RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 2 .
(2) Konieczne jest zapewnienie większej jasności w odniesieniu do traktowania, dla celów kwalifikowalności, referencyjnych stóp procentowych dla aktywów rynkowych.
(3) Rada Prezesów przeprowadziła kompleksowy przegląd tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych od 2020 r. w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Środki te obejmowały tymczasowe ograniczenie redukcji wartości w wycenie, utrzymanie kwalifikowalności aktywów, a także emitentów i gwarantów tych aktywów, w przypadku których na dzień 7 kwietnia 2020 r. minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej były spełnione, ale których rating został następnie obniżony, a także umożliwienie KBC przyjmowania jako kwalifikowanego zabezpieczenia dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej. W przeglądzie tym uwzględniono: a) fakt, że kontrahenci Eurosystemu uczestniczący w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 3 powinni mieć możliwość dalszego przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji; b) wpływ każdego z tych środków na zabezpieczenia kontrahentów Eurosystemu; c) czynniki ryzyka związane z każdym z tych środków; d) inne uwarunkowania rynkowe i polityczne.
(4) W tym kontekście 23 marca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła między innymi o stopniowym wycofaniu ograniczenia redukcji wartości, o którym mowa powyżej w dwóch etapach, z których pierwszy rozpocznie się dnia 8 lipca 2022 r., w celu zwiększenia ochrony Eurosystemu przed ryzykiem i poprawy skuteczności tej ochrony.
(5) Rada Prezesów podjęła również decyzję, by od dnia 8 lipca 2022 r. zaprzestać przyjmowania jako kwalifikowanych aktywów rynkowych, a także emitentów i gwarantów takich aktywów, w przypadku których na dzień 7 kwietnia 2020 r. spełnione były minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej, ale którym następnie agencje ratingowe zaakceptowane przez Eurosystem obniżyły rating do poziomu jakości kredytowej poniżej minimum Eurosystemu, aby przywrócić spójne traktowanie emitentów, aktywów rynkowych i gwarantów w ramach zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczenia operacji, niezależnie od harmonogramu działań agencji ratingowych.
(6) Ponadto Rada Prezesów postanowiła nadal zezwalać KBC na przyjmowanie jako kwalifikowanego zabezpieczenia rynkowych dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, przynajmniej tak długo, jak długo te papiery wartościowe będą przedmiotem reinwestycji w ramach nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP) 4 , z zastrzeżeniem określonego schematu redukcji wartości. Środek ten będzie miał charakter tymczasowy i opiera się on na następujących dodatkowych elementach: a) potrzebie dalszego zapobiegania fragmentacji w dostępie do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, która zagroziłaby prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej do greckiej gospodarki, gdy ta wciąż jeszcze odbudowuje się po skutkach pandemii; b) zobowiązaniach powziętych przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 5 i monitorowaniu ich realizacji przez instytucje Unii; c) fakcie, że średnioterminowe środki redukcji zadłużenia dla Republiki Greckiej realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) informacjach dotyczących ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej dostępnych dla EBC w związku z udziałem we wzmocnionych ramach nadzoru; e) fakcie, że nawet po zakończeniu wzmożonego nadzoru: (i) sytuacja gospodarcza, fiskalna i finansowa Republiki Greckiej będzie regularnie poddawana przeglądowi w kontekście nadzoru po zakończeniu programu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) nr 472/2013 oraz kwartalnego systemu wczesnego ostrzegania w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, (ii) środki pomocowe związane z redukcją zadłużenia dla Republiki Greckiej będą nadal powiązane ze wspomnianym nadzorem po zakończeniu programu, oraz (iii) planowane wypłaty na rzecz Republiki Greckiej w kontekście Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 6 są uzależnione od pomyślnej realizacji uzgodnionych etapów i celów zgodnie z art. 24 tego rozporządzenia; (f) regularnej ocenie zdolności obsługi długu państwowego, która będzie przeprowadzana przez Europejski Mechanizm Stabilności, Komisję Europejską i EBC; g) fakcie, że EBC będzie miał nadal dostęp do informacji o sytuacji gospodarczej i finansowej Republiki Greckiej, nawet po zakończeniu wzmożonego nadzoru, za pośrednictwem mechanizmów opisanych w lit. e) ppkt (i) oraz (iii) powyżej.
(7) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2014/528/UE (EBC/2014/31) 7 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: