a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB 1 .
(2) Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy.
(3) W dniu 24 lutego 2022 r. prezydent Federacji Rosyjskiej ogłosił operację wojskową w Ukrainie, a rosyjskie siły wojskowe rozpoczęły atak na Ukrainę. Atak ten jest jawnym naruszeniem integralności terytorialnej, suwerenności iniezależności Ukrainy.
(4) W swoich konkluzjach z dnia 24 lutego 2022 r. Rada Europejska z całą mocą potępiła niczym niesprowokowaną inieuzasadnioną agresję wojskową Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. Poprzez swoje bezprawne działania wojskowe Rosja rażąco narusza prawo międzynarodowe i zasady Karty Narodów Zjednoczonych oraz podważa bezpieczeństwo i stabilność w Europie ina świecie. Rada Europejska wezwała do pilnego przygotowania i przyjęcia kolejnego pakietu sankcji indywidualnych i gospodarczych.
(5) W swoich konkluzjach z dnia 24 marca 2022 r. Rada Europejska stwierdziła, że Unia jest gotowa wyeliminować luki oraz zaradzić faktycznym i ewentualnym przypadkom obchodzenia już przyjętych środków ograniczających, a także szybko przystąpić do opracowywania dalszych skoordynowanych surowych sankcji wobec Rosji i Białorusi, aby skutecznie pozbawić Rosję możliwości kontynuowania agresji.
(6) W swoich konkluzjach z dnia 23-24 czerwca 2022 r. Rada Europejska stwierdziła, że prace nad sankcjami będą kontynuowane, w tym po to, aby wzmocnić ich wdrażanie i zapobiec ich obchodzeniu.
(7) Zważywszy na powagę sytuacji, oraz w odpowiedzi na agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy, należy wprowadzić dalsze środki ograniczające.
(8) W szczególności należy zakazać bezpośredniego lub pośredniego przywozu, zakupu lub przekazywania złota, które po energii stanowi najważniejszy towar eksportowy Rosji. Zakaz ten stosuje się do złota pochodzenia rosyjskiego, wywożonego z Rosji po wejściu w życie decyzji.
(9) Należy też rozszerzyć zakaz dostępu do portów o śluzy, aby zapewnić pełne wdrożenie środka oraz uniknąć obchodzenia przepisów.
(10) Ponadto należy rozszerzyć zakres zakazu przyjmowania depozytów, aby uwzględnić depozyty od osób prawnych, podmiotów lub organów, które mają siedzibę w państwach trzecich i w przypadku których większość praw własności należy do obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji. Należy też uzależnić przyjmowanie depozytów na potrzeby niezakazanego handlu transgranicznego od wydania uprzedniego zezwolenia przez właściwe organy krajowe.
(11) Należy także dodać pewne wpisy do wykazu osób prawnych, podmiotów i organów zawartego w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB.
(12) Należy ponadto doprecyzować zakres zakazu dotyczącego zamówień publicznych.
(13) Aby zabezpieczyć proces ustanawiania branżowych norm technicznych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), należy umożliwić wymianę pomocy technicznej z Rosją w odniesieniu do towarów i technologii lotniczych w tych szczególnych ramach.
(14) Aby zapewnić dostęp do wymiaru sprawiedliwości, należy również wprowadzić wyłączenie od zakazu zawierania wszelkich transakcji z rosyjskimi podmiotami publicznymi, w przypadku gdy transakcje takie są niezbędne w celu zapewnienia dostępu do postępowań sądowych, administracyjnych lub arbitrażowych.
(15) Z uwagi na zdecydowane stanowisko Unii odnośnie unikania i zwalczania braku bezpieczeństwa żywnościowego na świecie, a także w celu uniknięcia wszelkich możliwych negatywnych skutków wtym zakresie, należy rozszerzyć wyłączenie z zakazu zawierania transakcji z niektórymi podmiotami państwowymi w odniesieniu do transakcji dotyczących produktów rolnych oraz dostawy ropy naftowej i produktów ropopochodnych do państw trzecich.
(16) W bardziej ogólnym ujęciu, Unia stara się uniknąć wszelkich środków, które mogą prowadzić do braku bezpieczeństwa żywnościowego na świecie. W związku ztym żaden ze środków w niniejszej decyzji ani żaden ze środków przyjętych wcześniej w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie nie jest w żaden sposób ukierunkowany na handel produktami rolnymi i spożywczymi, w tym pszenicą i nawozami, między państwami trzecimi a Rosją.
(17) Podobnie środki unijne nie uniemożliwiają państwom trzecim i ich obywatelom działającym poza Unią zakupu produktów farmaceutycznych lub medycznych od Rosji.
(18) W celu wprowadzenia w życie niektórych środków konieczne jest podjęcie przez Unię dalszych działań.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: