a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu. Tradycyjna żywność z państw trzecich stanowi nową żywność zgodnie z definicją w art. 3 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2468 2 ustanowiono wymogi administracyjne i naukowe w odniesieniu do tradycyjnej żywności z państw trzecich.
(3) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 3 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności, na którą wydano zezwolenie.
(4) Zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2283 Komisja ma podjąć decyzję w sprawie wydania zezwolenia oraz wprowadzenia na rynek w Unii nowej żywności i w sprawie aktualizacji unijnego wykazu.
(5) W dniu 6 maja 2020 r. przedsiębiorstwo Societé de Produits Nestlé SA ("wnioskodawca") zgłosiło Komisji zamiar wprowadzenia na rynek Unii suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. i Coffea canephora Pierre ex A. Froehner oraz naparu z niego jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. i Cof- Coffea canephora Pierre ex A. Froehner oraz naparu z niego jako składnika naparów (w tym napojów gotowych do spożycia) i napojów z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi przeznaczonych dla ogółu populacji.
(6) W dniu 13 listopada 2020 r. przedsiębiorstwo Luigi Lavazza SpA ("wnioskodawca") zgłosiło Komisji zamiar wprowadzenia na rynek Unii suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. i Coffea canephora Pierre ex A. Froeh- ner oraz naparu z niego jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. i Coffea canephora Pierre ex A. Froehner oraz naparu z niego jako składnika naparów i napojów z dodatkami smakowymi i środkami aromatyzującymi przeznaczonych dla ogółu populacji.
(7) Na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2468 Komisja zwróciła się do wnioskodawców o dodatkowe informacje dotyczące ważności zgłoszenia. Przedsiębiorstwo Societé de Produits Nestlé SA przedłożyło wymagane informacje w dniach 17 lipca 2020 r., 17 listopada 2020 r. i 23 grudnia 2020 r., natomiast przedsiębiorstwo Luigi Lavazza SpA przedłożyło wymagane informacje w dniu 2 kwietnia 2021 r.
(8) Z danych przedstawionych przez wnioskodawców wynika, że suszony miąższ owoców kawowca Coffea arabica L. lub Coffea canephora Pierre ex A. Froehner oraz napar z niego mają historię bezpiecznego stosowania żywności w Jemenie, Etiopii i Boliwii.
(9) Na podstawie art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w dniach 4 stycznia 2021 r. i 6 kwietnia 2021 r. Komisja przekazała ważne zgłoszenia państwom członkowskim oraz Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(10) W terminie czterech miesięcy, o którym mowa w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283, państwa członkowskie ani Urząd nie powiadomiły Komisji o żadnych należycie uzasadnionych zastrzeżeniach dotyczących bezpieczeństwa wobec wprowadzenia na rynek w Unii suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. lub Coffea canephora Pierre ex A. Froehner oraz naparu z niego.
(11) W dniu 27 maja 2021 r. na podstawie zgłoszenia od przedsiębiorstwa Societé de Produits Nestlé SA Urząd opublikował "Sprawozdanie techniczne dotyczące zgłoszenia miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. lub Coffea canephora Pierre ex A. Froehner jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2015/2283" 4 .
(12) W dniu 2 września 2021 r. na podstawie zgłoszenia od przedsiębiorstwa Luigi Lavazza SpA Urząd opublikował "Sprawozdanie techniczne dotyczące zgłoszenia suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. lub Coffea canephora Pierre ex A. Froehner jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2015/2283" 5 .
(13) W sprawozdaniach tych Urząd stwierdził, że dostępne dane dotyczące składu i historii proponowanego stosowania suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. i Coffea canephora Pierre ex A. Froehner oraz naparu z niego nie budzą obaw co do bezpieczeństwa.
(14) Komisja powinna zatem zezwolić na wprowadzenie na rynek w Unii suszonego miąższu owoców kawowca Coffea arabica L. lub Coffea canephora Pierre ex A. Froehner oraz naparu z niego jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego oraz odpowiednio zaktualizować unijny wykaz nowej żywności, na którą wydano zezwolenie.
(15) W swojej opinii Urząd stwierdził, że nie zaleca się spożywania napojów zawierających kofeinę w przypadku dzieci, kobiet w ciąży lub kobiet karmiących piersią, jeżeli zawartość kofeiny przekracza 150 mg/l, jak określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 6 . W związku z tym, jeżeli produkt zawierający nową żywność zawiera kofeinę w ilości ponad 150 mg/l, należy go opatrzyć etykietą w celu właściwego poinformowania konsumentów o zawartości kofeiny oraz o tym, że produkt nie jest zalecany dla dzieci, kobiet w ciąży i kobiet karmiących piersią.
(16) W przypadku miąższu owoców kawowca wprowadzanego do obrotu jako takiego i służącego do przygotowywania naparów należy odpowiednio poinformować konsumentów przy pomocy etykiety o sposobie przygotowywania produktu.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: