a także mając na uwadze, co następuje:(1) Europejski Bank Centralny (EBC) może nakładać sankcje na podmioty sprawozdające zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 i powinien ustanowić ramy prawne bardziej szczegółowo określające zasady nakładania takich sankcji zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2532/98. Należy zatem określić postępowania, na podstawie których takie sankcje powinny być stosowane.
(2) W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych postępowania takie należy w miarę możliwości zharmonizować z obowiązującymi przepisami proceduralnymi. Postępowania w sprawie naruszenia oraz postępowania egzekucyjne określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zatem uwzględniać rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 3 oraz art. 3 i 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2532/98. Artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 stanowi, że EBC lub krajowy bank centralny (KBC) państwa członkowskiego, w ramach jurysdykcji którego doszło do domniemanego naruszenia, może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia, działając z własnej inicjatywy lub na podstawie wniosku w tej sprawie skierowanego do EBC przez właściwy KBC lub, odpowiednio, skierowanego do właściwego KBC przez EBC.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) zapewnia przestrzeganie zasady ne bis in idem w odniesieniu do postępowań w sprawie naruszenia i stanowi, że na podstawie tych samych faktów można wszcząć przeciwko temu samemu przedsiębiorstwu nie więcej niż jedno postępowanie w sprawie naruszenia. Z tego powodu ani EBC, ani właściwy KBC nie powinny podejmować decyzji dotyczącej wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia do chwili wzajemnej wymiany informacji i konsultacji. Podobnie decyzja o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia nie powinna być podejmowana przez EBC lub właściwy KBC do czasu poinformowania przez właściwy KBC właściwego organu krajowego, który zbiera informacje statystyczne i przekazuje takie informacje właściwemu KBC na podstawie lokalnych porozumień o współpracy. Ponadto, w przypadkach gdy informacje nadzorcze są wykorzystywane do spełnienia wymogów sprawozdawczości statystycznej, przed wszczęciem postępowania w sprawie naruszenia lub nałożeniem sankcji konieczna może być koordynacja z Jednolitym Mechanizmem Nadzorczym.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) określa również procedurę przedkładania Zarządowi EBC propozycji przez niezależną jednostkę dochodzeniową EBC lub przez właściwy KBC w celu ustalenia, czy dany podmiot sprawozdający popełnił naruszenie i określenia wysokości sankcji, która ma zostać nałożona, a także dopuszcza uproszczoną procedurę w celu nałożenia sankcji za drobniejsze naruszenie przepisów.
(5) Konieczne jest zapewnienie spójnego podejścia do nakładania sankcji w różnych dziedzinach statystyki, jasne określenie roli EBC i KBC w postępowaniach w sprawie naruszenia oraz jasne określenie wszystkich przepisów proceduralnych dotyczących wszczynania postępowania w sprawie naruszenia i nakładania sankcji w dziedzinie statystyki, tak aby zapewnić sprawiedliwość proceduralną oraz ochronę praw zainteresowanych podmiotów sprawozdających.
(6) W celu zapewnienia równego traktowania podmiotów sprawozdających Europejski System Banków Centralnych (ESBC) powinien przyjąć zharmonizowane podejście do elementów uwzględnianych podczas monitorowania zgodności z wymogami sprawozdawczości statystycznej i oceny domniemanych naruszeń, do samego postępowania w sprawie naruszenia oraz do obliczania wysokości sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczych i ich nakładania. Z tego powodu ważne jest również zapewnienie monitorowania i zgłaszania EBC lub właściwemu KBC, w zależności od przypadku, powtarzających się przypadków domniemanego naruszenia którychkolwiek wymogów sprawozdawczych wynikających z tego samego rozporządzenia lub decyzji EBC.
(7) Konieczne jest również ustanowienie zharmonizowanych zasad stosowania lokalnych porozumień o współpracy, w przypadku gdy właściwy KBC przekazuje EBC informacje statystyczne, które zebrał od właściwego organu krajowego, a nie bezpośrednio od podmiotu sprawozdającego. Lokalne porozumienia o współpracy nie powinny w żaden sposób prowadzić do zmiany lub ograniczenia obowiązku podmiotu sprawozdającego w zakresie spełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzeń lub decyzji EBC. W takich przypadkach w pełni zastosowanie mają ramy prawne dotyczące nakładania sankcji za naruszenia wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej. Należy jednak zapewnić odpowiednią komunikację między właściwym KBC a odpowiednim właściwym organem krajowym w odniesieniu do środków, które należy podjąć w kontekście tych ram w celu zapewnienia zgodności z zasadą ne bis in idem.
(8) Z wyjątkiem przypadków naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 4 , w przypadku których planów naprawczych nie uznaje się za odpowiednie do terminowego usunięcia domniemanych naruszeń ze względu na dużą częstotliwość przekazywania odpowiednich informacji statystycznych, oraz przypadków poważnych uchybień, możliwe i właściwe może być usunięcie domniemanych naruszeń poprzez współpracę z podmiotem sprawozdającym. W związku z tym należy ułatwić możliwość uzgodnienia planu naprawczego między właściwym KBC lub EBC a podmiotem sprawozdającym. Plan naprawczy mógłby również określać m.in. metody, procesy, zasoby i personel, za pomocą których podmiot sprawozdający proponuje usunięcie każdego domniemanego naruszenia, procesy przeglądu i nadzoru, które podmiot sprawozdający wdroży w celu naprawy, oraz usprawnienia proceduralne mające na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa ponownego dopuszczenia się naruszeń przez podmiot sprawozdający.
(9) Jednocześnie, w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przez wzgląd na praktyczne aspekty postępowania w sprawie naruszenia, postępowania w przypadkach domniemanych naruszeń, których nie uważa się za kumulatywne domniemane naruszenia, powinny być wszczynane, gdy zostanie to uznane za stosowne, przy uwzględnieniu istotnych okoliczności danej sprawy.
(10) Ponieważ ESBC kieruje się zasadą proporcjonalności, należy wziąć pod uwagę potencjalne okoliczności, które można uznać za niezależne od podmiotu sprawozdającego, oraz przewidzieć zwolnienie z obowiązku wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia w takich okolicznościach. Takie zwolnienie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do tych podmiotów sprawozdających, które podjęły wszelkie racjonalne starania, aby zapobiec wszelkim naruszeniom wymogów sprawozdawczych. Ponadto outsourcing przez podmioty sprawozdające niektórych działań istotnych z punktu widzenia wypełniania ich obowiązków sprawozdawczych lub trudności z utrzymaniem lub modernizacją ich infrastruktury informatycznej nie powinny być same w sobie uznawane za okoliczności niezależne od podmiotu sprawozdającego. Właściwy bank centralny Eurosystemu nie powinien również brać pod uwagę okoliczności niezależnych od podmiotu sprawozdającego w przypadku poważnego uchybienia.
(11) Ze względu na efektywność ekonomiczną oraz w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego nie należy wszczynać postępowania w sprawie naruszenia, jeżeli minimalne kwoty potencjalnych grzywien nie przekraczają kwot określonych w niniejszym rozporządzeniu. Niemniej jednak po wszczęciu postępowania można nałożyć grzywnę w wysokości niższej niż określona w niniejszym rozporządzeniu.
(12) Zharmonizowane podejście powinno być stosowane w odniesieniu do wszystkich wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniach lub decyzjach EBC. Aby dać podmiotom sprawozdającym wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów sprawozdawczych, EBC nie powinien wykonywać uprawnień do nakładania sankcji przez okres 12 miesięcy od momentu powstania obowiązku sprawozdawczego zgodnie z mającym zastosowanie rozporządzeniem lub decyzją EBC. Konieczne jest również zapewnienie, aby zmiany wymogów sprawozdawczych, które zmieniają podstawowe ramy pojęciowe lub wpływają na obciążenie sprawozdawcze, były uznawane za istotne do celów rozwiązań przejściowych. Okres przejściowy nie powinien mieć zastosowania do przypadków poważnego uchybienia.
(13) W celu zharmonizowania postępowań w sprawie naruszenia w odniesieniu do wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz zapewnienia przejrzystości należy przyjąć rozporządzenie ustanawiające zharmonizowane ramy umożliwiające nakładanie sankcji na podmioty sprawozdające w przypadkach nieprzestrzegania przez nie wymogów sprawozdawczości statystycznej. Należy zatem uchylić decyzję EBC/2010/10 5 . Jednakże w celu zapewnienia ciągłości i jasności, decyzja EBC/2010/10 powinna nadal mieć zastosowanie do domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(14) Z tych samych powodów należy zapewnić, aby właściwe KBC i EBC kontynuowały spełnianie wymogów decyzji EBC/2010/10 w przypadkach domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, w tym w przypadkach powtarzających się naruszeń, gdy jeden lub więcej przypadków naruszenia ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia lub po niej.
(15) Aby zapewnić KBC wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmian proceduralnych i technicznych, które mają zostać wprowadzone przez nowe zharmonizowane ramy określone w niniejszym rozporządzeniu, nie powinno ono mieć zastosowania przez okres 18 miesięcy od daty jego wejścia w życie. Odpowiednie i właściwe jest jednak szybsze stosowanie niniejszego rozporządzenia w przypadku nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), ponieważ otrzymywanie terminowych, dokładnych i kompletnych informacji statystycznych ma kluczowe znaczenie dla wykonywania zadań EBC w dziedzinie polityki pieniężnej, a nieprzestrzeganie tych wymogów sprawozdawczości statystycznej może znacząco utrudnić wykonywanie takich zadań. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć zastosowanie po upływie trzech miesięcy od daty jego wejścia w życie w przypadku nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: