a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) flonikamidu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną flonikamid w odniesieniu do owoców cytrusowych, czereśni, śliwek, truskawek, jeżyn, malin, "pozostałych drobnych owoców i jagód", "pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych", pomidorów, bakłażanów (oberżyn), cukinii, dyniowatych z niejadalną skórką, "sałat i warzyw sałatowych", jadalnych nasion roślin strączkowych, żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej i chmielu złożono wnioski w sprawie zmiany obecnych NDP zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(5) W przypadku owoców cytrusowych, czereśni, śliwek, pomidorów, bakłażanów (oberżyn), cukinii, dyniowatych z niejadalną skórką, żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej i chmielu wnioskodawcy przedłożyli informacje niedostępne wcześniej podczas przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Informacje te dotyczą metod analitycznych, badań pozostałości, stabilności przy przechowywaniu i badań hydrolizy.
(6) Urząd stwierdził, że w przypadku wszystkich produktów wymienionych w motywie 2 spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych floni- kamidu. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for flonicamid in strawberries and other berries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flonikamidu w truskawkach i innych jagodach). Dziennik EFSA 2019; 17(7):5745.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for flonicamid in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flonikamidu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2018; 16(9):5410.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for flonicamid in various root crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flonikamidu w różnych roślinach okopowych). Dziennik EFSA 2018; 16(9):5414.
"Reasoned opinion on the evaluation of confirmatory data following the Article 12 MRL review for flonicamid" (Uzasadniona opinia dotycząca oceny danych potwierdzających w świetle przeglądu NDP flonikamidu zgodnie z art. 12). Dziennik EFSA 2020; 18(5):6117.
(7) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: