfelowej w oparciu o jedną cenę za cały pakiet, nie ujmuje się jako takie w sprawozdaniach podawanych do publicznej wiadomości. Bez precyzyjnego określenia takich transakcji portfelowych w sprawozdaniach podawanych do publicznej wiadomości pokazuje się kilka pojedynczych transakcji z ceną, która nie odzwierciedla ceny rynkowej. Do tabeli 3 w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 należy zatem dodać znacznik transakcji portfelowych określający takie transakcje.
(6) Systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i firmy inwestycyjne nie interpretuj ą spójnie wymogów w zakresie podawania informacji dotyczących przejrzystości posttransakcyjnej do wiadomości publicznej, jak również w zakresie informacji, które należy przekazać Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i właściwym organom na potrzeby obliczeń dotyczących przejrzystości. W rezultacie takie informacje są niekompletne, niedokładne lub niespójne. To z kolei zmniejsza użyteczność takich informacji oraz jakość i dokładność obliczeń dotyczących przejrzystości opartych na przedłożonych danych. Aby wspierać spójne stosowanie wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej w całej Unii, należy doprecyzować, w jaki sposób szczegółowe informacje, takie jak cena i kwota referencyjna, powinny być ujawniane w odniesieniu do różnych instrumentów finansowych przez systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikuj ące i firmy inwestycyjne oraz na potrzeby zgłaszania danych referencyjnych i danych ilościowych ESMA i właściwym organom.
(7) Płynność towarowych instrumentów pochodnych zmienia się znacząco w zależności od cech instrumentów. Formaty zgłaszania niektórych cech towarowych instrumentów pochodnych oraz instrumentów pochodnych na stawki frachtowe są obecnie niewystarczająco sprecyzowane w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583. Aby zapewnić spójne zgłaszanie tych cech oraz poprawić jakość danych, formaty te należy oprzeć na obowiązujących standardach rynkowych oraz je doprecyzować.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583.
(9) Aby systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikuj ące i firmy inwestycyjne mogły wdrożyć wymagane zmiany w swoich systemach, niektóre zmiany wprowadzone na mocy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od 1 stycznia 2024 r. Aby zagwarantować pewność prawa i ciągłość w odniesieniu do transakcji zrealizowanych przed 1 stycznia 2024 r., lecz opublikowanych lub zmienionych po tym dniu, art. 12 oraz załączniki I, II i IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 w brzmieniu stosowanym na dzień 31 grudnia 2023 r. powinny nadal mieć zastosowanie do transakcji zrealizowanych przed 1 stycznia 2024 r.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2023 r.