(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2078)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 8 kwietnia 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 261 ust. 1 lit. b),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 128 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pryszczyca jest poważną, wysoce zaraźliwą chorobą wirusową zwierząt gospodarskich, która może wywierać znaczne skutki gospodarcze w sektorze rolnictwa i może szybko rozprzestrzeniać się poprzez skażone materiały roślinne, w tym siano i słomę.
(2) Siano i słoma są jedynymi materiałami roślinnymi, w odniesieniu do których w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004 3 mającym zastosowanie do dnia 20 kwietnia 2021 r. ustanowiono ograniczenia dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek tychże materiałów. W szczególności dozwolone było wprowadzanie do Unii wyłącznie przesyłek siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów wymienionych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004. Z uwagi na ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się pryszczycy poprzez te materiały należy nadal ustanawiać takie ograniczenia w prawie Unii.
(3) Nowe ramy prawne dotyczące zdrowia zwierząt, ustanowione rozporządzeniem (UE) 2016/429 i mające zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r., powinny zapewnić płynne przejście od wymagań określonych w obowiązujących wcześniej aktach Unii, w tym wymagań dotyczących wprowadzania do Unii materiałów roślinnych, ponieważ wymagania te okazały się skuteczne. W przepisach ustanawianych w niniejszej decyzji należy w związku z tym zachować cel i treść tych wcześniej obowiązujących przepisów w oczekiwaniu na opinię naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) oceniającą zagrożenia dla zdrowia zwierząt związane z wprowadzeniem do Unii pryszczycy i innych chorób kategorii A, o których mowa w art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 4 , poprzez przesyłki siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów.
(4) Należy zatem ustanowić w niniejszej decyzji wykaz państw trzecich lub terytoriów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek siana i słomy. W takim wykazie należy uwzględnić wykaz znajdujący się w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004 oraz zawarty w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/404 5 wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek zwierząt kopytnych ze względu na ich korzystną sytuację w zakresie zdrowia zwierząt, między innymi w odniesieniu do pryszczycy. Aby nie powodować żadnych zakłóceń w handlu oraz w celu zapewnienia jasności, należy również sporządzić odrębny wykaz państw trzecich lub terytoriów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek słomy granulowanej przeznaczonej do spalania w odpowiednich instalacjach.
(5) Aby zapobiec kontaktowi przesyłek słomy granulowanej przeznaczonej do spalania ze zwierzętami podatnymi na pryszczycę, w niniejszej decyzji należy również ustanowić rygorystyczne środki zmniejszające ryzyko w odniesieniu do dostaw takich przesyłek do zakładu przeznaczenia w Unii. Przesyłki te powinny być objęte specjalną procedurą celną przewidzianą w art. 210 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 6 , a ich transport należy monitorować, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1666 7 , za pośrednictwem skomputeryzowanego systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) przewidzianego w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625 i należy je dostarczać bezpośrednio z punktu kontroli granicznej, w którym następuje wprowadzenie do Unii, do zakładu przeznaczenia w Unii, gdzie mają zostać spalone.
(6) Kody CN siana i słomy określono w dziale 12 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/632 8 , a zatem należy je uwzględnić w niniejszej decyzji.
(7) Z myślą o uproszczeniu i o jasności prawa należy uchylić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2208 9 zezwalające obecnie na przywóz do Unii przesyłek siana i słomy z Wielkiej Brytanii i terytoriów zależnych Korony Brytyjskiej, a państwo to i te terytoria należy wymienić w części 1 załącznika do niniejszej decyzji.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 kwietnia 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stella KYRIAKIDES |
|
Członek Komisji |