KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 57,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 20 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 2 systemy bezzałogowych statków powietrznych, które nie są zgodne z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/945 3 i których nie skonstruowano do użytku prywatnego, mogą być nadal eksploatowane w kategorii "otwartej" pod pewnymi ograniczonymi warunkami operacyjnymi, jeżeli zostały wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2023 r. Zgodnie z art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 systemy bezzałogowych statków powietrznych, które nie spełniają wymogów części 1-5 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/945, mogą być eksploatowane w kategorii "otwartej" wyłącznie pod pewnymi ograniczonymi warunkami operacyjnymi w okresie przejściowym kończącym się w dniu 1 stycznia 2023 r.
(2) Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 od dnia 3 grudnia 2023 r. państwa członkowskie mogą przyjmować oświadczenia składane przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5 tego rozporządzenia wykonawczego wyłącznie w odniesieniu do operacji zgodnej z jednym z dwóch scenariuszy standardowych, albo w zasięgu widoczności wzrokowej nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku zaludnionym, albo poza zasięgiem widoczności wzrokowej z udziałem obserwatorów przestrzeni powietrznej nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku słabo zaludnionym, określonych w dodatku 1 do załącznika do tego rozporządzenia wykonawczego.
(3) Niektóre normy zharmonizowane dotyczące wymogów mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych klas C0-C6, niezbędne do eksploatacji w kategorii "otwartej" lub w ramach scenariuszy standardowych, jak również jednoznaczna zdalna identyfikacja będą dostępne dopiero w połowie 2023 r. Bez tych norm zharmonizowanych wprowadzanie do obrotu przez producentów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnych z wymogami przed końcem okresu przejściowego przewidzianego w art. 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 byłoby w praktyce utrudnione.
(4) Należy zatem przedłużyć terminy przewidziane w art. 20 i 22 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947, aby zapewnić producentom i operatorom systemów bezzałogowych statków powietrznych dostęp do norm zharmonizowanych dotyczących wymogów mających zastosowanie do systemów bezzałogowych statków powietrznych klas C0-C6 przed upływem tych terminów. Należy również odroczyć datę rozpoczęcia stosowania dwóch scenariuszy standardowych określonych w dodatku 1 do załącznika do tego rozporządzenia wykonawczego, aby zapewnić dostępność tych norm zharmonizowanych, zanim państwa członkowskie będą mogły przyjmować oświadczenia dotyczące operacji zgodnych z tymi scenariuszami standardowymi. Do tego czasu państwa członkowskie powinny mieć możliwość przyjmowania oświadczeń składanych przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z art. 5 ust. 5 tego rozporządzenia wykonawczego, w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: