KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Realizacja celów wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 nie powinna być zagrożona przez państwa członkowskie naruszające przepisy WPRyb. Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 pomoc finansowa z Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EFMRA) jest uzależniona od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów WPRyb. Naruszenie przez państwa członkowskie przepisów WPRyb może spowodować przerwanie lub zawieszenie płatności lub zastosowanie korekt finansowych unijnej pomocy finansowej w ramach WPRyb.
(2) W art. 104 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 3 określono przypadki, w których Komisja stosuje korekty finansowe. Ponadto w art. 104 ust. 5 wspomnianego rozporządzenia przewidziano, że w przepisach dotyczących poszczególnych funduszy dla EFMRA można określić szczególne podstawy korekt finansowych związanych z naruszeniem przepisów mających zastosowanie w ramach wspólnej polityki rybołówstwa.
(3) W celu ochrony interesów finansowych Unii i jej podatników Komisja może stosować korekty finansowe poprzez anulowanie całości lub części wkładu unijnego na program operacyjny na podstawie art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139.
(4) Zgodnie z art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1139, jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie kwoty wydatków związanych z poważnym naruszeniem przez państwo członkowskie przepisów WPRyb, stosuje się stawkę zryczałtowaną korekty finansowej.
(5) W art. 45 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1139 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych określających kryteria ustalania poziomu korekt finansowych, które mają być zastosowane, oraz kryteria stosowania stawek zryczałtowanych korekt finansowych. Art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/1139 zawiera wykaz przypadków, w których Komisja może objąć całość lub część wkładu unijnego na program korektami finansowymi. W przypadkach objętych art. 45 ust. 1 lit. a) ilościowe określenie finansowego wpływu naruszenia przepisów przez beneficjenta opiera się na umowie finansowej między beneficjentem a właściwymi organami krajowymi odpowiedzialnymi za realizację programu w ramach EFMRA. W związku z tym zastosowanie stawek zryczałtowanych korekt finansowych może dotyczyć wyłącznie przypadków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/1139.
(6) Konieczne jest zatem przyjęcie kryteriów ustalania poziomu korekt finansowych, które mają być stosowane, oraz kryteriów stosowania stawek zryczałtowanych korekt finansowych. Zapewni to pewność prawa i równe traktowanie państw członkowskich wdrażających programy w ramach EFMRA, a także przejrzystość i proporcjonalność stawek zryczałtowanych korekt finansowych.
(7) Poziom korekty finansowej musi być proporcjonalny do charakteru, wagi, częstotliwości i czasu trwania poważnego naruszenia przez państwo członkowskie przepisów WPRyb.
(8) Należy przewidzieć progresywny system stawek zryczałtowanych, który umożliwi właściwe stosowanie zasady proporcjonalności.
(9) Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zapewnienie jednolitego i równego traktowania państw członkowskich od początku okresu programowania, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: