(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 455 I z dnia 20 grudnia 2021 r.)(Dz.U.UE L z dnia 13 kwietnia 2022 r.)
Strona 1, tekst rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2268 otrzymuje brzmienie:
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/...
z dnia 6 września 2021 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/653 w odniesieniu do podstawowej metodyki i prezentacji scenariuszy dotyczących wyników, prezentacji kosztów i metodyki obliczania ogólnych wskaźników kosztów, prezentacji i treści informacji na temat wyników osiągniętych w przeszłości oraz prezentacji kosztów w odniesieniu do detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) oferujących wiele wariantów inwestycyjnych, a także dostosowania przepisu przejściowego dla twórców PRIIP oferujących jednostki funduszy, o których mowa w art. 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014, jako bazowe warianty inwestycyjne do przedłużonego obowiązywania przepisu przejściowego określonego w tym artykule
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 5 oraz art. 10 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Doświadczenie zdobyte podczas pierwszych lat stosowania rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/653 2 pokazało, że należy zmienić niektóre elementy prezentacji i treści dokumentów zawierających kluczowe informacje. Zmiana ta jest niezbędna do zapewnienia, aby inwestorzy indywidualni w dalszym ciągu otrzymywali odpowiednie informacje dotyczące szeregu różnych rodzajów detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych ("PRIIP") niezależnie od konkretnych warunków rynkowych, w szczególności w przypadku gdy odnotowano okres stałych pozytywnych wyników na rynku.
(2) Aby zapewnić inwestorom indywidualnym informacje, które są zrozumiałe, niewprowadzające w błąd i istotne dla różnych rodzajów PRIIP, scenariusze dotyczące wyników przedstawione w dokumentach zawierających kluczowe informacje nie powinny zawierać zbyt pozytywnych przewidywań dotyczących możliwych zwrotów w przyszłości. Wyniki bazowych wariantów inwestycyjnych oraz wyniki niestrukturyzowanych funduszy inwestycyjnych i innych podobnych PRIIP są ze sobą bezpośrednio powiązane. Należy zatem dostosować podstawową metodykę prezentacji scenariuszy dotyczących wyników, aby uniknąć korzystania z metody statystycznej, w przypadku której opracowane scenariusze dotyczące wyników mogą wzmocnić obserwowane zwroty. Należy również dostosować podstawową metodykę prezentacji scenariuszy dotyczących wyników w celu zapewnienia, aby te scenariusze opierały się na dłuższym okresie obserwowanych zwrotów i uwzględniały zarówno okresy pozytywnego, jak i negatywnego wzrostu, tym samym zapewniając stabilniejsze scenariusze dotyczące wyników w czasie oraz minimalizując wyniki procy- kliczne. Zdolność metodyki prezentacji scenariuszy dotyczących wyników do zapewnienia odpowiednich prognozowanych danych szacunkowych wykazano za pomocą weryfikacji historycznej, w ramach której porównano wyniki tej metodyki z faktycznie zaobserwowanymi wynikami PRIIP.
(3) Aby uniknąć sytuacji, w której scenariusze dotyczące wyników są uznawane za najlepsze prognozy szacunkowe, konieczne jest wprowadzenie bardziej wyraźnych ostrzeżeń dotyczących tych scenariuszy. Ujawnienie, w prosty sposób, dodatkowych szczegółów na temat założeń, na których opierają się te scenariusze, powinno również zmniejszyć ryzyko niewłaściwych oczekiwań dotyczących możliwych przyszłych zwrotów.
(4) Informacje na temat kosztów są ważne dla inwestorów indywidualnych przy porównywaniu różnych PRIIP. Aby umożliwić inwestorom indywidualnym lepsze zrozumienie poszczególnych rodzajów struktur kosztów różnych PRIIP oraz znaczenia tych struktur dla ich indywidualnej sytuacji, informacje na temat kosztów zawarte w dokumentach zawierających kluczowe informacje powinny zawierać opis głównych elementów kosztów. Ponadto, aby ułatwić doradztwo w zakresie PRIIP i ich sprzedaż, wskaźniki dotyczące poszczególnych elementów kosztów powinny być dostosowane do informacji ujawnianych na podstawie sektorowych przepisów Unii, w szczególności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 3 oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 4 . Jednocześnie konieczne jest zapewnienie porównywalności wszystkich rodzajów PRIIP w odniesieniu do kosztów całkowitych. Należy wyjaśnić znaczenie ogólnych wskaźników kosztów w dokumentach zawierających kluczowe informacje, tak aby inwestorzy indywidualni byli w stanie lepiej zrozumieć takie ogólne wskaźniki kosztów.
(5) Aby lepiej uwzględnić cechy gospodarcze niektórych klas aktywów i tych PRIIP, które nie generują wystarczającej liczby transakcji, w celu wyeliminowania ruchów na rynku z wystarczającą pewnością statystyczną, w zmienionej metodyce obliczania kosztów transakcji należy zastosować bardziej zróżnicowane i proporcjonalne podejście. Metodyka ta powinna również eliminować potencjalne występowanie ujemnych kosztów transakcji, aby uniknąć ryzyka dezorientacji inwestorów indywidualnych.
(6) W przypadku PRIIP oferujących wiele wariantów inwestycyjnych należy określić dostosowany sposób prezentowania informacji na temat kosztów, aby ułatwić inwestorom indywidualnym zrozumienie wpływu poszczególnych wariantów inwestycyjnych na koszty.
(7) Aby umożliwić inwestorom indywidualnym obserwację, zrozumienie i porównanie występowania zmienności w zwrotach z liniowych PRIIP i liniowych bazowych wariantów inwestycyjnych, a także dotychczasowych wyników osiąganych w danych okolicznościach rynkowych, konieczne jest ustanowienie w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/653 pewnych wymogów dotyczących znormalizowanej treści i prezentacji wyników osiągniętych w przeszłości przez włączenie i dostosowanie niektórych przepisów określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 583/2010 5 . Znormalizowana treść i prezentacja wyników osiągniętych w przeszłości powinna uzupełniać informacje przekazywane w scenariuszach dotyczących wyników. Dokumenty zawierające kluczowe informacje dotyczące tych liniowych PRIIP i liniowych bazowych wariantów inwestycyjnych powinny zawierać w części zatytułowanej "Inne istotne informacje" odniesienia do odrębnych dokumentów lub stron internetowych zawierających informacje na temat wyników osiągniętych w przeszłości.
(8) Zgodnie z art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1286/2014 spółki zarządzające, spółki inwestycyjne i osoby doradzające w zakresie jednostek UCITS lub sprzedające je są zwolnione z obowiązków wynikających z tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2021 r. Jeżeli państwo członkowskie stosuje przepisy dotyczące formatu i treści dokumentu zawierającego kluczowe informacje, jak określono w art. 78-81 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 6 , w odniesieniu do funduszy innych niż UCITS oferowanych inwestorom indywidualnym, zwolnienie określone w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1286/2014 ma zastosowanie do spółek zarządzających, spółek inwestycyjnych i osób doradzających w zakresie jednostek takich funduszy lub sprzedających takie jednostki inwestorom indywidualnym. Aby zapewnić tym funduszom spójne przejściowe uregulowanie prawne, w art. 14 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/653, który - zgodnie z art. 18 tego rozporządzenia delegowanego - ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r., zezwolono twórcom detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych ("twórcy PRIIP") na dalsze wykorzystywanie takich dokumentów sporządzonych zgodnie z art. 78-81 dyrektywy 2009/65/WE, jeżeli co najmniej jeden z bazowych wariantów inwestycyjnych jest funduszem UCITS lub funduszem innym niż UCITS. We wniosku Komisji dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 7 zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1286/2014 przewidziano przedłużenie okresu obowiązywania przepisów przejściowych, o których mowa w jego art. 32, do dnia 30 czerwca 2022 r. Należy umożliwić twórcom PRIIP dalsze wykorzystywanie dokumentów sporządzonych zgodnie z art. 78-81 dyrektywy 2009/65/WE przez cały okres obowiązywania tych przepisów przejściowych.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/653.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("Europejskie Urzędy Nadzoru").
(11) Europejskie Urzędy Nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 8 , do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 9 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 10 .
(12) Ze względu na fakt, że regulacyjne standardy techniczne są ze sobą ściśle powiązane, oraz w celu zapewnienia pełnej spójności wprowadzanych nimi wymogów właściwe jest przyjęcie jednego aktu prawnego zmieniającego regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/653.
(13) Aby zapewnić twórcom PRIIP i osobom doradzającym w zakresie PRIIP lub je sprzedającym wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do wypełnienia obowiązku sporządzenia dokumentu zawierającego kluczowe informacje zgodnie z nowymi wymogami, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2021 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Ursula VON DER LEYEN |
|
Przewodnicząca |