Rozporządzenie delegowane 2022/2565 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2565
z dnia 11 października 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia programu "Cła" na rzecz współpracy w dziedzinie ceł oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1294/2013 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości dotyczącej postępów w realizacji celów ogólnych i szczegółowych Programu, określonych w art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/444 wymieniono w załączniku II do tego rozporządzenia.

(2) W trakcie oceny śródokresowej programu "Cła 2020" 2  Komisja wskazała na potrzebę dostosowania i usprawnienia ram monitorowania i ewaluacji Programu. W związku z tym Komisja dokonała przeglądu podejścia do wyników Programu, aby zapewnić adekwatność wszystkich wskaźników wybranych do celów monitorowania i ewaluacji wyników Programu.

(3) Wskaźniki wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/444, choć są odpowiednie do celów corocznego monitorowania realizacji celów, nie są wystarczające, aby umożliwić kompleksowe monitorowanie i ewaluację działań w ramach programu i wyników realizacji jego celów ogólnych i szczegółowych. W związku z tym należy określić dodatkowe wskaźniki, które będą stanowiły element ram monitorowania i ewaluacji. Wskaźniki te będą służyły do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu.

(4) Aby zapewnić efektywne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych na potrzeby monitorowania i ewaluacji Programu, należy nałożyć proporcjonalne wymogi w zakresie sprawozdawczości, które pozwolą uniknąć podwójnej sprawozdawczości i zminimalizować obciążenia administracyjne.

(5) Aby zapewnić dostosowanie do początku okresu sprawozdawczego związanego z ramami monitorowania i ewalua- cji Programu, niniejsze rozporządzenie delegowane powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wskaźniki ram monitorowania i ewaluacji oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości

1. 
Podczas monitorowania i ewaluacji Programu zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/444 jako część ram monitorowania i ewaluacji należy stosować następujące wskaźniki:
a)
wskaźniki określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/444;
b)
wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które służą do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu.
2. 
Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, mierzy się corocznie, z wyjątkiem wskaźników oddziaływania, o których mowa w pkt 1 lit. a), pkt 1 lit. b), pkt 2 i pkt 3 lit. a) załącznika do niniejszego rozporządzenia, które mierzy się co 2 lata oraz w ramach ewaluacji śródokresowej i końcowej zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/444.
3. 
Na żądanie Komisji odbiorcy środków pochodzących z Programu przekazują Komisji dane i informacje dotyczące wskaźników, o których mowa w ust. 1, istotne jako wkład do ram monitorowania i ewaluacji.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz dodatkowych wskaźników w odniesieniu do ram monitorowania i ewaluacji programu "Cła", o których mowa w art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/444

A.
Wskaźniki realizacji
1)
Rozwój wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów w zakresie technologii informacyjnych (IT) na etapie początkowym;
b)
liczba projektów w zakresie IT na etapie wykonawczym;
c)
odsetek projektów w zakresie IT, których rzeczywisty koszt jest zgodny z planowanym;
d)
odsetek projektów w zakresie IT ze statusem "zielony" zgodnych z wymogami określonymi w wieloletnim planie strategicznym w obszarze ceł (MASP-C).
2)
Dostarczenie wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów IT skierowanych do realizacji zgodnie z wymogami prawa Unii;
b)
odsetek wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych dostarczonych zgodnie z harmonogramem MASP-C;
c)
liczba zmian terminów dostarczenia wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych.
3)
Niezawodność europejskich systemów elektronicznych (przepustowość wspólnej sieci łączności).
4)
Niezawodność usług wsparcia informatycznego:
a)
odsetek zgłoszeń incydentów rozwiązanych terminowo;
b)
zadowolenie użytkowników ze świadczonych usług wsparcia.
5)
Poziom wsparcia na rzecz budowania zdolności zapewniany w ramach wspólnych działań (jakość wspólnych działań).
6)
Stopień znajomości Programu.
B.
Wskaźniki wyników
1)
Poziom spójności przepisów prawa celnego i polityki celnej oraz ich wdrażania (wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie spójnego wdrażania prawa i polityki Unii).
2)
Poziom współpracy operacyjnej między organami krajowymi:
a)
wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie współpracy operacyjnej między organami krajowymi;
b)
liczba aktywnych użytkowników na platformie współpracy online;
c)
liczba interakcji na platformie współpracy;
d)
zadowolenie użytkowników z platformy współpracy online.
3)
Uproszczone procedury elektroniczne dla przedsiębiorców:
a)
liczba zarejestrowanych przedsiębiorców;
b)
liczba wniosków.
4)
Wyniki operacyjne organów krajowych:
a)
wpływ nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych;
b)
wpływ realizacji działań wspólnych oraz działań w zakresie kompetencji ludzkich na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych.
5)
Cło - innowacje w dziedzinie polityki celnej:
a)
wpływ nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych na innowacje w dziedzinie polityki celnej;
b)
wpływ realizacji działań wspólnych oraz działań w zakresie kompetencji ludzkich na innowacje w dziedzinie polityki celnej.
C.
Wskaźniki oddziaływania
1)
Zmiany w zakresie ochrony interesów finansowych i gospodarczych Unii i państw członkowskich:
a)
kwota niezapłaconych należności celnych do odzyskania, w tym ceł, ceł wyrównawczych i antydumpingowych na produkty i usługi, związanych z wykrytymi nadużyciami i nieprawidłowościami;
b)
wykryte przypadki nadużyć i nieprawidłowości związanych z cłami.
2)
Zmiany w zakresie bezpieczeństwa i ochrony Unii i jej mieszkańców (zajęcia towarów i substancji stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony).
3)
Zmiany w ułatwianiu legalnej działalności gospodarczej:
a)
efektywność odprawy celnej i granicznej (pod względem czasu odprawy);
b)
wkład w przejście do unii celnej bez dokumentów papierowych.
1 Dz.U. L 87 z 15.3.2021, s. 1.
2 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej, Ocena śródokresowa programu "Cła 2020": sprawozdanie końcowe, Urząd Publikacji, 2019, https://data.europa.eu/doi/10.2778/923910.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024