Rozporządzenie EBC/2022/31 (2022/1917) dotyczące postępowań w sprawie naruszenia w przypadkach nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz uchylające decyzję EBC/2010/10

ROZPORZĄDZENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/1917
z dnia 29 września 2022 r.
dotyczące postępowań w sprawie naruszenia w przypadkach nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz uchylające decyzję EBC/2010/10 (EBC/2022/31)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 132 ust. 3,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 i 34,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 2 , w szczególności art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejski Bank Centralny (EBC) może nakładać sankcje na podmioty sprawozdające zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 i powinien ustanowić ramy prawne bardziej szczegółowo określające zasady nakładania takich sankcji zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2532/98. Należy zatem określić postępowania, na podstawie których takie sankcje powinny być stosowane.

(2) W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych postępowania takie należy w miarę możliwości zharmonizować z obowiązującymi przepisami proceduralnymi. Postępowania w sprawie naruszenia oraz postępowania egzekucyjne określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zatem uwzględniać rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 3  oraz art. 3 i 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2532/98. Artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 stanowi, że EBC lub krajowy bank centralny (KBC) państwa członkowskiego, w ramach jurysdykcji którego doszło do domniemanego naruszenia, może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia, działając z własnej inicjatywy lub na podstawie wniosku w tej sprawie skierowanego do EBC przez właściwy KBC lub, odpowiednio, skierowanego do właściwego KBC przez EBC.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) zapewnia przestrzeganie zasady ne bis in idem w odniesieniu do postępowań w sprawie naruszenia i stanowi, że na podstawie tych samych faktów można wszcząć przeciwko temu samemu przedsiębiorstwu nie więcej niż jedno postępowanie w sprawie naruszenia. Z tego powodu ani EBC, ani właściwy KBC nie powinny podejmować decyzji dotyczącej wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia do chwili wzajemnej wymiany informacji i konsultacji. Podobnie decyzja o wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia nie powinna być podejmowana przez EBC lub właściwy KBC do czasu poinformowania przez właściwy KBC właściwego organu krajowego, który zbiera informacje statystyczne i przekazuje takie informacje właściwemu KBC na podstawie lokalnych porozumień o współpracy. Ponadto, w przypadkach gdy informacje nadzorcze są wykorzystywane do spełnienia wymogów sprawozdawczości statystycznej, przed wszczęciem postępowania w sprawie naruszenia lub nałożeniem sankcji konieczna może być koordynacja z Jednolitym Mechanizmem Nadzorczym.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) określa również procedurę przedkładania Zarządowi EBC propozycji przez niezależną jednostkę dochodzeniową EBC lub przez właściwy KBC w celu ustalenia, czy dany podmiot sprawozdający popełnił naruszenie i określenia wysokości sankcji, która ma zostać nałożona, a także dopuszcza uproszczoną procedurę w celu nałożenia sankcji za drobniejsze naruszenie przepisów.

(5) Konieczne jest zapewnienie spójnego podejścia do nakładania sankcji w różnych dziedzinach statystyki, jasne określenie roli EBC i KBC w postępowaniach w sprawie naruszenia oraz jasne określenie wszystkich przepisów proceduralnych dotyczących wszczynania postępowania w sprawie naruszenia i nakładania sankcji w dziedzinie statystyki, tak aby zapewnić sprawiedliwość proceduralną oraz ochronę praw zainteresowanych podmiotów sprawozdających.

(6) W celu zapewnienia równego traktowania podmiotów sprawozdających Europejski System Banków Centralnych (ESBC) powinien przyjąć zharmonizowane podejście do elementów uwzględnianych podczas monitorowania zgodności z wymogami sprawozdawczości statystycznej i oceny domniemanych naruszeń, do samego postępowania w sprawie naruszenia oraz do obliczania wysokości sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczych i ich nakładania. Z tego powodu ważne jest również zapewnienie monitorowania i zgłaszania EBC lub właściwemu KBC, w zależności od przypadku, powtarzających się przypadków domniemanego naruszenia którychkolwiek wymogów sprawozdawczych wynikających z tego samego rozporządzenia lub decyzji EBC.

(7) Konieczne jest również ustanowienie zharmonizowanych zasad stosowania lokalnych porozumień o współpracy, w przypadku gdy właściwy KBC przekazuje EBC informacje statystyczne, które zebrał od właściwego organu krajowego, a nie bezpośrednio od podmiotu sprawozdającego. Lokalne porozumienia o współpracy nie powinny w żaden sposób prowadzić do zmiany lub ograniczenia obowiązku podmiotu sprawozdającego w zakresie spełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzeń lub decyzji EBC. W takich przypadkach w pełni zastosowanie mają ramy prawne dotyczące nakładania sankcji za naruszenia wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej. Należy jednak zapewnić odpowiednią komunikację między właściwym KBC a odpowiednim właściwym organem krajowym w odniesieniu do środków, które należy podjąć w kontekście tych ram w celu zapewnienia zgodności z zasadą ne bis in idem.

(8) Z wyjątkiem przypadków naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 4 , w przypadku których planów naprawczych nie uznaje się za odpowiednie do terminowego usunięcia domniemanych naruszeń ze względu na dużą częstotliwość przekazywania odpowiednich informacji statystycznych, oraz przypadków poważnych uchybień, możliwe i właściwe może być usunięcie domniemanych naruszeń poprzez współpracę z podmiotem sprawozdającym. W związku z tym należy ułatwić możliwość uzgodnienia planu naprawczego między właściwym KBC lub EBC a podmiotem sprawozdającym. Plan naprawczy mógłby również określać m.in. metody, procesy, zasoby i personel, za pomocą których podmiot sprawozdający proponuje usunięcie każdego domniemanego naruszenia, procesy przeglądu i nadzoru, które podmiot sprawozdający wdroży w celu naprawy, oraz usprawnienia proceduralne mające na celu zmniejszenie prawdopodobieństwa ponownego dopuszczenia się naruszeń przez podmiot sprawozdający.

(9) Jednocześnie, w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przez wzgląd na praktyczne aspekty postępowania w sprawie naruszenia, postępowania w przypadkach domniemanych naruszeń, których nie uważa się za kumulatywne domniemane naruszenia, powinny być wszczynane, gdy zostanie to uznane za stosowne, przy uwzględnieniu istotnych okoliczności danej sprawy.

(10) Ponieważ ESBC kieruje się zasadą proporcjonalności, należy wziąć pod uwagę potencjalne okoliczności, które można uznać za niezależne od podmiotu sprawozdającego, oraz przewidzieć zwolnienie z obowiązku wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia w takich okolicznościach. Takie zwolnienie powinno mieć zastosowanie wyłącznie do tych podmiotów sprawozdających, które podjęły wszelkie racjonalne starania, aby zapobiec wszelkim naruszeniom wymogów sprawozdawczych. Ponadto outsourcing przez podmioty sprawozdające niektórych działań istotnych z punktu widzenia wypełniania ich obowiązków sprawozdawczych lub trudności z utrzymaniem lub modernizacją ich infrastruktury informatycznej nie powinny być same w sobie uznawane za okoliczności niezależne od podmiotu sprawozdającego. Właściwy bank centralny Eurosystemu nie powinien również brać pod uwagę okoliczności niezależnych od podmiotu sprawozdającego w przypadku poważnego uchybienia.

(11) Ze względu na efektywność ekonomiczną oraz w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego nie należy wszczynać postępowania w sprawie naruszenia, jeżeli minimalne kwoty potencjalnych grzywien nie przekraczają kwot określonych w niniejszym rozporządzeniu. Niemniej jednak po wszczęciu postępowania można nałożyć grzywnę w wysokości niższej niż określona w niniejszym rozporządzeniu.

(12) Zharmonizowane podejście powinno być stosowane w odniesieniu do wszystkich wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniach lub decyzjach EBC. Aby dać podmiotom sprawozdającym wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów sprawozdawczych, EBC nie powinien wykonywać uprawnień do nakładania sankcji przez okres 12 miesięcy od momentu powstania obowiązku sprawozdawczego zgodnie z mającym zastosowanie rozporządzeniem lub decyzją EBC. Konieczne jest również zapewnienie, aby zmiany wymogów sprawozdawczych, które zmieniają podstawowe ramy pojęciowe lub wpływają na obciążenie sprawozdawcze, były uznawane za istotne do celów rozwiązań przejściowych. Okres przejściowy nie powinien mieć zastosowania do przypadków poważnego uchybienia.

(13) W celu zharmonizowania postępowań w sprawie naruszenia w odniesieniu do wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz zapewnienia przejrzystości należy przyjąć rozporządzenie ustanawiające zharmonizowane ramy umożliwiające nakładanie sankcji na podmioty sprawozdające w przypadkach nieprzestrzegania przez nie wymogów sprawozdawczości statystycznej. Należy zatem uchylić decyzję EBC/2010/10 5 . Jednakże w celu zapewnienia ciągłości i jasności, decyzja EBC/2010/10 powinna nadal mieć zastosowanie do domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(14) Z tych samych powodów należy zapewnić, aby właściwe KBC i EBC kontynuowały spełnianie wymogów decyzji EBC/2010/10 w przypadkach domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, w tym w przypadkach powtarzających się naruszeń, gdy jeden lub więcej przypadków naruszenia ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia lub po niej.

(15) Aby zapewnić KBC wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmian proceduralnych i technicznych, które mają zostać wprowadzone przez nowe zharmonizowane ramy określone w niniejszym rozporządzeniu, nie powinno ono mieć zastosowania przez okres 18 miesięcy od daty jego wejścia w życie. Odpowiednie i właściwe jest jednak szybsze stosowanie niniejszego rozporządzenia w przypadku nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), ponieważ otrzymywanie terminowych, dokładnych i kompletnych informacji statystycznych ma kluczowe znaczenie dla wykonywania zadań EBC w dziedzinie polityki pieniężnej, a nieprzestrzeganie tych wymogów sprawozdawczości statystycznej może znacząco utrudnić wykonywanie takich zadań. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem mieć zastosowanie po upływie trzech miesięcy od daty jego wejścia w życie w przypadku nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zharmonizowane ramy umożliwiające nakładanie sankcji na podmioty sprawozdające za nieprzestrzeganie wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniach i decyzjach EBC. W szczególności ustanawia ono zakres monitorowania przestrzegania tych wymogów przez podmioty sprawozdające oraz określa następujące procedury stosowane przez właściwy bank centralny Eurosystemu:

1)
procedurę monitorowania i rejestracji;
2)
procedurę sprawozdawczą;
3)
procedurę powiadamiania;
4)
zatwierdzanie i wdrażanie planu naprawczego;
5)
postępowanie w sprawie naruszenia.
Artykuł  2

Definicje

Użyte w niniejszym rozporządzeniu określenia oznaczają:

1)
"właściwy bank centralny Eurosystemu" - KBC lub, w przypadku sprawozdawczości bezpośredniej, EBC;
2)
"właściwy KBC" - KBC państwa członkowskiego strefy euro, w którego jurysdykcji doszło do domniemanego naruszenia;
3)
"kumulatywne domniemane naruszenie" - serię domniemanych naruszeń wymienionych w art. 8 ust. 2 lit. a)-e) niniejszego rozporządzenia, do których dochodzi w odniesieniu do jednego lub większej liczby wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z tego samego rozporządzenia EBC lub tej samej decyzji EBC;
4)
"sprawozdawczość bezpośrednia" - przekazywanie przez podmioty sprawozdające informacji statystycznych bezpośrednio do EBC zgodnie z decyzją właściwego KBC, na mocy rozporządzenia lub decyzji EBC;
5)
"okoliczności niezależne od podmiotu sprawozdającego" - nieprzewidywalne zdarzenie zewnętrzne pozostające poza racjonalną kontrolą podmiotu sprawozdającego, którego konsekwencje byłyby nieuniknione pomimo wszelkich racjonalnych starań mających na celu zapobieżenie mu;
6)
"podmiot sprawozdający" - "podmiot sprawozdający" w rozumieniu art. 1 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 2533/98;
7)
"naruszenie" - "naruszenie" w rozumieniu art. 1 pkt 4 rozporządzenia (WE) nr 2532/98;
8)
"sankcje" - "sankcje" w rozumieniu art. 1 pkt 7 rozporządzenia (WE) nr 2532/98;
9)
"wymogi sprawozdawczości statystycznej" - "wymogi EBC dotyczące sprawozdawczości statystyczne" w rozumieniu w art. 1 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98;
10)
"domniemane naruszenie" - nieprzestrzeganie przez podmiot sprawozdający wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniu lub decyzji EBC, które:
a)
zostało zidentyfikowane przez właściwy bank centralny Eurosystemu;
b)
nie zostało jeszcze potwierdzone w uzasadnionej decyzji przyjętej przez Zarząd EBC zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2532/98.
Artykuł  3

Monitorowanie i rejestracja

1. 
Właściwe KBC na bieżąco monitorują przestrzeganie wymogów sprawozdawczości statystycznej przez podmioty sprawozdające i rejestrują domniemane naruszenia tych wymogów w przeznaczonym do tego celu systemie. Każdy właściwy KBC utrzymuje taki system do celów niniejszego rozporządzenia.
2. 
EBC na bieżąco monitoruje przestrzeganie wymogów sprawozdawczości statystycznej przez podmioty sprawozdające w przypadku sprawozdawczości bezpośredniej, na wniosek EBC - we współpracy z właściwym KBC, oraz rejestruje domniemane naruszenia tych wymogów w przeznaczonym do tego celu systemie. EBC zapewnia utrzymywanie tego systemu do celów niniejszego rozporządzenia.
3. 
W przypadku gdy podmiot sprawozdający twierdzi, że domniemane naruszenie wynika z okoliczności od niego niezależnych, właściwy bank centralny Eurosystemu rejestruje takie twierdzenie przy rejestracji szczegółowych informacji dotyczących domniemanego naruszenia.
4. 
W przypadku stwierdzenia przez właściwy bank centralny Eurosystemu więcej niż jednego domniemanego naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej przez ten sam podmiot sprawozdający, właściwy bank centralny Eurosys- temu rejestruje każde domniemane naruszenie odrębnie.
Artykuł  4

Lokalne porozumienia o współpracy

1. 
W przypadku gdy właściwy KBC przekazuje EBC informacje statystyczne zgromadzone za pośrednictwem właściwego organu krajowego zgodnie z lokalnymi porozumieniami o współpracy, ten właściwy KBC zapewnia, aby informacje gromadzone i przekazywane za pośrednictwem odpowiednich właściwych organów krajowych umożliwiały skuteczne monitorowanie zgodności z wymogami sprawozdawczości statystycznej.
2. 
W przypadku gdy podmiot sprawozdający przekazuje właściwemu KBC informacje statystyczne za pośrednictwem właściwego organu krajowego zgodnie z lokalnymi ustaleniami porozumieniami o współpracy przed wszczęciem postępowania w sprawie naruszenia, właściwy KBC kontaktuje się z odpowiednim właściwym organem krajowym w celu uzyskania informacji o tym, czy domniemane naruszenie nastąpiło w wyniku działań lub zaniechań podmiotu sprawozdającego oraz w celu zapewnienia, aby na podstawie tych samych faktów przeciwko temu samemu podmiotowi sprawozdającemu wszczęto jednocześnie nie więcej niż jedno postępowanie w sprawie naruszenia.
3. 
W przypadku gdy podmiot sprawozdający przekazuje właściwemu KBC informacje statystyczne za pośrednictwem właściwego organu krajowego zgodnie z lokalnymi porozumieniami o współpracy, właściwy KBC informuje odpowiedni właściwy organ krajowy o przedłożeniu przez podmiot sprawozdający planu naprawczego, o którym mowa w art. 7, i jego zatwierdzeniu przez właściwy KBC oraz o tym, czy został on z powodzeniem wdrożony, a także o przypadkach nałożenia przez Zarząd EBC sankcji na podmiot sprawozdający zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
Artykuł  5

Sprawozdawczość

1. 
Właściwe KBC niezwłocznie informują EBC o każdym z następujących domniemanych naruszeń:
a)
wszelkich domniemanych naruszeniach dziennych wymogów sprawozdawczych popełnionych przez podmiot sprawozdający;
b)
co najmniej trzech domniemanych naruszeniach miesięcznych wymogów sprawozdawczych popełnionych przez podmiot sprawozdający na przestrzeni sześciu kolejnych miesięcy;
c)
co najmniej trzech domniemanych naruszeniach kwartalnych wymogów sprawozdawczych popełnionych przez podmiot sprawozdający na przestrzeni czterech kolejnych kwartałów;
d)
co najmniej dwóch następujących po sobie domniemanych naruszeniach półrocznych wymogów sprawozdawczych popełnionych przez podmiot sprawozdający;
e)
wszelkich popełnionych przez podmiot sprawozdający domniemanych naruszeniach rocznych wymogów sprawozdawczych.

Do celów zgłaszania domniemanych naruszeń na podstawie niniejszego ustępu właściwe KBC rejestrują je w tym samym przeznaczonym do tego celu systemie, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

2. 
Właściwe KBC informują EBC o każdym przypadku następujących poważnych uchybień niezwłocznie po jego stwierdzeniu:
a)
wszelkich przypadkach systematycznego nieprzekazywania lub celowego nieprzekazania informacji statystycznych właściwemu KBC w wyznaczonym terminie;
b)
wszelkich przypadkach systematycznego nieprzekazywania lub celowego nieprzekazania prawidłowych lub kompletnych informacji statystycznych;
c)
wszelkich przypadkach systematycznego niezachowywania lub celowego niezachowania wymaganej formy spełnienia wymogów sprawozdawczości statystycznej;
d)
wszelkich przypadkach braku skutecznej współpracy z właściwym KBC lub niezachowania należytego stopnia staranności.

Na potrzeby stwierdzenia poważnego uchybienia właściwy KBC może zwrócić się do podmiotu sprawozdającego o dodatkowe informacje.

Do celów zgłaszania poważnych uchybień zgodnie z niniejszym ustępem właściwe KBC rejestrują poważne uchybienia w tym samym przeznaczonym do tego celu systemie, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

3. 
EBC niezwłocznie informuje właściwy KBC o wszelkich domniemanych naruszeniach lub poważnych uchybieniach, o których mowa w ust. 1 i 2, które zidentyfikował w przypadku sprawozdawczości bezpośredniej, i rejestruje te domniemane naruszenia lub poważne uchybienia w tym samym przeznaczonym do tego celu systemie, o którym mowa w art. 3 ust. 2.
Artykuł  6

Powiadamianie

1. 
Przed wszczęciem postępowania w sprawie naruszenia zgodnie z art. 8 właściwy bank centralny Eurosystemu przekazuje podmiotowi sprawozdającemu ostrzeżenie w formie pisemnego powiadomienia wskazujące co najmniej:
a)
charakter domniemanych naruszeń;
b)
możliwość wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia oraz możliwość nałożenia w takim przypadku sankcji na podmiot sprawozdający;
c)
że podmiot sprawozdający ma możliwość przedstawienia przyczyn domniemanych naruszeń, w tym wskazania, że wynikały one z okoliczności od niego niezależnych;
d)
że domniemane naruszenia zostaną skorygowane, o ile jeszcze tak się nie stało, w celu zapewnienia zgodności z wymogami sprawozdawczości statystycznej; oraz
e)
w stosownych przypadkach - że właściwy bank centralny Eurosystemu może zatwierdzić plan naprawczy, o ile zostanie on przedłożony, który będzie podlegał wdrożeniu przez podmiot sprawozdający.
2. 
Jeżeli właściwy bank centralny Eurosystemu zidentyfikuje przypadek poważnego uchybienia zgodnie z art. 5 ust. 2, kontaktuje się on pisemnie z zainteresowanym podmiotem sprawozdającym, aby powiadomić ten podmiot sprawozdający co najmniej o:
a)
charakterze poważnego uchybienia;
b)
planowanym wszczęciu postępowania w sprawie naruszenia oraz możliwości nałożenia w takim przypadku sankcji na podmiot sprawozdający;
c)
możliwości przedstawienia przez podmiot sprawozdający przyczyn poważnego uchybienia;
d)
fakcie, że podmiot sprawozdający ma obowiązek niezwłocznego usunięcia poważnego uchybienia w celu zapewnienia zgodności z wymogiem sprawozdawczości statystycznej oraz, w odpowiednich przypadkach, w celu zapewnienia skutecznej współpracy z właściwym bankiem centralnym Eurosystemu.
3. 
Właściwy bank centralny Eurosystemu przekazuje podmiotowi sprawozdającemu pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 1 i 2, najszybciej jak to możliwe po wystąpieniu domniemanego naruszenia lub po uzyskaniu przez ten bank centralny Eurosystemu wiedzy o poważnym naruszeniu. W przypadku domniemanego naruszenia dziennych wymogów sprawozdawczych właściwy bank centralny Eurosystemu przekazuje takie powiadomienie, o ile jest to możliwe, przed wystąpieniem kumulatywnego domniemanego naruszenia.
Artykuł  7

Plan naprawczy

1. 
Po otrzymaniu ostrzeżenia dotyczącym domniemanego naruszenia zgodnie z art. 6 ust. 1 oraz po przekroczeniu progu dla kumulatywnego domniemanego naruszenia, o którym mowa w art. 8 ust. 2, właściwy bank centralny Eurosys- temu zawiadamia podmiot sprawozdający o możliwości przedłożenia planu naprawczego.
2. 
W terminie 60 dni kalendarzowych od powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, właściwy bank centralny Eurosys- temu może zatwierdzić plan naprawczy złożony przez podmiot sprawozdający zgodnie z niniejszym artykułem.
3. 
Niniejszego artykułu nie stosuje się w żadnym z następujących przypadków:
a)
w przypadku poważnego uchybienia, o którym mowa w art. 5 ust. 2; ani
b)
w przypadku domniemanego naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).
4. 
Plan naprawczy jest przygotowywany przez podmiot sprawozdający i określa co najmniej:
a)
przyczyny domniemanego naruszenia;
b)
środki naprawcze, jakie podejmie podmiot sprawozdający, w tym zawiera zapis dotyczący bezzwłocznego przekazania prawidłowych lub brakujących informacji statystycznych;
c)
harmonogram wdrażania środków, o których mowa w lit. b); oraz
d)
dane wyznaczonych osób do kontaktu.
5. 
Właściwy bank centralny Eurosystemu dokonuje oceny planu naprawczego przedłożonego zgodnie z ust. 4 niezwłocznie, a w każdym razie nie później niż w terminie 12 dni kalendarzowych od daty jego przedłożenia, oraz, w stosownych przypadkach, przy należytym uwzględnieniu uwag przedstawionych przez EBC zgodnie z ust. 7:
a)
zatwierdza plan i wyznacza ostateczny termin - nie dłuższy niż 60 dni kalendarzowych od dnia jego zatwierdzenia - na całkowitą realizację tego planu; albo
b)
jeżeli plan nie jest wystarczający do usunięcia domniemanego naruszenia, zwraca się do podmiotu sprawozdającego o przygotowanie i przedłożenie skorygowanego planu naprawczego w terminie 10 dni kalendarzowych od daty takiego żądania.
6. 
W przypadku przedłożenia skorygowanego planu naprawczego w terminie określonym w ust. 5 lit. b) właściwy bank centralny Eurosystemu dokonuje jego oceny bezzwłocznie, a w każdym razie nie później niż w terminie 8 dni kalendarzowych od daty jego przedłożenia, oraz, w stosownych przypadkach, przy należytym uwzględnieniu wszelkich uwag przedstawionych przez EBC zgodnie z ust. 7:
a)
zatwierdza skorygowany plan naprawczy i wyznacza ostateczny termin - nie dłuższy niż 42 dni kalendarzowe od daty jego zatwierdzenia - na całkowitą realizację tego planu; albo
b)
jeżeli skorygowany plan naprawczy nie jest wystarczający do usunięcia domniemanego naruszenia, odrzuca go i wszczyna postępowanie w sprawie naruszenia zgodnie z art. 8.
7. 
Właściwy KBC niezwłocznie przedkłada EBC każdy plan naprawczy lub każdy skorygowany plan naprawczy, który otrzyma zgodnie z niniejszym artykułem. W przypadku gdy EBC uzna, że plan nie jest wystarczający do usunięcia domniemanego naruszenia, stosuje się następujące zasady:
a)
w przypadku planu naprawczego, o którym mowa w ust. 5, właściwy KBC zwraca się do podmiotu sprawozdającego o przygotowanie i przedłożenie skorygowanego planu naprawczego w terminie 10 dni kalendarzowych od daty złożenia takiego żądania; oraz
b)
w przypadku skorygowanego planu naprawczego, o którym mowa w ust. 6, właściwy KBC odrzuca go i wszczyna postępowanie w sprawie naruszenia zgodnie z art. 8.
8. 
W przypadku zatwierdzenia planu naprawczego przez właściwy bank centralny Eurosystemu zgodnie z ust. 5 lub 6, monitoruje on jego realizację i weryfikuje, czy środki naprawcze w nim uwzględnione zostały zastosowane skutecznie i niezwłocznie.
9. 
W wyjątkowych okolicznościach właściwy bank centralny Eurosystemu może jednorazowo przedłużyć termin realizacji planu naprawczego zatwierdzonego zgodnie z ust. 5 lub 6, pod warunkiem że podmiot sprawozdający wykaże, że plan naprawczy jest skutecznie realizowany. Okres przedłużenia terminu nie może przekraczać okresu uznanego przez właściwy bank centralny Eurosystemu za niezbędny do realizacji planu naprawczego przez podmiot sprawozdający, a w każdym razie nie może przekraczać 30 dni kalendarzowych od daty upływu ostatecznego terminu, o którym mowa odpowiednio w ust. 5 lub 6.
10. 
Właściwe KBC i EBC przekazują sobie wzajemnie informacje o każdym planie naprawczym uzgodnionym z podmiotem sprawozdającym niezwłocznie po zatwierdzeniu takiego planu, a także o jego realizacji.
11. 
W przypadku zatwierdzenia i realizacji planu naprawczego zgodnie z niniejszym artykułem właściwy bank centralny Eurosystemu nie wszczyna postępowania w sprawie naruszenia zgodnie z art. 8 w odniesieniu do tego samego domniemanego naruszenia popełnionego przez ten sam podmiot sprawozdający przed upływem ostatecznego terminu, o którym mowa odpowiednio w ust. 5 lub 6, z zastrzeżeniem ewentualnego przedłużenia terminu dokonanego zgodnie z ust. 9.
12. 
W przypadku niedotrzymania przez podmiot sprawozdający terminu, o którym mowa w ust. 5 lub 6, lub terminu przedłużonego na mocy ust. 9, lub w przypadku gdy domniemane naruszenie nie zostanie naprawione w ostatecznym terminie, o którym mowa w ust. 5 lub 6, lub w terminie przedłużonym na mocy ust. 9, właściwy bank centralny Eurosystemu wszczyna postępowanie w sprawie naruszenia zgodnie z art. 8.
13. 
Niezależnie od postanowień ust. 1-12 właściwe banki centralne Eurosystemu kontynuują monitorowanie jednego lub większej liczby domniemanych naruszeń będących przedmiotem planu naprawczego oraz przestrzegania przez podmioty sprawozdające wymogów sprawozdawczości statystycznej, a także kontynuują rejestrowanie i zgłaszanie wszelkich domniemanych naruszeń zgodnie z art. 3 i 5.
Artykuł  8

Postępowanie w sprawie naruszenia

1. 
Właściwe KBC lub EBC wszczynają postępowanie w sprawie naruszenia przeciwko podmiotowi sprawozdającemu w każdym z następujących przypadków:
a)
w przypadku poważnego uchybienia, o którym mowa w art. 5 ust. 2;
b)
w przypadku kumulatywnego domniemanego naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), o którym mowa w ust. 2;
c)
w przypadku kumulatywnego domniemanego naruszenia, o którym mowa w ust. 2, jeżeli nie przedstawiono planu naprawczego zgodnie z art. 7 lub jeżeli plan naprawczy lub skorygowany plan naprawczy przedłożony przez podmiot sprawozdający nie został zatwierdzony przez właściwy bank centralny Eurosystemu zgodnie z art. 7 ust. 5 lub 6; lub
d)
w przypadku kumulatywnego domniemanego naruszenia, o którym mowa w ust. 2, gdy ostateczny termin realizacji planu naprawczego lub skorygowanego planu naprawczego, o którym mowa odpowiednio w art. 7 ust. 5 lub 6, lub jego przedłużenia, o którym mowa w art. 7 ust. 9, upłynął przed usunięciem niezgodności.
2. 
Do celów ust. 1 lit. b), c) lub d) kumulatywne domniemane naruszenie obejmuje wszystkie z poniższych:
a)
co najmniej trzy domniemane naruszenia dziennych wymogów sprawozdawczych popełnione przez podmiot sprawozdający w ciągu tego samego miesiąca lub co najmniej pięć takich domniemanych naruszeń popełnione przez podmiot sprawozdający w ciągu trzech kolejnych miesięcy kalendarzowych;
b)
co najmniej trzy domniemane naruszenia miesięcznych wymogów sprawozdawczych popełnione przez podmiot sprawozdający na przestrzeni sześciu kolejnych miesięcy;
c)
co najmniej trzy domniemane naruszenia kwartalnych wymogów sprawozdawczych popełnione przez podmiot sprawozdający na przestrzeni czterech kolejnych kwartałów;
d)
dwa następujące po sobie domniemane naruszenia półrocznych wymogów sprawozdawczych popełnione przez podmiot sprawozdający;
e)
dwa następujące po sobie domniemane naruszenia rocznych wymogów sprawozdawczych popełnione przez podmiot sprawozdający.
3. 
Właściwe KBC lub EBC mogą wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia przeciwko podmiotowi sprawozdającemu w przypadku domniemanych naruszeń niewymienionych w ust. 1. W takich przypadkach, przy ustalaniu, czy wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia, właściwy KBC lub EBC bierze pod uwagę okoliczności konkretnego przypadku, w tym, w stosownych przypadkach, następujące kwestie:
a)
czy podmiot sprawozdający interpretował i wypełniał wymogi sprawozdawczości statystycznej w dobrej wierze;
b)
czy w zakresie interpretacji i wypełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej podmiot sprawozdający wykazał się starannością i współpracą;
c)
czy w zakresie interpretacji i wypełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej podmiot sprawozdający dopuścił się celowego oszustwa;
d)
powagę skutków domniemanego naruszenia;
e)
powtarzalność, częstotliwość lub czas trwania domniemanego naruszenia;
f)
wszelkie korzyści dla podmiotu sprawozdającego wynikające z domniemanego naruszenia;
g)
wielkość ekonomiczną podmiotu sprawozdającego;
h)
czy podmiot sprawozdający podlegał wcześniej sankcjom za nieprzestrzeganie wymogów sprawozdawczości statystycznej.
4. 
Do celów ust. 1 i 3 właściwe KBC lub EBC wszczynają postępowanie w sprawie naruszenia zgodnie z:
a)
art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4); oraz
b)
art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 2532/98.
5. 
Właściwe KBC lub EBC mogą wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia, nawet jeżeli właściwy bank centralny Eurosystemu nie zarejestrował lub nie zgłosił domniemanego naruszenia zgodnie z art. 3 i 5.
6. 
Poza przypadkami poważnego uchybienia właściwy KBC lub EBC nie wszczyna postępowania w sprawie naruszenia, jeżeli uzna, że domniemane naruszenie nastąpiło w wyniku okoliczności niezależnych od podmiotu sprawozdającego. Przy ustalaniu, czy domniemane naruszenie nastąpiło w wyniku okoliczności niezależnych od podmiotu sprawozdającego, właściwe KBC i EBC biorą pod uwagę w szczególności to, czy dane okoliczności:
a)
były wystarczająco nietypowe;
b)
miały charakter wyjątkowy;
c)
były niemożliwe do przewidzenia;
d)
mogą być uznane za związane z działaniem lub zaniechaniem podmiotu sprawozdającego.

Trudności technicznych lub trudności związanych z utrzymaniem i modernizacją infrastruktury informatycznej, w tym infrastruktury informatycznej objętej zakresem outsourcingu, nie uznaje się za okoliczności niezależne od podmiotu sprawozdającego.

7. 
Właściwy KBC lub EBC nie wszczynają postępowania w sprawie naruszenia, jeżeli zachodzi przynajmniej jedna z następujących okoliczności:
a)
potencjalna grzywna za domniemane naruszenie prawdopodobnie nie przekroczy kwoty 10 000 EUR w przypadku domniemanego naruszenia dotyczącego nieprzekazania EBC lub właściwemu KBC dowolnych informacji statystycznych w obowiązującym terminie; lub
b)
potencjalna grzywna za domniemane naruszenie prawdopodobnie nie przekroczy kwoty 20 000 EUR w przypadku domniemanych naruszeń związanych z tym, że informacje statystyczne są nieprawidłowe, niekompletne lub mają formę niezgodną z obowiązującymi wymogami.

W przypadku wszczęcia postępowania w sprawie naruszenia wysokości nałożonych grzywien mogą być niższe od wysokości określonych w akapicie pierwszym.

8. 
Właściwy KBC lub EBC nie wszczynają postępowania w sprawie naruszenia przeciwko podmiotowi sprawozdającemu w przypadku wszczęcia innego postępowania w sprawie naruszenia lub nałożenia sankcji na ten sam podmiot sprawozdający na podstawie tych samych faktów.
9. 
Właściwy KBC lub EBC przechowują elektroniczną dokumentację każdego postępowania w sprawie naruszenia, które wszczęły zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Artykuł  9

Metodologia obliczania sankcji

EBC przyjmie decyzję w sprawie metodologii obliczania proponowanych wysokości sankcji.

Artykuł  10

Przegląd

Rada Prezesów dokonuje przeglądu stosowania i wdrożenia niniejszego rozporządzenia najpóźniej pięć lat od jego wejścia w życie, a następnie co trzy lata, i ocenia zasadność wprowadzenia do niego zmian.

Artykuł  11

Przepisy przejściowe

1. 
Artykułu 8 nie stosuje się przez okres 12 miesięcy następujących po pierwszym przekazaniu danych zgodnie z mającym zastosowanie rozporządzeniem EBC lub mającą zastosowanie decyzją EBC, jeżeli zachodzą dowolne z poniższych okoliczności:
a)
informacje statystyczne są przekazywane po raz pierwszy zgodnie z rozporządzeniem lub decyzją EBC;
b)
wymogi sprawozdawczości statystycznej zostały znacząco zmienione rozporządzeniem lub decyzją EBC, przez co zmieniły się podstawowe ramy pojęciowe lub obciążenia sprawozdawcze, a odpowiednie informacje statystyczne są przekazywane po raz pierwszy od czasu wprowadzenia takich zmian;
c)
informacje statystyczne są przekazywane przez nowe podmioty sprawozdające lub podmioty sprawozdające nowych przedsiębiorstw, które nie podlegały wcześniej wymogom sprawozdawczości statystycznej na podstawie tych samych ram regulacyjnych.
2. 
Ustęp 1 nie ma zastosowania w przypadkach poważnych uchybień, o których mowa w art. 5.
3. 
W przypadku gdy domniemane naruszenie ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia określoną w art. 14, właściwy KBC lub EBC zachowuje zgodność z wymogami decyzji EBC/2010/10, także w przypadku powtarzających się naruszeń, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. b) tej decyzji, gdy jeden lub więcej przypadków naruszenia ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia lub po niej.
Artykuł  12

Szczególne stosowanie w przypadku naruszeń obowiązków sprawozdawczości statystycznej dotyczących rynku pieniężnego

W przypadkach domniemanych naruszeń rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) właściwe KBC i EBC przestrzegają wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu od dnia 31 stycznia 2023 r.

Artykuł  13

Uchylenie

Niniejszym uchyla się decyzję EBC/2010/10 od dnia 31 stycznia 2023 r. Ma ona jednak nadal zastosowanie do domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, określoną w art. 14.

Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 30 kwietnia 2024 r., z wyjątkiem art. 12, który stosuje się od dnia 31 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 29 września 2022 r.

1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4.
2 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 z dnia 23 września 1999 r. w sprawie uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (EBC/1999/4) (Dz.U. L 264 z 12.10.1999, s. 21).
4 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie statystyki rynków pieniężnych (EBC/2014/48) (Dz.U. L 359 z 16.12.2014, s. 97).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/10 z dnia 19 sierpnia 2010 r. dotycząca nieprzestrzegania wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej (Dz.U. L 226 z 28.8.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.263.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie EBC/2022/31 (2022/1917) dotyczące postępowań w sprawie naruszenia w przypadkach nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz uchylające decyzję EBC/2010/10
Data aktu: 29/09/2022
Data ogłoszenia: 10/10/2022
Data wejścia w życie: 30/10/2022, 31/01/2023, 30/04/2024