a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/746 ustanowiono przepisy dotyczące laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej ("laboratoria referencyjne UE").
(2) Kryteria, które mają spełniać laboratoria referencyjne UE, określono w art. 100 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/746. Komisja ma ustanowić szczegółowe zasady zapewniające zgodność z tymi kryteriami.
(3) W celu zapewnienia zgodności z kryterium dotyczącym odpowiedniego i należycie wykwalifikowanego personelu określonym w art. 100 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/746 laboratoria referencyjne UE powinny posiadać wystarczającą liczbę personelu technicznego i naukowego. Należy określić minimalne poziomy wykształcenia i doświadczenia zawodowego tego personelu i dyrektora laboratorium referencyjnego UE. Aby zapewnić utrzymanie odpowiednich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia personelu, laboratoria referencyjne UE powinny być zobowiązane do wprowadzenia programu stałego szkolenia i kształcenia.
(4) W celu zapewnienia zgodności z kryterium dotyczącym wyposażenia i materiałów odniesienia określonym w art. 100 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/746 laboratoria referencyjne UE powinny być zobowiązane do prowadzenia dokumentacji potwierdzającej, że posiadają wyposażenie, w tym wzory i materiały kontrolne, oraz materiały odniesienia niezbędne do wykonywania powierzonych im zadań określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/746. Ponieważ wzory, materiały kontrolne i materiały odniesienia mogą być nietrwałe, laboratoria referencyjne UE powinny dysponować planem zakupów, aby zapewnić ich ciągłą dostępność.
(5) W celu zapewnienia zgodności z kryterium dotyczącym znajomości międzynarodowych norm i najlepszych praktyk określonym w art. 100 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/746 oraz biorąc pod uwagę różnorodność i zmieniający się charakter takich międzynarodowych norm i najlepszych praktyk, laboratoria referencyjne UE powinny określić, które z tych norm i praktyk mają zastosowanie do działalności w granicach ich zakresu wyznaczenia, mając na względzie włączenie ich do procedur operacyjnych.
(6) W celu zapewnienia, aby laboratoria referencyjne UE mogły ponosić odpowiedzialność prawną za zadania wymienione w art. 100 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/746 jako organizacje, należy uznać je za podmioty prawne. W celu zapewnienia ciągłości działania laboratoria referencyjne UE powinny być rentowne ekonomicznie i mieć źródła finansowania.
(7) Ponieważ laboratoria referencyjne UE mogą otrzymać wkład od Unii zgodnie z art. 100 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/746, ich organizacja administracyjna powinna spełniać warunki dotyczące odbiorców środków finansowych Unii określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 .
(8) W celu zapewnienia zgodności z kryterium dotyczącym struktury administracyjnej i organizacyjnej określonym w art. 100 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) 2017/746 laboratoria referencyjne UE powinny posiadać wystarczający personel administracyjny i prowadzić dokumentację potwierdzającą ich strukturę i procedury organizacyjne, a także ewidencję kosztów i pobranych opłat oraz roczne zestawienie wykonanych zadań.
(9) W celu zapewnienia zgodności z kryterium dotyczącym poufności określonym w art. 100 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/746 laboratoria referencyjne UE powinny zagwarantować, aby ich personel przetwarzał i przechowywał poufne informacje i dane oraz postępował z nimi w odpowiedni sposób, a także powinny przedsięwziąć środki zapobiegające nieuprawnionemu ujawnieniu takich informacji, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 3 .
(10) W celu zapewnienia zgodności z kryterium dotyczącym interesu publicznego i niezależności określonym w art. 100 ust. 4 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/746 właściwy organ powinien potwierdzić, że laboratorium, w odniesieniu do którego państwo członkowskie lub Wspólne Centrum Badawcze Komisji złożyło wniosek o wyznaczenie na laboratorium referencyjne UE, wykonuje zadania leżące w interesie publicznym w proponowanym zakresie wyznaczenia.
(11) W celu zapewnienia zgodności z kryterium określonym w art. 100 ust. 4 lit. g) rozporządzenia (UE) 2017/746 dotyczącym bezstronności personelu laboratoria referencyjne UE powinny być zobowiązane do wprowadzenia polityki, której celem jest stałe identyfikowanie wszelkich konfliktów interesów ich personelu związanych z wypełnianiem zadań laboratoriów referencyjnych UE i zapobieganie takim konfliktom.
(12) Biorąc pod uwagę ilość, szczególny charakter i potencjalną nowość badań laboratoryjnych, które mogą być wymagane od laboratoriów referencyjnych UE w granicach ich zakresu wyznaczenia, laboratoria te powinny być uprawnione do zwrócenia się o wsparcie działalności z zakresu badań laboratoryjnych do krajowych laboratoriów referencyjnych i innych laboratoriów ustanowionych w państwie członkowskim (zwanych łącznie "laboratoriami zewnętrznymi") lub do innych laboratoriów referencyjnych UE, jeśli chodzi o wyposażenie i personel. W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące takiego outsourcingu, które są niezbędne do zapewnienia zgodności z kryteriami określonymi w art. 100 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/746. Niezależnie od wsparcia otrzymanego od jakiegokolwiek innego laboratorium odpowiedzialność za ostateczne opinie, ustalenia lub zalecenia powinna spoczywać na laboratorium referencyjnym UE, do którego zwrócono się o wykonanie zadania.
(13) Wymogi określone w normie zharmonizowanej EN ISO/IEC 17025 (Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących) są odpowiednie dla laboratoriów referencyjnych UE. W związku z tym akredytacja zgodnie z tą normą, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wydana przez krajową jednostkę akredytującą działającą zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 4 , powinna stanowić sposób, w jaki laboratoria mogą wykazać spełnienie odpowiednich wymogów niniejszego rozporządzenia.
(14) Biorąc pod uwagę, że Komisja może wyznaczyć na laboratoria referencyjne UE wyłącznie laboratoria, w odniesieniu do których państwo członkowskie lub Wspólne Centrum Badawcze Komisji złożyło wniosek o wyznaczenie, przed złożeniem wniosku państwa członkowskie powinny być zobowiązane do sprawdzenia, czy laboratoria, w odniesieniu do których zamierzają złożyć wniosek, spełniają kryteria określone w art. 100 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/746, jak określono szczegółowo w niniejszym rozporządzeniu. Wspólne Centrum Badawcze Komisji powinno sprawdzić, czy laboratorium spełnia kryteria, jeśli zamierza złożyć wniosek o wyznaczenie go na laboratorium referencyjne UE.
(15) Zadania, które mają wykonywać laboratoria referencyjne UE w granicach ich zakresu wyznaczenia, określono w art. 100 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/746. Komisja ma ustanowić szczegółowe zasady ułatwiające stosowanie tego przepisu.
(16) W celu zapewnienia jasności, pewności i przejrzystości zadania, o których wykonanie zwracają się do laboratoriów referencyjnych UE jednostki notyfikowane i państwa członkowskie, należy wykonywać zgodnie z uprzednio ustalonymi warunkami. W związku z tym takie działania powinny być przedmiotem umowy między stronami wnioskującymi a laboratoriami referencyjnymi UE. W odniesieniu do weryfikacji działania, weryfikacji zgodności ze wspólnymi specyfikacjami lub z innymi rozwiązaniami wybranymi przez producenta oraz badań próbek lub partii, o których mowa w art. 100 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/746, jednostka notyfikowana powinna złożyć wniosek tylko do jednego laboratorium referencyjnego UE dla danego zadania i wyrobu, aby zapobiec prowadzeniu równoległych ocen tego samego wyrobu przez kilka laboratoriów referencyjnych UE.
(17) W celu przeprowadzenia weryfikacji działania, weryfikacji zgodności ze wspólnymi specyfikacjami lub z innymi rozwiązaniami wybranymi przez producenta oraz badań próbek lub partii, o których mowa w art. 100 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/746, laboratoria referencyjne UE potrzebują informacji dotyczących wyrobu poddawanego badaniu. Jednostka notyfikowana, jako zlecający zadanie, powinna być zobowiązana do dostarczenia tych informacji. W przypadku gdy laboratorium referencyjne UE musi doprecyzować te informacje, wszelką komunikację między laboratorium referencyjnym UE a jednostką notyfikowaną należy udokumentować, aby zapewnić niezależność laboratorium referencyjnego UE i identyfikowalność.
(18) W celu umożliwienia badania wyrobów, dla których producent specjalnie opracował lub zalecił wyposażenie lub materiały odniesienia, jednostki notyfikowane powinny zapewnić laboratoriom referencyjnym UE nieodpłatny dostęp do takiego wyposażenia i takich materiałów. Aby zapewnić prawidłowe stosowanie wyposażenia i materiałów, personel laboratorium referencyjnego UE powinien mieć dostęp do szkoleń w tym zakresie.
(19) Aby zapewnić dostęp do rynku bezpiecznych i sprawnych wyrobów, laboratoria referencyjne UE nie powinny odrzucać wniosków jednostek notyfikowanych dotyczących umowy o wykonanie zadań, o których mowa w art. 100 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/746, które mieszczą się w granicach ich zakresu wyznaczenia.
(20) W celu zapewnienia niezależności przy przeprowadzeniu weryfikacji działania, weryfikacji zgodności ze wspólnymi specyfikacjami lub z innymi rozwiązaniami wybranymi przez producenta, o których mowa w art. 100 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/746, laboratoria referencyjne UE powinny decydować, które badania są niezbędne, bio- rąc pod uwagę deklarowane i należycie uzasadnione przez producenta działanie.
(21) W celu zapewnienia pewności prawa konieczne jest doprecyzowanie początku okresu 60 dni, którym laboratoria referencyjne UE dysponują, aby dostarczyć opinię, o której mowa w sekcji 4.9 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2017/746 oraz w sekcji 3 lit. j) i sekcji 5.4 załącznika X do tego rozporządzenia.
(22) Aby działać w sposób przejrzysty, laboratoria referencyjne UE powinny przedstawić wystarczające uzasadnienie swoich wniosków dotyczących weryfikacji działania, weryfikacji zgodności ze wspólnymi specyfikacjami lub z innymi rozwiązaniami wybranymi przez producenta oraz badań próbek lub partii, o których mowa w art. 100 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2017/746. Uzasadnienie to należy uwzględnić w opiniach lub ustaleniach przedstawionych przez laboratoria referencyjne UE.
(23) W celu zapewnienia spójnych ocen wyrobów i ułatwienia późniejszych badań próbek lub partii przeprowadzanych przez laboratoria referencyjne UE opinia, o której mowa w sekcji 4.9 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2017/746 oraz w sekcji 3 lit. j) i sekcji 5.4 załącznika X do tego rozporządzenia, powinna zawierać zalecenia dotyczące późniejszych badań próbek lub partii, które mają być przeprowadzone przez to samo laboratorium referencyjne UE lub przez inne laboratoria referencyjne UE.
(24) Jednostki notyfikowane powinny opracować plan dotyczący badania próbek lub partii mający zapewnić odpowiednią weryfikację produktu. Aby umożliwić jednostkom notyfikowanym korzystanie z wiedzy fachowej laboratoriów referencyjnych UE w kontekście badania próbek lub partii, o którym mowa w art. 100 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/746, laboratorium referencyjnemu UE należy zapewnić możliwość proponowania zmian planu jednostki notyfikowanej dotyczącego badania próbek lub partii, w tym uzasadnienia takich zmian. Aby zapewnić spójność oceny wyrobu, w planie końcowym ustalonym przez jednostkę notyfikowaną należy uwzględnić wszystkie istotne informacje, w tym zalecenia dotyczące badań próbek lub partii określone w opinii laboratorium referencyjnego UE, o której mowa w sekcji 4.9 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2017/746 oraz w sekcji 3 lit. j) i sekcji 5.4 załącznika X do tego rozporządzenia, a także wyniki wszelkich wcześniejszych przeprowadzonych badań na próbkach lub partiach wyrobu.
(25) Uwzględniając sekcję 4.13 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2017/746 oraz sekcję 5.2 załącznika XI do tego rozporządzenia (UE) 2017/746, należy dokonać ustaleń logistycznych, aby zapewnić laboratorium referencyjnemu UE wystarczającą ilość czasu na przeprowadzenie badań i przedstawienie swoich ustaleń jednostce notyfikowanej, z uwzględnieniem konieczności poinformowania producenta przez jednostkę notyfikowaną o ewentualnej decyzji w terminie uzgodnionym z producentem, lecz nie później niż 30 dni po otrzymaniu próbek.
(26) Zadania, o których mowa w art. 100 ust. 2 lit. c), d), f), g), h) oraz i) rozporządzenia (UE) 2017/746, mogą dotyczyć kwestii horyzontalnych, które należy traktować w sposób zharmonizowany. W związku z tym, jeżeli dane zadanie wchodzi w zakres wyznaczenia więcej niż jednego laboratorium referencyjnego UE, wszystkie te laboratoria referencyjne UE powinny być zaangażowane w realizację tego zadania.
(27) W przypadku gdy wnioski jednostek notyfikowanych dotyczące zadań, o których mowa w art. 100 ust. 2 lit. c), d) i g) rozporządzenia (UE) 2017/746, dotyczą więcej niż jednej jednostki notyfikowanej, jednostki te powinny koordynować swoje działania między sobą, aby zapewnić spójne oceny zgodności wyrobów w całej Unii.
(28) Aby umożliwić laboratoriom referencyjnym UE ustanowienie sieci krajowych laboratoriów referencyjnych, o której mowa w art. 100 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) 2017/746, i zarządzanie nią, należy określić sposób identyfikowania takich krajowych laboratoriów referencyjnych oraz sposób tworzenia takich sieci i zarządzania nimi.
(29) Na potrzeby zadania, o którym mowa w art. 100 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) 2017/746, a mianowicie wydawania zaleceń dotyczących odpowiednich materiałów odniesienia i referencyjnych procedur pomiarowych wyższej klasy metrologicznej, laboratoria referencyjne UE powinny prowadzić publiczny wykaz takich materiałów i procedur w granicach ich zakresu wyznaczenia, ponieważ takie informacje stanowią przedmiot ogólnego zainteresowania odpowiednich podmiotów w całej Unii.
(30) Pomoc, doradztwo, wkład i zalecenia zapewniane przez laboratoria referencyjne UE powinny być zgodne z odpowiednimi normami. W przeciwnym razie, na przykład w wyniku ograniczonej dostępności materiałów zgodnych z odpowiednimi normami, laboratoria referencyjne UE powinny, w celu zapewnienia przejrzystości, przedstawić odpowiednie uzasadnienie stosowania metod, praktyk i materiałów odbiegających od tych norm.
(31) Aby laboratoria referencyjne UE mogły wykonywać swoje zadania w sposób zharmonizowany, konieczna jest wymiana doświadczeń związanych ze specjalistycznymi zagadnieniami. W tym celu laboratoria referencyjne UE powinny w ramach sieci laboratoriów referencyjnych UE, o której mowa w art. 100 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/746, ("sieć laboratoriów referencyjnych UE") utworzyć podsieci odpowiadające określonemu wyrobowi, kategorii lub grupie wyrobów lub określonemu zagrożeniu związanemu z kategorią lub grupą wyrobów, lub też zajmujące się innymi konkretnymi zagadnieniami. Podsieci powinny regularnie porównywać wyniki badań, aby zapewnić spójność tych wyników we wszystkich laboratoriach referencyjnych UE.
(32) W celu zapewnienia, aby laboratoria referencyjne UE wykonywały swoje zadania w sposób zharmonizowany, w porozumieniu z Komisją należy ustanowić wspólny regulamin dla wszystkich laboratoriów referencyjnych UE. Ten wspólny regulamin powinien być publicznie dostępny, z uwagi na konieczność zagwarantowania przejrzystości, i regularnie poddawany przeglądowi w celu zapewnienia jego skuteczności i zgodności z aktualnym stanem wiedzy.
(33) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wyrobów Medycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: