KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniającą dyrektywę 2010/65/UE i uchylającą dyrektywę 2000/59/WE 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 7 ust. 4 lit. a) i b) dyrektywy (UE) 2019/883 ustanowiono wyjątek od ogólnego obowiązku odprowadzania wszystkich odpadów przewożonych na statku do portu zawinięcia dla statków, które posiadają dostateczną pojemność przeznaczoną na wszystkie odpady, które zostały zgromadzone i które powstaną podczas planowanego rejsu statku do następnego portu zawinięcia.
(2) Stosując metodę obliczeniową określoną w niniejszym rozporządzeniu, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wprowadzania w zharmonizowany sposób wyjątków od ogólnego obowiązku odprowadzania wszystkich odpadów znajdujących się na statku w odniesieniu do dostępności dostatecznej pojemności magazynowania.
(3) Metody obliczeniowej nie należy stosować do unieszkodliwiania odpadów zgodnie z załącznikiem II do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki ("konwencja MARPOL"). Jak określono w załączniku II do konwencji MARPOL, unieszkodliwianie odpadów jest regulowane konwencją MARPOL, a odprowadzanie takich odpadów jest obowiązkowe w porcie, w którym ładunek jest rozładowywany przed załadunkiem nowego ładunku albo pod pewnymi warunkami dozwolony jest zrzut do morza. W zależności od substancji odprowadzanie pozostałości ładunku uregulowane w załączniku II do konwencji MARPOL jest obowiązkowe przed wypłynięciem, z zastrzeżeniem procedur i kontroli ustanowionych na mocy prawideł 13 i 16 tego załącznika. Pozostałości ładunku zgodnie z załącznikiem II do konwencji MARPOL, zawierające substancje kategorii X, trwałe substancje pływające o wysokiej lepkości Y oraz substancje Y o wysokiej lepkości lub zestalające, są regulowane obowiązkowym myciem wstępnym oraz wymogami dotyczącymi odprowadzania takich odpadów do portowych urządzeń do odbioru odpadów, określonymi w prawidłach 13 i 16 załącznika II do konwencji MARPOL.
(4) Metody obliczeniowej nie należy stosować do biernie poławianych odpadów. Nie zawsze istnieje na statku pojemność magazynowania przeznaczona na tego rodzaju odpady, a system pokrywania kosztów określony w art. 8 ust. 2 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/883 zachęca do odprowadzania wszystkich biernie poławianych odpadów.
(5) W celu zapewnienia jednolitych warunków stosowania zwolnień z obowiązku odprowadzania odpadów określonych w art. 7 ust. 4 lit. a) i b) dyrektywy (UE) 2019/883 niezbędne jest, aby państwa członkowskie stosowały zharmonizowaną metodykę. Akty wykonawcze przyjęte na podstawie dyrektywy (UE) 2019/883 powinny zatem przyjąć formę rozporządzeń wykonawczych.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: