KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 1 i art. 62 ust. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 2 ustanowiono wymogi dotyczące projektowania i produkcji cywilnych statków powietrznych, a także silników, śmigieł i części, które mają być w nich montowane.
(2) Zgodnie z pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące muszą, stosownie do rodzaju działalności i wielkości organizacji, wdrożyć i utrzymać system zarządzania zapewniający zgodność z zasadniczymi wymogami w tym załączniku, zarządzać ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz stale dążyć do doskonalenia tego systemu.
(3) Zgodnie z załącznikiem 19 ("Zarządzanie bezpieczeństwem") do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (zwanej dalej "konwencją chicagowską"), właściwe organy wymagają od zatwierdzonych organizacji projektujących i produkujących cywilne statki powietrzne, a także silniki, śmigła i części, które mają być w nich montowane, wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem.
(4) Rozporządzeniem (UE) nr 748/2012 nałożono już na zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące obowiązek zapewnienia zgodności z niektórymi elementami systemu zarządzania; ten system zarządzania nie obejmuje jednak w pełni norm i zalecanych metod postępowania (SARP) w odniesieniu do takiego rodzaju systemu zarządzania bezpieczeństwem określonego w załączniku 19 do konwencji chicagowskiej. W związku z tym do obowiązujących wymogów należy dodać brakujące elementy systemu zarządzania.
(5) W celu zapewnienia proporcjonalnego wdrożenia i spójności z podejściem stosowanym wobec organizacji zapewniających ciągłą zdatność do lotu działających w dziedzinie lotnictwa ogólnego, nie należy wymagać od organizacji projektujących i produkujących, dla których zatwierdzenie nie jest obowiązkowe na mocy rozporządzenia (UE) nr 748/2012, zastosowania wszystkich elementów systemu zarządzania.
(6) Wszystkie organizacje, w tym organizacje, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się poza Unią, są już zobowiązane do ustanowienia obowiązkowego i dobrowolnego systemu zgłaszania zdarzeń, w przypadku gdy projektują i produkują wyroby i części zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 748/2012. Należy jednak zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012, aby zapewnić zgodność tego systemu zgłaszania zdarzeń z zasadami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 3 .
(7) Ponadto należy zmienić wymogi dotyczące Agencji w odniesieniu do zadań związanych z certyfikacją projektu, nadzorem i egzekwowaniem przepisów.
(8) Zatwierdzone organizacje projektujące powinny mieć wystarczająco długi okres przejściowy na potrzeby zapewnienia zgodności z nowymi zasadami i procedurami wprowadzanymi niniejszym rozporządzeniem.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu oparte są na opinii nr 04/2020 4 , wydanej przez Agencję zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012.
(11) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/699 5 wprowadzono wymóg, zgodnie z którym każdy przyszły posiadacz certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu dla dużego samolotu ma zapewnić ważność programu trwałej integralności strukturalnej przez cały okres eksploatacji samolotu. W szczególności w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 dodano pkt 21.A.101 lit. h), zgodnie z którym niektórzy przyszli posiadacze mają zastosować się do specyfikacji certyfikacyjnych zapewniających poziom bezpieczeństwa co najmniej równoważny z poziomem bezpieczeństwa określonym w pkt 26.300, 26.320 i 26.330 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) 2015/640 6 . Pojawiło się tam błędne odesłanie do pkt 26.320, który nie istnieje. Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/699 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu, produkcji części wykorzystywanych podczas obsługi technicznej i uwzględniania aspektów związanych ze starzejącymi się statkami powietrznymi podczas certyfikacji (Dz.U. L 145 z 28.4.2021, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 z dnia 23 kwietnia 2015 r. w sprawie dodatkowych specyfikacji zdatności do lotu dla danego rodzaju operacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 (Dz.U. L 106 z 24.4.2015, s. 18).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/201 z dnia 10 grudnia 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń, które mają zostać ustanowione przez organizacje projektujące i produkujące, a także procedur stosowanych przez Agencję, oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia (Dz.U. L 33 ... s. 7).
7 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.266.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2022 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/640 z 23 kwietnia 2015 r. w sprawie dodatkowych specyfikacji zdatności do lotu dla danego rodzaju operacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 (Dz.U. L 106 z 24.4.2015, s. 18).