Rozporządzenie delegowane 2022/2565 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2565
z dnia 11 października 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia programu "Cła" na rzecz współpracy w dziedzinie ceł oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1294/2013 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości dotyczącej postępów w realizacji celów ogólnych i szczegółowych Programu, określonych w art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/444 wymieniono w załączniku II do tego rozporządzenia.

(2) W trakcie oceny śródokresowej programu "Cła 2020" 2  Komisja wskazała na potrzebę dostosowania i usprawnienia ram monitorowania i ewaluacji Programu. W związku z tym Komisja dokonała przeglądu podejścia do wyników Programu, aby zapewnić adekwatność wszystkich wskaźników wybranych do celów monitorowania i ewaluacji wyników Programu.

(3) Wskaźniki wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/444, choć są odpowiednie do celów corocznego monitorowania realizacji celów, nie są wystarczające, aby umożliwić kompleksowe monitorowanie i ewaluację działań w ramach programu i wyników realizacji jego celów ogólnych i szczegółowych. W związku z tym należy określić dodatkowe wskaźniki, które będą stanowiły element ram monitorowania i ewaluacji. Wskaźniki te będą służyły do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu.

(4) Aby zapewnić efektywne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych na potrzeby monitorowania i ewaluacji Programu, należy nałożyć proporcjonalne wymogi w zakresie sprawozdawczości, które pozwolą uniknąć podwójnej sprawozdawczości i zminimalizować obciążenia administracyjne.

(5) Aby zapewnić dostosowanie do początku okresu sprawozdawczego związanego z ramami monitorowania i ewalua- cji Programu, niniejsze rozporządzenie delegowane powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wskaźniki ram monitorowania i ewaluacji oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości

1. 
Podczas monitorowania i ewaluacji Programu zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/444 jako część ram monitorowania i ewaluacji należy stosować następujące wskaźniki:
a)
wskaźniki określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/444;
b)
wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które służą do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu.
2. 
Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, mierzy się corocznie, z wyjątkiem wskaźników oddziaływania, o których mowa w pkt 1 lit. a), pkt 1 lit. b), pkt 2 i pkt 3 lit. a) załącznika do niniejszego rozporządzenia, które mierzy się co 2 lata oraz w ramach ewaluacji śródokresowej i końcowej zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/444.
3. 
Na żądanie Komisji odbiorcy środków pochodzących z Programu przekazują Komisji dane i informacje dotyczące wskaźników, o których mowa w ust. 1, istotne jako wkład do ram monitorowania i ewaluacji.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz dodatkowych wskaźników w odniesieniu do ram monitorowania i ewaluacji programu "Cła", o których mowa w art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2021/444

A.
Wskaźniki realizacji
1)
Rozwój wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów w zakresie technologii informacyjnych (IT) na etapie początkowym;
b)
liczba projektów w zakresie IT na etapie wykonawczym;
c)
odsetek projektów w zakresie IT, których rzeczywisty koszt jest zgodny z planowanym;
d)
odsetek projektów w zakresie IT ze statusem "zielony" zgodnych z wymogami określonymi w wieloletnim planie strategicznym w obszarze ceł (MASP-C).
2)
Dostarczenie wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów IT skierowanych do realizacji zgodnie z wymogami prawa Unii;
b)
odsetek wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych dostarczonych zgodnie z harmonogramem MASP-C;
c)
liczba zmian terminów dostarczenia wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych.
3)
Niezawodność europejskich systemów elektronicznych (przepustowość wspólnej sieci łączności).
4)
Niezawodność usług wsparcia informatycznego:
a)
odsetek zgłoszeń incydentów rozwiązanych terminowo;
b)
zadowolenie użytkowników ze świadczonych usług wsparcia.
5)
Poziom wsparcia na rzecz budowania zdolności zapewniany w ramach wspólnych działań (jakość wspólnych działań).
6)
Stopień znajomości Programu.
B.
Wskaźniki wyników
1)
Poziom spójności przepisów prawa celnego i polityki celnej oraz ich wdrażania (wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie spójnego wdrażania prawa i polityki Unii).
2)
Poziom współpracy operacyjnej między organami krajowymi:
a)
wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie współpracy operacyjnej między organami krajowymi;
b)
liczba aktywnych użytkowników na platformie współpracy online;
c)
liczba interakcji na platformie współpracy;
d)
zadowolenie użytkowników z platformy współpracy online.
3)
Uproszczone procedury elektroniczne dla przedsiębiorców:
a)
liczba zarejestrowanych przedsiębiorców;
b)
liczba wniosków.
4)
Wyniki operacyjne organów krajowych:
a)
wpływ nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych;
b)
wpływ realizacji działań wspólnych oraz działań w zakresie kompetencji ludzkich na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych.
5)
Cło - innowacje w dziedzinie polityki celnej:
a)
wpływ nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych na innowacje w dziedzinie polityki celnej;
b)
wpływ realizacji działań wspólnych oraz działań w zakresie kompetencji ludzkich na innowacje w dziedzinie polityki celnej.
C.
Wskaźniki oddziaływania
1)
Zmiany w zakresie ochrony interesów finansowych i gospodarczych Unii i państw członkowskich:
a)
kwota niezapłaconych należności celnych do odzyskania, w tym ceł, ceł wyrównawczych i antydumpingowych na produkty i usługi, związanych z wykrytymi nadużyciami i nieprawidłowościami;
b)
wykryte przypadki nadużyć i nieprawidłowości związanych z cłami.
2)
Zmiany w zakresie bezpieczeństwa i ochrony Unii i jej mieszkańców (zajęcia towarów i substancji stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony).
3)
Zmiany w ułatwianiu legalnej działalności gospodarczej:
a)
efektywność odprawy celnej i granicznej (pod względem czasu odprawy);
b)
wkład w przejście do unii celnej bez dokumentów papierowych.
1 Dz.U. L 87 z 15.3.2021, s. 1.
2 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej, Ocena śródokresowa programu "Cła 2020": sprawozdanie końcowe, Urząd Publikacji, 2019, https://data.europa.eu/doi/10.2778/923910.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.330.130

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2565 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/444 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i ewaluacji
Data aktu: 11/10/2022
Data ogłoszenia: 23/12/2022
Data wejścia w życie: 25/12/2022, 01/01/2022