a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 2 czerwca 2022 r. Rada udzieliła upoważnienia do podjęcia negocjacji z Ukrainą dotyczących umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową").
(2) Negocjacje zakończono pomyślnie w dniu 14 czerwca 2022 r.
(3) W związku z poważnymi zakłóceniami w sektorze transportu w Ukrainie spowodowanymi prowadzoną przez Rosję wojną napastniczą konieczne jest znalezienie alternatywnych szlaków drogowych, aby umożliwić Ukrainie eksport zapasów zbóż, paliwa, środków spożywczych i innych istotnych towarów.
(4) Biorąc pod uwagę, że zezwolenia wydane w ramach wielostronnego systemu kontyngentów Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu w ramach Międzynarodowego Forum Transportu oraz istniejące umowy dwustronne z Ukrainą nie zapewniają ukraińskim przewoźnikom drogowym towarów niezbędnej elastyczności, która pozwoliłaby im zwiększać liczbę przewozów przez terytorium Unii Europejskiej oraz między Ukrainą a Unią Europejską i planować je z wyprzedzeniem, kluczowe znaczenie ma liberalizacja transportu drogowego towarów na potrzeby przewozów dwustronnych i tranzytu.
(5) Prowadzona przez Rosję wojna napastnicza przeciwko Ukrainie sprawiła, że wielu ukraińskich kierowców nie jest w stanie dopełnić procedur administracyjnych związanych z dokumentami kierowcy, na przykład wystąpić z wnioskiem o wydanie międzynarodowego prawa jazdy lub wnioskiem o wydanie nowych dokumentów w przypadku utraty lub kradzieży dotychczasowych dokumentów. Ważne jest zatem, by uwzględnić te wyjątkowe okoliczności, wprowadzając środki szczególne zwalniające kierowców z wymogu okazania międzynarodowego prawa jazdy, uznając podjęte przez Ukrainę decyzje o przedłużeniu ważności dokumentów kierowcy oraz ułatwiając wymianę informacji między właściwymi organami obu Stron w celu zwalczania oszustw i przerabiania dokumentów kierowcy.
(6) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które wymagają podpisania i tymczasowego stosowania Umowy, oraz zgodnie z Traktatami, właściwe jest, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowne kompetencje dzielone przyznane jej na mocy Traktatów. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być ściśle ograniczone w czasie. Kompetencje wykonywane przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy powinny być zatem wykonywane wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencje dzielone wykonywane w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencje te, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będą następnie ponownie wykonywane przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem nr 25 w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz Umową i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.
(7) W związku z tym Umowę, która obowiązuje przez określony czas, z możliwością jej przedłużenia - z zastrzeżeniem decyzji Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową, która powinna nastąpić po przyjęciu decyzji Rady określającej stanowisko Unii w tej sprawie - należy podpisać w trybie pilnym w imieniu Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem jej zawarcia w późniejszym terminie.
(8) Aby sektor transportu towarów mógł jak najszybciej odczuć pozytywne skutki Umowy oraz aby jak najszybciej umożliwić eksport ukraińskich produktów, w szczególności zbóż, Umowę należy stosować tymczasowo zgodnie z jej art. 13,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: