(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 4246)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności ("unijny mechanizm") 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją nr 1313/2013/UE ustanowiono rescEU jako część Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności ("unijny mechanizm"). Decyzję tę niedawno zmieniono 2 , aby wzmocnić unijny mechanizm w celu przezwyciężenia ograniczeń w sytuacji, gdy kilka państw członkowskich jest jednocześnie dotkniętych złożonym, międzysektorowym kryzysem.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 3 określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje obecnie zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, zdolności do prowadzenia powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego, zdolności w zakresie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych, schronienia, transportu i logistyki, a także zdolności w zakresie mobilnych laboratoriów oraz zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii.
(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się zagrożeń, a także zdolności i braków na szczeblu Unii wskazuje na potrzebę wspierania działań w zakresie ochrony ludności poprzez zapewnienie zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych w celu złagodzenia negatywnych konsekwencji wynikających z niedoborów energii, które mogą mieć różne pochodzenie naturalne lub spowodowane przez człowieka.
(5) W szczególności sytuacja w Ukrainie ponownie uwidoczniła podatność na zagrożenia infrastruktury krytycznej związanej z energią. Od początku rosyjskiej agresji Ukraina wskazywała, że dostawy energii w sytuacjach nadzwyczajnych w postaci paliwa, generatorów, sprzętu i części zamiennych stanowią podstawową potrzebę na wielu obszarach. Ponadto również Mołdawia uruchomiła unijny mechanizm i wskazała na elementy dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych w postaci paliwa, generatorów i części zamiennych.
(6) Obecnie państwa członkowskie nie dysponują zdolnościami w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych zgłoszonymi przez państwa członkowskie do europejskiej puli ochrony ludności. W związku z tym, w celu przeciwdziałania zidentyfikowanym i pojawiającym się zagrożeniom, dostawy energii w sytuacjach nadzwyczajnych powinny stać się częścią zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2019/570.
(7) Zdolności te należy ustanowić w celu zapewnienia reakcji na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach, zgodnie z kategoriami, o których mowa w art. 3d lit. e) decyzji wykonawczej (UE) 2019/570.
(8) Głównym zadaniem zdolności rescEU w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych powinno być zapewnienie zasilania awaryjnego w trybie natychmiastowym w przypadku awarii głównego źródła energii lub jeżeli napięcie spadnie do niewystarczającego poziomu lub wzrośnie i spowoduje przerwy w dostawie energii. Takie zdolności mogą obejmować generatory awaryjne, akumulatory, sprzęt do pobierania energii z otoczenia, sprzęt do łączności i synchronizacji, paliwo, inne rodzaje urządzeń i powiązane usługi.
(9) Planowana pomoc musi być zgodna z warunkami i procedurami określonymi przez środki ograniczające 4 przyjęte na podstawie art. 215 TFUE.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Janez LENARCIC |
|
Członek Komisji |