KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konieczne jest przyjęcie przepisów wykonawczych w zakresie homologacji typu systemu zautomatyzowanej jazdy pojazdów w pełni zautomatyzowanych, w szczególności układów wymienionych w art. 11 ust. 1 lit. a), b), d) i f) rozporządzenia (UE) 2019/2144. Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144 systemy monitorowania dostępności kierowcy nie mają zastosowania do pojazdów w pełni zautomatyzowanych. Ponadto zharmonizowany format wymiany danych, na przykład w odniesieniu do jazdy w konwoju pojazdów różnych marek, jest nadal przedmiotem działań normalizacyjnych i na tym etapie nie może zostać włączony do niniejszego rozporządzenia. Poza tym niniejsze rozporządzenie nie powinno obejmować homologacji systemów zautomatyzowanej jazdy pojazdów zautomatyzowanych, ponieważ kwestię tę ma objąć odniesienie do regulaminu ONZ nr 157 dotyczącego automatycznych systemów utrzymania pasa ruchu 2 w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 zawierającym wykaz regulaminów ONZ, które muszą być obowiązkowo stosowane w UE.
(2) Do celów homologacji typu całego pojazdu, w odniesieniu do pojazdów w pełni zautomatyzowanych, homologacja typu systemu zautomatyzowanej jazdy tych pojazdów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinna zostać uzupełniona o wymogi określone w części I dodatek 1 załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3 . W kolejnym etapie Komisja będzie kontynuować prace dotyczące dalszego opracowania i przyjęcia do lipca 2024 r. niezbędnych wymogów na potrzeby unijnej homologacji typu całego pojazdu w odniesieniu do w pełni zautomatyzowanych pojazdów produkowanych w nieograniczonych seriach.
(3) Ocena systemu zautomatyzowanej jazdy pojazdów w pełni zautomatyzowanych, zaproponowana w niniejszym rozporządzeniu, opiera się w dużym stopniu na scenariuszach ruchu drogowego, które są istotne dla poszczególnych przypadków użycia pojazdów w pełni zautomatyzowanych. Konieczne jest zatem zdefiniowanie tych różnych przypadków użycia. Należy regularnie dokonywać przeglądu takich przypadków użycia oraz, w razie potrzeby, wprowadzać do nich zmiany w celu uwzględnienia dodatkowych przypadków użycia.
(4) Dokument informacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/858 i który ma zostać przedstawiony przez producenta do celów homologacji typu systemu zautomatyzowanej jazdy pojazdów w pełni zautomatyzowanych, powinien opierać się na odpowiednim wzorze na potrzeby homologacji typu całego pojazdu określonym w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/683 4 . Aby jednak zapewnić spójne podejście, należy wyodrębnić te pozycje dokumentu informacyjnego, które są istotne dla homologacji typu systemu zautomatyzowanej jazdy pojazdu w pełni zautomatyzowanego.
(5) Ze względu na złożoność systemów zautomatyzowanej jazdy konieczne jest uzupełnienie wymogów dotyczących skuteczności działania i badań określonych w niniejszym rozporządzeniu o dokumentację producenta wykazującą, że system zautomatyzowanej jazdy nie stwarza w okresie jego użytkowania nieuzasadnionego ryzyka dla bezpieczeństwa osób znajdujących się w pojeździe i innych użytkowników drogi w odpowiednich scenariuszach w okresie użytkowania ADS. W związku z tym konieczne jest ustanowienie systemu zarządzania bezpieczeństwem, który będą musieli wdrożyć producenci, określenie na potrzeby producentów i organów parametrów istotnych dla systemu zautomatyzowanej jazdy, które będą stosowane w scenariuszach ruchu drogowego, ustanowienie kryteriów oceny, czy koncepcja bezpieczeństwa producenta uwzględnia odpowiednie scenariusze ruchu drogowego, zagrożenia i ryzyko, a także ustanowienie kryteriów oceny wyników walidacji uzyskanych od producenta, w szczególności wyników walidacji uzyskanych za pomocą wirtualnych łańcuchów narzędzi. Na koniec należy określić odpowiednie dane operacyjne, które producent powinien przekazywać organom udzielającym homologacji typu.
(6) Świadectwo homologacji typu UE i addendum do niego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858, wydawane dla systemu zautomatyzowanej jazdy pojazdów w pełni zautomatyzowanych, powinny opierać się na odpowiednich wzorach określonych w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683. Aby jednak zapewnić spójne podejście, należy w świadectwie homologacji typu UE i addendum do niego wyodrębnić te pozycje, które są istotne dla homologacji typu systemu zautomatyzowanej jazdy pojazdów w pełni zautomatyzowanych.
(7) Z zastrzeżeniem przepisów rozporządzenia (UE) 2018/858 i wszelkich właściwych przepisów UE, niniejsze rozporządzenie nie narusza prawa państw członkowskich do regulowania kwestii poruszania się i bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów w pełni zautomatyzowanych w ruchu drogowym ani bezpieczeństwa eksploatacji tych pojazdów w usługach transportu lokalnego. Państwa członkowskie nie są zobowiązane do wyznaczenia z góry obszarów, tras ani parkingów na podstawie niniejszego rozporządzenia. Pojazdy silnikowe objęte niniejszym rozporządzeniem mogą być eksploatowane wyłącznie w zakresie określonym w art. 1.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 5 sierpnia 2022 r.
1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
2 Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 75.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
5 Na przykład na podstawie aktualnych danych dotyczących wypadków z udziałem autobusów, autokarów, samochodów ciężarowych i samochodów osobowych w UE można rozważyć orientacyjne zbiorcze kryteria akceptacji wynoszące 10-7 ofiar śmiertelnych na godzinę pracy przy wprowadzaniu na rynek systemów ADS w odniesieniu do porównywalnych usług i sytuacji transportowych. Producent może stosować inne wskaźniki i metodę, pod warunkiem że jest w stanie wykazać, że prowadzi to do braku nieuzasadnionego ryzyka dla bezpieczeństwa w porównaniu z porównywalnymi usługami transportowymi i sytuacjami w obszarze operacyjnym.
6 Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30.
7 Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 60.
8 Zalecana jest pojemność umożliwiająca przechowywanie 2 500 znaczników czasu, odpowiadająca okresowi 6 miesięcy użytkowania.
9 Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 1.
10 Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 62.
11 Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 130.
12 Dz.U. L 449 z 15.12.2021, s. 1.
13 Dz.U. L 265 z 26.7.2021, s. 3.
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51).
15 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/621 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie informacji technicznych niezbędnych do badania zdatności do ruchu drogowego elementów podlegających badaniu, w sprawie stosowania zalecanych metod badań oraz ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące formatu danych i procedur dostępu do odpowiednich informacji technicznych (Dz.U. L 108 z 23.4.2019, s. 5).
16 ECE/TRANS/WP.29/2022/59/Rev.1.
17 Zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego.
18 Niepotrzebne skreślić.
19 Niepotrzebne skreślić.